Svar: Øget voksenbehov

17. juni 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Kære Majas mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvordan I oplever Majas leg i øjeblikket :)

Jeg tænker, at du har helt ret i, at børnehavestarten spiller ind. Det er en helt ny og stor verden at starte i børnehave. Hun er nu en af de yngste (efter at have været en af de ældste), og det stiller nye krav til hende. De ældre børn er spændende, leger nye lege, og der er fart over feltet - de er motorisk og mentalt længere fremme, end hun er, og nogle gange er det bare rigtig svært at følge med. De leger også lege, hvor hun naturligt endnu ikke forstår det sociale spil og naturligt har svært ved at gennemskue legen.

Det er lettere at lege med jer. For det første så kender hun jer og er fulstændig tryg ved jer. Samtidig så leger I naturligt meget på hendes præmisser. Hun kan styre legen meget mere, når hun leger med jer. Hun vil f.eks. kunne sige "så siger vi, at du sagde..." eller "du kan lege med den her bil.. " eller "du kan være moren..." og så følger I naturligt dette, hvilket kun er godt.

I gør ingen uforudsete ting, og I gør ingen onde ting. Det er lettere at lege med jer, hvor de andre børn i børnehaven naturligt gerne vil bestemme og sætter regler for, hvordan legen skal foregå. De kan skubbe til hinanden, hive legetøj ud af hånden på hinanden eller siger f.eks. "du må kun være med, hvis du vil være hunden" eller "vi gider ikke lege med dig!". Nogle gange gør de ting, som man slet ikke er forberedt på - og det kan være rigtig hård læring. Hun skal nok lære det, og hun får gradvist erfaring i at lege med forskellige og lærer at agere i forskellige legekonstellationer - men lige ...

Annonce

... nu tænker jeg, at det sandsynligvis er et frirum for hende at lege med jer derhjemme, det er trygt og rart, og derfor søger hun jer ekstra meget.

Når man er 3 år gammel, så betyder leg bare rigtig meget. Mindre børn leger ofte ved siden af hinanden, men med den alder jeres datter har nu, så begynder rollelege at have en meget stor betydning og det er gennem leg, at børn udvikler sociale færdigheder. Rollelege er f.eks. når I eller børnene i børnehave leger "far, mor, børn", "bustur", "købmand", "restaurant", "læge" osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og dette kan I faktisk godt udnytte lidt, netop for at hjælpe hende til at lege nogle lege, hvor I ikke aktivt er med hele tiden, men indgår i i legen lidt på afstand. Det kan f.eks. være at lege "restaurant" eller "kaffeselskab", hvor hun laver maden i sit legekøkken, dækker bord osv. og på den måde leger selv, og så kommer I på besøg, drikker kaffe, smager på legemaden osv. og går så igen. Eller det kan være at lege f.eks. "købmand", hvor du kan begynde at samle lidt emballage fra forskellige ting, købe et lege-kasseapparat osv. og hun kan stille tingene frem, du kan komme forbi, købe nogle varer og gå igen, og hun kan finde nye varer frem, som skal sælges, du eller far kommer og køber og går så igen.

Denne form for leg vil både være gode for hendes alder, den vil være en måde at anerkende hendes behov for at lege med jer, men vil samtidig også hjælpe hende til mere selvstændig leg :)

Håber dette hjælper lidt videre - rigtig god lege-weekend ;) Og dejligt, at hun som udgangspunkt trives i børnehave, og at pædagerne melder tilbage, at hun klarer det hele så fint - så dejligt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre