Svar: Overstimulering/understimulering
1. februar 2021
Alder:
3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, og stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :)
Det lyder meget fint, at din datter ofte kan være vågen i 1.5-2 timer og derefter så har brug for at skulle sove igen. Det lyder som om, at hun er god til at vise sine behov og som om, at du læser hendes signaler rigtig godt!
Din datter har brug for at mærke dig, mærke din krop, sanse og fornemme. Hun har brug for, at du snakker med hende, pludrer og sætter ord på ting, som I gør i hverdagen, ligesom hun har brug for at du sætter ord på de følelser, som du f.eks. ser hos hende "er du bare så glad?", "Har du sovet en dejlig lur?", "bliver du bare ked af det nu, såå skat" osv. så hun hører, mærker og fornemmer, at du forstår hende - og al denne småpludren det er også stimuli.
Når hun ligger på puslepuden, når du skifter hendes ble, vasker hende, tager tøjet af hende, giver hende tøj på osv. så er det også stimulering, og du skal netop udnytte puslepladsen til at lade hende mærke dig og også kunne pludre, eller ligge og kikke på dig eller på forskellige ophæng, måske ligge på maven lidt.
Og så skal du også tumle med hende, lave øvelser, hvor hun ligger på maven, og hvor du hjælper hende med at holde sig oppe, øve at ligge på armene og løfte sig højt, øve at holde hovedet, øve at kikke sig omkring, øve at trille osv. Ligesom du også meget gerne må cykle med hendes ben, bøje og strække benene, hjælpe hende med at holde lidt gang i maven, få lidt babymassage osv.
Nogle gange vil hun måske også have glæde af at ligge lidt for sig selv, det kan være under et aktivitetsstativ, hvor hun kan kikke på forskellige ting, der bevæger sig, forsøge at slå efter noget og pågå den måde prøve at bruge sine arme og koordinere sine bevægelser lidt mere bevidst...
Det betyder, at de 1.5-2 timer, hvor hun er vågen ofte vil indeholde skiftning, pludren, tumlen og leg - og så skal hun have mælk og sove igen. Der er således ikke fast tid på, hvor meget du skal stimulere hende, for hun stimuleres jo lidt hele tiden men på forskellig måde :)
Det lyder helt naturligt, at hun mister koncentrationen efter 15 minutter med sangleg og maveøvelser og tumletræning. Det er så fint, at du netop ser det, og så giver hende lidt ro, som hun viser behov for - fordi du på den måde sikrer, at hun ikke bliver overstimuleret og dermed overtræt.
Som jeg læser din beskrivelse, så er din datter glad, smilende og nyder sine vågne perioder sammen med sin mor. Og hun viser naturligt, når hun er træt og har brug for en pause eller brug for at sove - og det lytter du til. Så får hun mælk og bliver puttet, og så sover hun en fin lur, vågner glad op og er klar til lidt leg og underholdning igen. Det lyder meget fint for en pige på 12 uger.
I takt med at hun bliver ældre, så vil hendes vågne perioder naturligt blive længere, og hun vil også begynde at bruge sig selv mere og mere motorisk. Jeres tumlelege kan udvides, og hendes pludren vil også ændre sig, så flere og flere lyde kommer til. Der sker rigtig meget i 3-6 måneders alderen, og stadig skal de vågne perioder bruges på kropskontakt og pludren, ligge på gulvet og øve sig motorisk - træning med mor/far og også prøve at øve sig alene, forsøge at flytte sig efter legetøj, få fat i legetøj, rangler osv. I 5 måneders alderen starter hun måske med lidt skemad og så får hun også stimuli på den måde.. og så skal hun igen have mælk og puttes.
Hvis din datter er overstimuleret, så vil hun ofte græde og kan være rigtig svær at trøste. Hun vil ofte også have svært ved at overgive sig til søvnen, og når hun endelig sover, vil hun sove meget uroligt. Hun vil dreje hovedet væk og afvise din kontakt, du kan tydeligt fornemme, at hun ikke har brug for øjenkontakt, og hun kan blive ked af det, hvis du forsøger. Hun kan også afvise mælk, dreje hovedet, kan ikke koncentrere sig om at spise og bliver igen ked af det. Hun kan virke spændt i kroppen og virke som om, at hun ikke rigtigt kan slappe af...
Og sådan er din datter ikke, så ud fra det du fortæller, så lyder det som om, at hun trives rigtig fint :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
- og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske