Brev:
Øget voksenbehov
17. juni 2021
Alder:
2 år, 10 mdr.
Øget voksenbehov
Hej Helen
Maja startede i børnehave for snart 3 uger siden. Hun har glædet sig til det og grundlæggende er opstarten gået godt. Pædagogerne roser hende og siger, at hun klarer børnehavelivet rigtig fint.
Herhjemme har vi ikke oplevet den træthed, som vi havde forventet i forbindelse med børnehavestart - de fleste dage er hun glad og energisk til godt hen på aftenen. Vi oplever dog, at hun meget nødigt vil lege for sig selv herhjemme…vi har før i perioder oplevet, at hun følte et ret stort behov for, at vi skulle være en del af hendes leg, næsten hele tiden. Og nu efter børnehavestarten, er det behov steget…hun vil næsten ikke lege på egen hånd. Engang imellem kommer der små tidslommer hvor hun leger for sig selv uden problemer. Men lige nu føler hun bare et øget behov for leg med os.
Jeg tænker, at dette voksende behov, måske hænger sammen med overgangen fra vuggestue til børnehave - der ér jo bare ikke den samme tid og nærvær fra voksne, som der var i vuggestuen. Egentlig så vil vi jo gerne arbejde os tilbage til, at hun kommer tilbage til at kunne nyde at lege mere på egen hånd. Men samtidig tænker jeg også, at hun skal imødekommes og rummes som hun har det. Hun er ikke en pige som så ofte søger det rolige samvær(med at sidde og kramme og putte), det er mere leg og tumlen som hun nyder os i.
Måske blev det lidt rodet, men jeg håber du kan dele lidt tanker om hvordan vi bedst støtter/hjælper i denne omstillingstid, og hvordan vi stadig kan hjælpe hende tilbage til mere selvstændig leg.
Med venlig hilsen
Majas mor