Svar: Klistrende børn
23. november 2018
Alder:
9 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, du synes det er hårdt, når dine børn søger så tæt fysisk kontakt og nærhed med dig - og du jo også gerne vil have lidt tid til storesøster, dig selv og din mand... jeg tænker dog, at det er helt naturligt med den alder jeres børn har, og at det er rigtig vigtigt, at du anerkender deres behov for at mærke dig og derfor forsøger at være der for dem og give dem den nærhed, som de lige nu søger. Der er ingen tvivl om, at de fornemmer, at det er svært for dig, og hvis de føler, at du skubber dem væk eller forsøger at få far til at tage over, så vil de ofte klynge sig ekstra - hvis du afviser dem, vil det derfor gøre problemet værre...
Jeres børn er i separationsfasen, og det betyder, at de klynger sig ekstra meget netop nu. Man kan ikke separere sig, adskille sig fysisk fra mor og far, hvis ikke man føler sig knyttet til - og derfor vil de lige nu have ekstra meget behov for at mærke dig fysisk. Det er helt normalt, at de f.eks. kan blive rigtigt kede af det, hvis du går på toilettet eller ud i køkkenet uden at tage dem med, ligesom det er helt naturligt, at de også pyldrer, græder, klynger sig til dig, når du henter dem fra dagpleje, og I har været adskilt hele dagen.
De er stadig så små, at de ikke forstår, hvor du går hen, når de ikke kan se dig. De forstår ikke, at du kan være på den anden side af væggen, og at de kan kalde på dig eller bevæge sig ud til dig - det skal de først til at lære nu. De kan heller ikke forholde sig til tid, så de ved ikke om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage. Når de ikke kan se dig, så føler de sig forladt og alene...
Det er derfor rigtig svært for dem at være i dagpleje og adskilt fra dig om dagen. De ved ikke, hvor du er, og om eller hvornår du kommer tilbage... Heldigvis har de hinanden og lyder til at være en rigtig god støtte for hinanden, selvom de ikke er ældre end de er - men de har naturligt behov for at være tæt på dig, når du henter dem, og I kommer hjem. Jeg plejer at sige, at deres "mor-depot", skal fyldes ekstra op, så de har noget at tære af, når I atter er adskilt...
Deres mor-depot bliver fyldt op, når I er sammen, og netop ved at du tager dem op til dig, holder dem ind til dig, knuser og krammer dem, kysser dem, lader dem mærke dig osv. jo mere fysisk kontakt, jo bedre. De er ved at have en alder, hvor de kan strække armene op og signalere "tag mig op", "gå ikke fra mig", og det er rigtig vigtigt, at du lytter til dette. De kan ikke sige med ord at de har brug for dig og brug for at mærke dig tæt på, men de viser det med deres kropssprog. Det samme gælder, når de kravler rundt på dig, nogle gange kan det næsten virke som om, at de ønsker at kravle tilbage ind i dig... Det er naturligt sværere, når der er tale om tvillinger, fordi du skal være der for to på en gang, men prøv om ikke du kan sætte dig ned, give dem begge plads i din favn, løfte dem op, lade dem mærke dig.
Nogle gange er det kun kortvarigt, at de har brug for et kram, så vil de være klar til at lege lidt videre igen. Nogle gange er det også fint, hvis du blot er i nærheden og med ord beroliger og betrygger med "jeg er lige her", "hej skat, kravl du blot videre" osv. så de hører og ser, at du ser dem. Nogle gange kan det være en idé, at du hjælper dem med at bevæge sig ud til dig - at du lige stikker hovedet ud fra køkkenet, viser dem at du er der og f.eks. siger "kom herud, kom ud til mig" eller lignende og på den måde opfordrer dem til at søge dig - fremfor at du hele tiden skal gå til dem, når de kalder... Atter andre gange er det nødvendigt, at du lige bøjer dig ned, krammer og knuser dem, hvorefter de så kan lidt på egen hånd igen..
Med hensyn til søvn, så skal de nu vænnes til at sove uden så mange flasker.. Det vil ofte være passende med 3 flasker i døgnet i 9 måneders alderen, og når de bliver 10 måneder, vil det være rigtig godt med 2 flasker, som så bibeholdes indtil de er 1 år. Det betyder, at de nu skal lære at sove formiddagslur uden at få flaske først, og jeg vil også anbefale jer, at I indføre et bad efterfulgt af en godnatgrød om aftenen, så de gradvist vænnes til at skulle undvære flaske, når de først sover. De tre flasker kan lige nu ligge før middagslur, aften og sen aften, og når de bliver 10 måneder, kan de to flasker ligge før middagslur og aften...
Det vil sige, at mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 07: Havregrød eller prøv med klatkager, som i princippet er grød steg på panden, evt. sammen med lidt æblemos eller lignende. Vand af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden flaske - mellemmåltidet erstatter flasken her
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, små stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende. Og skal også stadig tilbydes grøntagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 14.30-15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, evt lidt frugtgrød med mme, vand af kop.
Tilbydes snack ca kl 16 som nu
Powernapper evt.
Aften 17-17.30: Aftensmad - udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker, små hapsede og større stykker som spises med fingrene. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19 - det kan være en grovere grød som flerkornsgrød eller mysligrød. Vand eller mme af kop. Får børstet tænder (hvis de har fået tænder)
Flaske og puttes til natten ca. 19.30
Sen aften 23: Drømmeflaske og sover uden yderligere til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød
Som du kan se, så er formiddagsflasken fjernet i denne plan, og der ligger en flaske sen aften, som jeg tænker vil hjælpe jeres børn med en bedre nattesøvn - især sammen med bad og godnatgrød, som kan være rigtig godt at introducere i denne alder :)
Derudover kan det være en god idé at se lidt på, hvor meget børnene sover. Du fortæller, at de ofte puttes og sover fra kl ca. 19-07, hvilket vil sige at de ofte sover 11.5-12 timers nattesøvn. Derudover sover de ofte 1 time om formiddagen og 2-3 timer til middag og nogle gange en ekstra powernap måske på 30-45 min derhjemme...
Det samlede søvnbehov i denne alder vil ofte ligge på ca 14 timer. Og det kan f.eks. være fordelt sådan, at barnet sover ca 11 timer om natten og 3 timer i løbet af dagen (ofte fordelt på 2 lure). Når jeres børn vågner om natten, så kan det altså godt hænge sammen med, at de her allerede har sovet det, som de egentlig har behov for. Det kan derfor være en overvejelse værd, om du skal forsøge at ændre lidt på deres rytme, så de puttes en lille smule senere jf. dagsplanen.. Og det kunne også være en overvejelse, om de evt. skal puttes en lille smule senere til deres middagslur, så de kan springe powernappen om eftermiddagen helt over, så de samlet sover lidt mindre om dagen, men til gengæld kan sove mere sammenhængende om natten :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske