Må baby sove i larm?

2. april 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Må baby sove i larm?

Kære Helen.

Tak for din hjælp hidtil. Vil igen rose dig for din brevkasse. Det er en skøn mulighed at have, og du giver god/grundig respons. Tak for det. Jeg tror, at du hjælper og beroliger mange forældre derude :)

Vi er nu flyttet til Århus i en hyggelig lille stuelejlighed i en villa. Så langt, så godt. Det går også okay med søvnen disse dage. Mit spørgsmål i dag går på larm - det har vist sig, at der er et større nedrivnings/-byggeprojekt i gange lige nede for enden af vejen, og det larmer - forståeligt nok - en hel del. Indtil videre, så har den lille sovet nogenlunde fra byggelarmen.

1) Jeg er dog bekymret for, om det på sigt vil blive et problem for vores nu 15 uger gamle datter at sove ude i larm? Synes at have læst, at de er mindre støjpåvirkelige, jo mere bevidste de bliver.

2) Dernæst er jeg bekymret for, om larmen mon stresser hende, selvom hun sover? Det er velkendt, at byggelarm stresser hjerner (i hvert fald voksnes hjerner), så er bange for, om det er usundt for hende, at hun ligger ude i larmen, selvom hun - for det meste - kan sove fra den? Ellers, så må jeg vel begynde at ...

Annonce

... træne hende i at sove indenfor, selvom hun slet ikke kan sove så lang tid indenfor.

Andre spørgsmål:

Nu jeg er i gang, så har jeg også flg. spørgsmål:

3) Min datter tager lang tid at putte om aftenen - op til to timer, primært fordi hun ligger og ammer så længe, inden hun falder i søvn? Hun går måske til ro kl. 21:00, men jeg går ofte ind med hende allerede 19:30, fordi hun virker så træt - og hun ligger og halvsover/ammer indtil hun sover helt hos mig, og flyttes så til egen seng ... er det normalt nok, at det tager så lang tid, eller skal jeg arbejder på en anden tilgang? Når hun så sover, så sover hun til ml. 00:00-02:00, og så igen til ml. 04:00-05:00 og så igen til kl. 07:00 (cirka). Er det en rimelig normal natterytme for én på 15 uger?

4) Jeg synes at have læst, at baby bør kunne trække sig selv op i armene til siddende stilling fra puslebordet omkring de 18 uger? Kan det passe? Min datter er rimelig fremme, tror jeg, rent motorisk - men, hun virker til at være meget langt fra at kunne hive sig selv op på den måde?

Igen, på forhånd mange tak for din tid/hjælp.

Med venlig hilsen
Fie :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

19. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Portionsstørrelser baby

Hej Helen Jeg har lige et spørgsmål omkring babys mad og portionsstørrelser....

15. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Modermælkserstatning i babymad

Hej Helen. Min dreng er nu 4.5 måned gammel, en stor og sulten dreng. Han...

Annonce

Viden om børn:

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder