Trist storesøster

26. februar 2018

Kategori:
Alder:
2 år

Trist storesøster

Kære Helen.

Der sker meget i vores lille familie for tiden, så jeg har endnu et problem, jeg gerne vil vende med dig.

Som tidligere nævnt fik vi for to måneder siden en dejlig lillebror. Det har dog været en svær tid for vores store pige. Slutningen af min graviditet gik ikke som forventet, og jeg lå til aflastning på sygehuset i over en måned, før jeg fødte og en lille uge efter fødslen. Min datter vågnede altså op en morgen til beskeden om, at jeg først kom hjem, når lillebror var der, efter at have gået hjemme med mig i næsten to år. Hun tog det dog i stiv arm, og min mand tog orlov. Hun forgudede sin lillebror fra starten og står altid på spring for at hjælpe med mad, bleskift og sut. Hun har kun én gang reageret med vrede mod ham, men det var vist mere rettet mod mig, da han sad i bæreselen.

Da vi endelig kom hjem, faldt det uheldigvis også sammen med hendes opstart i vuggestue, som begyndte samme uge. Min mand stod for indkøringen, der hernede strækker sig iver flere uger (heldigvis!). Det var planlagt, så det skulle være inden jeg fødte, men han kom jo for tidligt, og vi havde ikke mulighed for at udskyde det pga. min mands arbejde. Det var lidt svært, og hun var meget farsyg, men blev også glad for det indenfor et par uger. Det er en fantastisk institution med få børn og mange voksne, og hun har sin egen kontaktpædagog. Dog taler de jo tysk, så det er hårdt arbejde for hende at være der. Hun er der fra ca. 8.15-11.45, hvor hun kommer hjem og sover i haven. Fredage går hun til gymnastik med sin elskede (danske) babysitter, så det er kun fire dage om ugen.

Igen tog hun det altså i ...

Annonce

... stiv arm, men så blev hun meget syg med opkastninger og meget høj feber i flere dage. Min mand måtte igen holde fri for at hjælpe, og hun var naturligvis meget ked af det. Hun var også meget syg over julen, så det var anden gang inden for kort tid. Efter hun blev rask er hun imidlertid ikke rigtig blevet sig selv igen. Det er, som om det var dråben, og hun har nu i et par uger været meget ked af det. Hun græder utrøsteligt, særligt på puslebordet og ifm. hendes middagslur og ellers over bagateller. Heldigvis ikke om aftenen, hvor min mand putter. Dog kalder hun oftere. Han sover inde ved hende her mens den lille fortsat larmer en del om natten, og det er selvfølgelig ikke holdbart, men det fungerer for os lige nu. Hun klager oftere (dagligt) over ondt i maven, hvilket jeg tænker er et tegn på, at hun er stresset.

Bortset fra det er hun for det meste i fint humør, når vi er herhjemme, men hun finder ikke rigtig glæde ved de aktiviteter, hun plejede at elske (gymnastik med babysitter og musik en eftermiddag med mig), men vil mest bare putte og kigge på. Og i dag ville hun slet ikke ind i børnehaven.

Vi ved godt, at det er helt naturligt, at der kommer en reaktion - jo nærmest umenneskeligt andet - men vi er lidt i tvivl om, hvordan vi bedst håndterer det, og her vil jeg gerne høre dine tanker om, hvordan vi kan hjælpe hende? Jeg synes heller ikke, det er fair for nogle børn at holde dem begge hjemme. Min datter er stor nok nu til at ville lege og være aktiv, og den lille har også brug for ro og opmærksomhed. Skal vi bare være søde og tålmodige og så vente til det går over?

Endnu engang mange tak:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder