Svar: Må baby sove i larm?

2. april 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Fie

Tak for dine søde ord til mig om mine svar og brevkasse - det varmer! Og det er kun dejligt at kunne hjælpe - jeg føler mig meget priviligeret at få indblik i så mange familier:)

Dejligt at høre, at flytningen er gået godt, og at I har fundet jer til rette i de nye omgivelser. Det lyder som om, at I har fundet jer en hyggelig lille lejlighed med tilhørende have - skønt!

Der er dog ingen tvivl om, at støj kan forstyrre og også stresse små børn, såvel som voksne. Du skriver, at støjen er for enden af vejen, og heldigvis ikke lige uden for jeres have, men du skal naturligvis være opmærksom på, hvor meget støj der generelt er og ud fra dette forsøge at vurdere, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at putte jeres lille datter udenfor.

Du har ret i, at jo mere bevidst jeres datter bliver på sine omgivelser, jo mere vil hun naturligt også ofte blive påvirket af støj og uro. Samtidig er hun stadig så lille, at hun ikke er i stand til at lukke lyde ude. Det betyder, at hun hører alt.. Hvis du f.eks. hører radio, så kan du lukke til og fra, så når der kommer et stykke musik, som du godt kan lide, så hører du dette, nynner med, men når der så efterfølgende kommer noget, som ikke interesserer dig, så lukker du det fra, og når der så er noget spændende igen, så lytter du atter. Denne evne til at lukke til og fra, har jeres datter ikke, så derfor bliver hun meget let forstyrret af lyde, uro, støj - også når hun sover.

Støjniveauet spiller naturligt ind på, hvor meget det stresser hende, og det lyder som om, at hun de fleste gange godt kan sove, selvom der er byggelarm. Men prøv at vurdere fra dag til dag og fra tidspunktet i løbet af dagen, hvor voldsomt det er. Prøv at sætte dig på en stol i haven og prøv at fornemme, hvor meget det ville forstyrre dig, hvis du skulle sove der - forstyrrer det meget, så tril ...

Annonce

... hende en tur i barnevognen (den modsatte retning, så I bevæger jer lidt væk fra støjen) eller prøv at putte hende indendøre på det tidspunkt... :)

Med hensyn til putning om aftenen, så er det meget naturligt, hvis hun begynder at sove sent og ofte ikke går til ro for natten før klokken er 21 eller senere. Ligesom det er helt naturligt, at hun mere eller mindre spiser ved brystet hele aftenen. Den hyppige amning giver hende mange små slurke koncentreret mælk, hvorved hun fylder sig ekstra op til natten og der så kan tage et lidt længere søvnstræk. MEN, det er naturligt hårdt at bruge fra kl 19.30-21 i soveværelset. Kan du ikke være i stuen, sidde med hende i sofaen, lade Mama tage lidt over imellem amningerne og gøre tiden om aftenen til familie-hygge-tid for jer alle tre - og så først gå i soveværelset med hende omkring kl 21, hvor hun virker parat til at blive puttet til natten :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til at trække sig op i armene til siddende stilling, så betyder det ikke, at jeres datter starter med at trække sig selv op, men at hun, når hun ligger på ryggen, vil kunne holde sit hoved i midtstilling, når du løfter hende op. Altså at hun holder sit hoved selv og i forlængelse af kroppen. Du må ikke have en fornemmelse af at hun "taber hovedet", hvis du forstår, hvad jeg mener. Og stille og roligt vil hun, hvis du tager hende i hænderne/armene kunne spænde op i armene, så du har en følelse af, at hun bruger sin styrke, når du trækker hende op i armene. Denne øvelser er altså et signal om, at hun begynder at kunne holde holde sit hoved og holde styrken i nakken og i armene, at hun er blevet stærkere. De fleste børn vil begynde at kunne dette i 3-5 måneders alderen - de normale rammer er meget vide, så nogle kan lidt før og andre lidt senere :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder