Svar: Trist storesøster

26. februar 2018

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker - og fine beskrivelse af jeres lille pige og hele jeres forløb i forbindelse med, at I har fået en lillebror... :)

Jeg synes det lyder som om, at I har indrettet jer rigtig godt i hverdagen. Det lyder meget fint og rigtig dejligt for jeres datter, at hun kan være i vuggestue 4 dage om ugen og kun fra kl. ca 8-12.. så kommer hun hjem og sover hjemme. Det giver hende mulighed for at komme ud, spejle sig i og lege med andre - og det bliver naturligt mere og mere vigtigt nu, med den alder hun har. Børn i 2-3 års alderen begynder at lege rollelege og lege mere sammen end de tidligere har gjort, og det at komme i vuggestue giver hende mulighed for dette.

Børn i 2-3 års alderen begynder ofte også at interessere sig for de voksnes verden. Det er spændende at følge med i, hvad du laver og det er spændende at efterligne din adfærd og de ting du gør i hverdagen. Det betyder, at hun f.eks. kan have glæde af en dukke, hvor hun kan efterligne det hun ser, at du gør med lillebror - skifter ham, giver ham mælk, putter ham med dynen, vugger ham osv. Ligesom det er spændende at lege med "træ- eller plastikmad", "lege køkken", "dække bord" osv. Hun nyder at følge med i, hvad du laver og efterligne dig...

Og samtidig med dette kan godt komme en lyst og et behov for at følge dig i løbet af dagen, altså være sammen med dig hele tiden. Hun begynder jo at få en fornemmelse for og blive mere og mere bevidst om, at når hun er i vuggestue, så er du hjemme med lillebror - og det vil hun ikke gå glip af, hun vil være med og sikre sig, at du ikke laver noget spændende uden hende. Du gør dog det helt rigtige ved at tilbyde hende tid i vuggestuen og tid derhjemme, og bare det at hun om fredagen har forlænget weekend, kan være sammen med sin babysitter, men også sammen med dig - det er super godt. Den fine prioritering I har lavet, må du derfor gerne holde fast i, også selvom hun har det lidt svært lige nu.

Det er også helt normalt for alderen, at hun kan blive ked af det, når hun skal afleveres eller bliver frustreret og ked af det, når hun hentes igen. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være sammen med mor, far og lillebror, og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i vuggestuen... Derfor græder børn ofte, når de afleveres, men ikke lang tid efter, er de glade igen, glade for at være der, glade for de andre børn - og vuggestuen melder tilbage, at der ingen problemer er :)

Ofte sker så ...

Annonce

... det, at når I henter hende igen, så kommer en ny protest - nu havde hun det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal hun så hjem... Man taler om at der her opstår et dobbelt-socialiseringsrum, og det er det, som giver konflikter. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret, og det kan godt være dette skift, I mærker særligt lige nu.

Samtidig tænker jeg, at hvor det at komme i vuggestue ofte kan være et frirum for barnet, så er det for jeres datter nok lidt hårdt. Når man bliver storesøster, så skal man finde sin nye rolle derhjemme, finde ud af at dele mor og far med en anden og finde ud af, at der stadig er plads til en og kærlighed nok til alle - og det bruger jeres datter rigtig mange ressourcer på lige nu - og det at komme i vuggestue kan så være et frirum, fordi hun der bare træder ind i rollen, som hun plejer at have. Her skal hun ikke være storesøster eller finde ud af at dele mor og far, her skal hun bare være den hun plejer.. Men hos jer er vuggestuen ikke på samme måde et frirum. Både fordi hun er startet i vuggestue samtidig med at hun blev storesøster, men også fordi de jo taler tysk til hende - så hun skal også bruge en masse energi på at være der...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg tænker dog, at 4 timer dagligt, 4 dage om ugen, lyder så fint som noget kan lyde og det er rigtig dejligt, at I har mulighed for at tilrettelægge hverdagen på denne måde. I kan næsten ikke gøre det bedre for hende - og du skriver også, at det er et godt sted, faktisk skriver du at det er et fantastiske sted :) I er glade for vuggestuen, hun har en fast kontaktpædagog osv. Der er en som tager imod hende og hjælper hende igennem dagen, støtter og guider... hun er ikke overladt til sig selv:)

I skal derhjemme naturligvis være der for hende, forsøge at give hende den ro, nærhed, tætte fysiske kontakt osv. som hun viser behov for. Stadig give hende korte dage og lave ting med hende, som I ved at hun normalt nyder, vise hende at I stadig er der for hende - men samtidig også holde fast i, at det er fint at være i vuggestue de timer hun er det. Det er også dejligt for hende at komme af sted, lege med de andre børn, gradvist vænne sig til sproget og det land I lever i...

Det lyder for mig som om, at I skal være "søde og tålmodige", som du skriver, og give hende tid til at komme ind i rytmen igen. I kan ikke give hende kortere dage end hun allerede har, og hun har allerede en fridag og kan nyde en forlænget weekend... det er okay at give hende lidt tid :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.