Svar: Putning - 11 mdr.

22. april 2024

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og spørgsmål omkring søvn:)

Med hensyn til at vugge jeres dreng, så kan der være lidt forskellige problematikker her, som jeg derfor lige vil gennemgå:

- Hvis jeres dreng vugges i en slyngevugge, og I her bruger en motor, så er det vigtigt, at I nu slukker for motoren og på den måde vænner ham til at sove uden konstant bevægelse, men dog med den naturlige vugning der vil være ved, at han ligger i en slyngevugge.

- Hvis jeres dreng puttes i barnevognen, og I her skal gå en lang tur med ham for på den måde at få ham til at sove, altså så han hele tiden skal være i bevægelse og på den måde lulles ind i søvnen, så er det vigtigt, at I nu trapper ud af bevægelse. Han må stadig gerne blive puttet i sin barnevogn, men prøv at holde vognen stille, når han er stille. Hvis han er vågen og bare ligger og kikker, så lad ham ligge og kikke. Protesterer han eller småklynker, så tril vognen lidt, men når han er stille, så hold ham stille. Så han på den måde vænnes til, at han ikke behøver være i bevægelse for at overgive sig til søvnen.

- Hvis jeres dreng vugges i jeres arme, og I skal gå rundt med ham, så vil det være en rigtig god idé, at I nu forsøger at ændre på dette. Det er fysisk hårdt for jer, og det kan I naturligt ikke holde til i længden. Han bliver fysisk tungere, og hvis I skal gå rundt med ham i jeres favn og på den måde lulle ham i søvn, så er der nødt til at ske ændringer her.

Som jeg læser jeres brev, så går din bekymring på, hvordan du skal lære ham at sove i en stillestående barnevogn eller seng - om dagen, når han skal i vuggestue, og de naturligt ikke kan trille ham, som han er vant til. Og du er på samme måde bekymret over jeres putning om aftenen, fordi han her er meget svært at få til at overgive sig til søvnen, og det er naturligt for hårdt for jer at bære rundt på ham og vugge ham, når han skal sove. Det er derfor disse to problematikker, jeg gerne vil knytte lidt flere kommentarer til:)

I forhold til barnevogn, og at han nu skal lære at sove i en stillestående vogn eller krybbe, så vil det som sagt være rigtig godt, hvis du kan begynde at holde barnevognen stille om dagen jf. ovenstående. Derudover, kan det være en rigtig god idé, hvis du kan putte ham i barnevognen og derefter gå kortvarigt fra ham - fordi du f.eks. skal hente en puttebamse, måske en puttebamse/nussekanin mere, en drikkedunk, en sutteklud... Det vil sige, at du har et formål med at gå kortvarigt fra ham. Du putter ham, og så siger du "jeg henter lige din bamse", og så går du ind og henter den, imens han ligger i sin barnevogn. Du giver ham bamse, kysser og kærtegner ham lidt, siger "jeg henter lige din drikkedunk", så går du ind for at hente den, kommer tilbage, tilbyder ham lidt vand. Så siger du "jeg henter lige din nussekanin" og så går du igen efter kaninen, kommer tilbage og giver ham den. Hvis han er meget vågen, så kan du godt trille en tur, men stop med at trille og bevæge vognen, før han sover, så han lærer, at han fint kan ligge ned og falde i søvn med netop sin bamse, nussekanin, sutteklud og drikkedunk, og uden at skulle være i bevægelse.

Når han begynder i vuggestuen, så kan pædagogerne starte med at putte jeres dreng, og de kan lade ham være i barnevogn, krybbe, eller hvor han nu puttes, og herfra kan han følge med i, at de andre børn bliver puttet. Han oplever således det samme, at pædagogerne går, kommer tilbage, og de kan naturligt give ham hans puttebamse og nussekanin, gå ind og hente et nyt barn, der skal puttes osv. På den måde vil han opleve lidt samme rutine, som I har øvet hjemme, lære at det er helt okay, at de voksne går frem og tilbage. Han vil også kunne spejle sig i de andre børn og lære af dem, og han vil naturligt have sin bamse, nussekanin, sutteklud osv. som vil være med til at gøre ham ekstra tryg ved situationen. På den måde vil han roligt kunne falde i søvn.

Derudover, så skal I medtænke, at situationen i vuggestuen vil være en helt anden. Pædagogerne signalerer noget andet, end I forældre gør. De har også en helt anden rutine, og der sker så meget nyt i løbet af dagen, at en ny putterutine ikke behøver virke så voldsom og anderledes - det hele er alligevel forskelligt :) Nogle børn er derfor lettere at putte i vuggestuen, end de er derhjemme, og pædagogerne melder tilbage, at det går rigtigt fint... så lad os håbe på det:)

Med hensyn til putning om aftenen, så lyder det som om, at det lige nu vil være for stort et skift for jeres dreng at komme fra jeres vuggende favn og over i en stillestående seng. Når I forsøger at putte ham i sengen, så bliver han urolig, rejser sig og søger naturligt jeres kontakt igen og igen. Derfor tænker jeg, at I er nødt til at tage det i lidt små skridt om aftenen. Det betyder, at han ikke behøver både at undvære jeres favn og jeres bevægelse på en gang.

Jeg forstiller mig, at I f.eks. kan sætte jer på en stol ved siden af hans seng, så I holder om ham, kærtegner ham, synger en sang for ham osv. Så han stadig er i jeres favn, og I kan også vippe lidt frem og tilbage med ham, så der stadig er lidt bevægelse, hvis han giver lyd fra sig, men derefter sidder I stille igen. ...

Annonce

... Og så I helt undgår at skulle gå rundt med ham i armene. På samme måde, som I om dagen skal holde ham stille, når han er stille, så skal I også om aftenen holde ham stille. I skal kun vugge ganske lidt, hvis det er allerhøjest nødvendigt, og I må her meget gerne bruge lidt beroligende ord, ligesom I kan synge en godnatsang eller lignende for at hjælpe ham til ro. Og når der er ro på, så vugger I ham ikke. I sidder dog på stolen med ham i favnen, så han stadig føler sig fysisk omsluttet og holdt.

Herfra skal I så øve at han kommer over i sin tremmeseng, før han sover helt, så han når at registrere, at han ligger i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Han skal have sin bamse, nussekanin, sutteklud osv. Hvad han nu har - og det han også bruger om dagen - og I bruger samme beroligende ord, synger igen godnatsangen, I sidder hos ham, lægger beroligende hænder på ham, så han kan mærke, at I stadig er der, men så han nu ligger i egen seng. Alt er altså, som det plejer at være, eneste forskel er, at I ikke længere sidder med ham i favnen.

Det vil sige, at I fjerne bevægelse, før I fjerner favnen, og derefter øver I at putte ham i egen seng, men hvor I stadig er hos ham og bibeholder det han nu forbinder med at sove - puttebamse, nussekanin, sutteklud, kærtegn, beroligende ord, godnatsang. Så det at sove i egen seng betyder ikke, at I forsvinder.

Derudover, så er I nødt til at se lidt på dagens rytme og tidspunkter for putning. I fortæller, at han lige nu ofte sover to lure dagligt, og at han om dagen ofte sover fra 9-11/11.30, hvilket svarer til 2-2.5 times søvn, og at han ofte sover igen fra 14.30-16, altså ca. 1.5 times søvn. I alt sover han således mellem 3.5-4 timer samlet om dagen. Det må han meget gerne, og I skal bestemt ikke ændre på hans dagssøvn lige nu.

Han er for lille til at kunne nøjes med kun en lur dagligt, og netop når han skal begynde i vuggestue, så er det meget vigtigt, at han får de to afbræk i løbet af dagen, som lurene giver ham. Det kræver mange ressourcer at vænne sig til vuggestuens verden og i den periode, hvor han begynder i vuggestue, er søvnen og de to lure derfor ekstra vigtigt. Hvis I begynder at give ham én enkelt lur daglig, så vil han blive overtræt, og det vil ikke gøre det lettere for ham at sove, tværtimod.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samlet set skal I regne med, at han har behov for 13.5-14 timers søvn i døgnet med den alder han har nu. Og da han sover 3.5-4 timer i løbet af dagen, så betyder det, at hans nattesøvn skal vare ca. 10 timer. Da han starter dagen ca. kl. 06, betyder det naturligt, at hans puttetidspunkt vil være lidt før kl. 20 om aftenen. Det giver derfor god mening, at han er helt umulig at putte kl. 19.

Jeg forstår godt, at I føler, at jeres aftener forsvinder, når han først puttes kl. 20, og han samtidig har så svært ved at falde i søvn. Jeg tænker dog, at det er en overgang, og at I må se, hvordan han reagerer på at begynde i vuggestue. Nogle børn holder deres rytme, så hans puttetidspunkt fortsat vil være omkring kl. 20, når han begynder i vuggestuen, netop fordi de sover længere lure om dagen på grund af den ekstra energi, der skal bruges i dagtimerne. Andre børn begynder faktisk at sove lidt kortere lure om dagen, fordi der sker så meget omkring dem, som de gerne vil opleve og følge med i. Og hvis han sover kortere tid om dagen, så vil det naturligt ofte rykke puttetidspunktet frem samtidig med, at han om aftenen naturligt godt kan være ekstra træt netop på grund af alle de nye oplevelser og stimuli.

Det er helt naturligt, at når han først sover eftermiddagslur mellem 14.30-16, så vil han ikke være putteklar allerede kl. 19, og I er derfor nødt til at vente med putningen, til han er parat til at sove. Men lige nu, kan det ikke svare sig at ændre på noget, fordi det at starte i vuggestue kan ændre en masse, så I er derfor nødt til at se, hvad tiden bringer.

Jeg vil anbefale jer, at I om aftenen indfører en godnatgrød eller måske en moset banan. Jeg er med på, at jeres dreng generelt ikke har været særligt glad for skemad, men det kan godt forsøges om aftenen, som del af hans putteritual - fordi det faktisk kan være med til at gøre, at han falder lettere i søvn. Og banan indeholder feks. tryptofan, som er godt for hans søvn, da det kan være med til at gøre ham afslappet og fremme hans søvn. Giv ham gerne lidt banan sammen med lidt mælk af en kop (evt. lunet til ca. 37 grader). Det kan være modermælkserstatning og fra et års alderen lidt letmælk.

Lige nu er der således ikke behov for, at I ændrer rytme. I bør bibeholde de to lure dagligt og så se, hvordan han reagerer på vuggestuestart. Måske vil han af sig selv begynde at sove lidt kortere lure igen, hvilket også er helt fint - og det vil så naturligt kunne rykke hans puttetidspunkt om aftenen frem. De fleste børn er snarere mellem 15-18 måneder, før de kan nøjes med en lidt længere lur i løbet af dagen, og på den måde vil tiden naturligt også arbejde for jer. Det er også noget, som pædagogerne i vuggestuen vil være opmærksomme på og naturligt give jer besked om.

Håber I kan bruge dette lidt videre, og rigtig meget held og lykke med vuggestuestarten:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne