Brev:
Må baby sove i larm?
2. april 2019
Alder:
3 mdr.
Må baby sove i larm?
Kære Helen.
Tak for din hjælp hidtil. Vil igen rose dig for din brevkasse. Det er en skøn mulighed at have, og du giver god/grundig respons. Tak for det. Jeg tror, at du hjælper og beroliger mange forældre derude :)
Vi er nu flyttet til Århus i en hyggelig lille stuelejlighed i en villa. Så langt, så godt. Det går også okay med søvnen disse dage. Mit spørgsmål i dag går på larm - det har vist sig, at der er et større nedrivnings/-byggeprojekt i gange lige nede for enden af vejen, og det larmer - forståeligt nok - en hel del. Indtil videre, så har den lille sovet nogenlunde fra byggelarmen.
1) Jeg er dog bekymret for, om det på sigt vil blive et problem for vores nu 15 uger gamle datter at sove ude i larm? Synes at have læst, at de er mindre støjpåvirkelige, jo mere bevidste de bliver.
2) Dernæst er jeg bekymret for, om larmen mon stresser hende, selvom hun sover? Det er velkendt, at byggelarm stresser hjerner (i hvert fald voksnes hjerner), så er bange for, om det er usundt for hende, at hun ligger ude i larmen, selvom hun - for det meste - kan sove fra den? Ellers, så må jeg vel begynde at træne hende i at sove indenfor, selvom hun slet ikke kan sove så lang tid indenfor.
Andre spørgsmål:
Nu jeg er i gang, så har jeg også flg. spørgsmål:
3) Min datter tager lang tid at putte om aftenen - op til to timer, primært fordi hun ligger og ammer så længe, inden hun falder i søvn? Hun går måske til ro kl. 21:00, men jeg går ofte ind med hende allerede 19:30, fordi hun virker så træt - og hun ligger og halvsover/ammer indtil hun sover helt hos mig, og flyttes så til egen seng ... er det normalt nok, at det tager så lang tid, eller skal jeg arbejder på en anden tilgang? Når hun så sover, så sover hun til ml. 00:00-02:00, og så igen til ml. 04:00-05:00 og så igen til kl. 07:00 (cirka). Er det en rimelig normal natterytme for én på 15 uger?
4) Jeg synes at have læst, at baby bør kunne trække sig selv op i armene til siddende stilling fra puslebordet omkring de 18 uger? Kan det passe? Min datter er rimelig fremme, tror jeg, rent motorisk - men, hun virker til at være meget langt fra at kunne hive sig selv op på den måde?
Igen, på forhånd mange tak for din tid/hjælp.
Med venlig hilsen
Fie :-)