Vil kun puttes af mor - 3 mdr.

17. juni 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Vil kun puttes af mor - 3 mdr.

Kære Helen

Så er vi der, hvor vi har behov for at dele lidt med dig, både i forhold til den lille og den store :) I første omgang den lille. Storebror skriver jeg om i en anden besked.

Jeg synes, jeg bliver nødt til at give dig lidt baggrundsinformation, da du jo ikke har hørt så meget fra os endnu. Det går virkelig godt med vores 'lillebror'. Han trives virkelig, er utrolig glad og smilende, stort set altid, og er bare utrolig nem og medgørlig. Han triller fra mave til ryg og forsøger sig ihærdigt med ryg til mave, men mest af alt, kæmper han for at krybe, og det ser nærmest ud som om, at han snart gør det for alvor. Kan også ligge og række armene ud foran sig og slå til ting, hive dem ind til sig og spille på et keyboard, mens han ligger på maven. Han pludrer og putter alting i munden, savler og bobler. Så alt er godt :)

Lillebror bliver ammet, og det er lykkedes ham på trods af både høj gane og kort tungebånd. Vi har talt med læge og fys, og da han tager så godt på, er der ingen, der mener, det vil give mening at gribe ind på nuværende tidpunkt. Han er en ordentlig basse på 8 kg. og 66 cm (3 mdr, og en uge gammel), men han følger fint sin kurve.

Han er MEGET glad for mælken og bliver ammet ca. hver 2-2,5 time, da vi bruger dit princip med to amninger i hver vågenperiode. Om natten bliver det ca. hver 3,5 time ca. Det er tydeligt, hvornår han gerne vil spise, da han har en helt bestemt hostelyd. Min sundhedsplejerske mener, at jeg altid skal reagere på den lyd - og altså ikke forsøge at trække den. Det ønsker jeg jo heller ikke, men bliver ærlig talt nogle gange lidt træt af, at alle, der ser vores søn, kun kommenterer på hans størrelse..

Det, der er vores udfordring lige nu, er, at han kun vil puttes af mor. Han har lige fra start været ekstremt god til at falde i søvn ...

Annonce

... selv efter vores putteritual og gør det også stadig - når det er mor, der putter. Der er to problemstillinger:

Den ene er, at jeg, indtil han var 2,5 måned gammel, har fuldammet ham og ammet ham som en del af putteritualet. Dernæst har enten far eller jeg puttet ham, hvor han har ligget 5-10 minutter i sin seng og så selv faldet i søvn. Siden 2,5 måned er vi så begyndt at introducere en flaske med erstatning som det sidste måltid inden natten. Dette har vi gjort ud fra et ønske om, at far også kan putte. Og i det hele taget at vores søn kan tage en flaske. Det var nemlig noget, vi kæmpede med ved vores store, at jeg det første år af hans liv SKULLE være hjemme til at amme inden natten, ellers blev han helt ulykkelig. Det ville vi bare gerne gøre anderledes denne gang, specielt nu hvor vi også har den store, og jeg gerne vil kunne putte ham indimellem (putningerne foregår nærmest samtidig omkring kl. 19.30).

Lillebror vil gerne tage flasken og drikker ok ((80-100 ml) set ud fra hans samlede indtag, men ligeså snart han så bliver lagt i sin seng bryder helvedet løs. Han bliver simpelthen så ulykkelig og først forsøger far ALTING. Dernæst forsøger jeg ALTING, men i sidste ende er det kun brystet, der hjælper. Jeg tager ham ud af soveværelset (for at bryde med det som en del af soveritualet), og oftest ammer jeg ham kun kortvarigt, hvor han bliver rolig og bliver derefter fuldkommen medgørlig og kan lægges uden problemer (han når ikke at falde i søvn ved amningen).

Vi ved ikke helt, hvordan vi skal forholde os. Vi ville jo gerne øve at adskille de to ting - og også rigtig gerne have, at far eller andre på sigt kan klare putningen med en flaske. Måske vi bare er lidt for tidligt ude grundet vores tidligere erfaringer.

På forhånd tusind tak for dine altid gode råd.

Kærlig hilsen
S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder