Brev:
Vil kun puttes af mor - 3 mdr.
17. juni 2021
Alder:
3 mdr.
Vil kun puttes af mor - 3 mdr.
Kære Helen
Så er vi der, hvor vi har behov for at dele lidt med dig, både i forhold til den lille og den store :) I første omgang den lille. Storebror skriver jeg om i en anden besked.
Jeg synes, jeg bliver nødt til at give dig lidt baggrundsinformation, da du jo ikke har hørt så meget fra os endnu. Det går virkelig godt med vores 'lillebror'. Han trives virkelig, er utrolig glad og smilende, stort set altid, og er bare utrolig nem og medgørlig. Han triller fra mave til ryg og forsøger sig ihærdigt med ryg til mave, men mest af alt, kæmper han for at krybe, og det ser nærmest ud som om, at han snart gør det for alvor. Kan også ligge og række armene ud foran sig og slå til ting, hive dem ind til sig og spille på et keyboard, mens han ligger på maven. Han pludrer og putter alting i munden, savler og bobler. Så alt er godt :)
Lillebror bliver ammet, og det er lykkedes ham på trods af både høj gane og kort tungebånd. Vi har talt med læge og fys, og da han tager så godt på, er der ingen, der mener, det vil give mening at gribe ind på nuværende tidpunkt. Han er en ordentlig basse på 8 kg. og 66 cm (3 mdr, og en uge gammel), men han følger fint sin kurve.
Han er MEGET glad for mælken og bliver ammet ca. hver 2-2,5 time, da vi bruger dit princip med to amninger i hver vågenperiode. Om natten bliver det ca. hver 3,5 time ca. Det er tydeligt, hvornår han gerne vil spise, da han har en helt bestemt hostelyd. Min sundhedsplejerske mener, at jeg altid skal reagere på den lyd - og altså ikke forsøge at trække den. Det ønsker jeg jo heller ikke, men bliver ærlig talt nogle gange lidt træt af, at alle, der ser vores søn, kun kommenterer på hans størrelse..
Det, der er vores udfordring lige nu, er, at han kun vil puttes af mor. Han har lige fra start været ekstremt god til at falde i søvn selv efter vores putteritual og gør det også stadig - når det er mor, der putter. Der er to problemstillinger:
Den ene er, at jeg, indtil han var 2,5 måned gammel, har fuldammet ham og ammet ham som en del af putteritualet. Dernæst har enten far eller jeg puttet ham, hvor han har ligget 5-10 minutter i sin seng og så selv faldet i søvn. Siden 2,5 måned er vi så begyndt at introducere en flaske med erstatning som det sidste måltid inden natten. Dette har vi gjort ud fra et ønske om, at far også kan putte. Og i det hele taget at vores søn kan tage en flaske. Det var nemlig noget, vi kæmpede med ved vores store, at jeg det første år af hans liv SKULLE være hjemme til at amme inden natten, ellers blev han helt ulykkelig. Det ville vi bare gerne gøre anderledes denne gang, specielt nu hvor vi også har den store, og jeg gerne vil kunne putte ham indimellem (putningerne foregår nærmest samtidig omkring kl. 19.30).
Lillebror vil gerne tage flasken og drikker ok ((80-100 ml) set ud fra hans samlede indtag, men ligeså snart han så bliver lagt i sin seng bryder helvedet løs. Han bliver simpelthen så ulykkelig og først forsøger far ALTING. Dernæst forsøger jeg ALTING, men i sidste ende er det kun brystet, der hjælper. Jeg tager ham ud af soveværelset (for at bryde med det som en del af soveritualet), og oftest ammer jeg ham kun kortvarigt, hvor han bliver rolig og bliver derefter fuldkommen medgørlig og kan lægges uden problemer (han når ikke at falde i søvn ved amningen).
Vi ved ikke helt, hvordan vi skal forholde os. Vi ville jo gerne øve at adskille de to ting - og også rigtig gerne have, at far eller andre på sigt kan klare putningen med en flaske. Måske vi bare er lidt for tidligt ude grundet vores tidligere erfaringer.
På forhånd tusind tak for dine altid gode råd.
Kærlig hilsen
S