Svar: Vende sig rundt
30. marts 2019
Alder:
6 mdr.
Kære Umas far
Tak for dit brev :)
De normale rammer er meget vide, og det er meget forskelligt, hvornår børn begynder at kunne trille fra mave til ryg og fra ryg til mave...
Det er vigtigt, at I lægger jeres datter på gulvet så meget som muligt. Hendes evne til at kunne trille, krybe, kravle og sidde kommer fra maveliggende stilling. Det er når hun ligger på maven, at hun får styrke i ryggen til at kunne løfte sig op, får styrke nok i sine muskler, finder ud af bevægelser og øver sin balance. Derfor skal hun lægges på maven hver dag, mange gange dagligt. Gør det til en vane, at I altid lægger hende fra jer i maveliggende stilling (når hun er vågen) - også selvom hun protesterer, men så hun vænner sig til det, og så det gradvist bliver mindre og mindre anstrengende for hende. Hun skal ligge mere end hun sidder...:)
Med den alder hun har nu, så vil det være rigtig godt, at hun støtter på sine albuer, når hun ligger på maven. I skal hjælpe hende med at holde armene under sig, så hun ikke ligger og "flyver" med armene ud til siden. Når hun ligger på sine albuer, så giver det hende mulighed for at komme op i strakt arm og derfra finde ud af at komme om på siden og ryggen.
Og I må meget gerne hjælpe hende med at trille fra maven til ryggen ved f.eks. at vise hende noget legetøj, som hun følger med øjnene, når I fører det bagud. Hendes hoved vejer så meget, at hun let vil få overbalance, når hun drejer hovedet og kikker tilbage, og på den måde vil hun ofte finde ud af at trille.
Når hun ligger på ryggen, vil det være rigtig godt, hvis hun nu begynder at få fat i sine tæer. Når hun løfter benene op og griber efter sine fødder, så vil hun ofte få overbalance og derfor igen naturligt trille om på siden - og derfra finde ud af at komme fra ryg til maveliggende stilling.
Og her må I meget gerne hjælpe hende med at få øje på sine fødder. Det kan I gøre ved at løfte hendes ben op, I kan også give hende ranglesokker, der rasler, når hun bevæger fødderne, så hun bliver opmærksom på, at hun netop har fødder og begynder at tage fat i dem.
I må også meget gerne tage fat om hendes lægge og bøje hendes knæ og hofte, så I på den måde kan hjælpe hende med at rulle underkroppen fra side til side og derved finde ud af at hun med forskellige bevægelser kan trille.
Du/I må meget gerne tumle med hende, dreje hende i alle retninger, danse med hende, svinge hende osv. Jo mere I kan bevæge hende, jo mere stimuleres hendes balance og jo bedre vil det være for hendes motoriske udvikling :) Nogle bruger f.eks. en stor gymnastikbold, lægger barnet på maven hen over den og gynger barnet. Andre har glæde af en tummelumsk (flad bund) eller lignende, som barnet kan "snurres" i, men I kan også sagtens "snurre" hende i jeres arme :)
Det spiller naturligt også ind, hvor glatte gulve I har og hvilken type underlag hun ligger på. Det kan være svært at trille omkring, hvis hun har en følelse af at hun "glider", så det kan være bedre at ligge på en madras eller et fastliggende tæppe, end at ligge på et meget glatlakeret trægulv eller løse tæpper....
Jeg håber, at du kan bruge lidt af mine tanker videre, at det giver lidt ro og også lidt idéer til, hvad I kan arbejde videre med :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske