Brev:
Dårlig søvn og stop af amning
11. april 2024
Alder:
9 mdr.
Dårlig søvn og stop af amning
Hej Helen.
Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til dig. Både i frygt om det jeg gør er helt hen i vejret eller om jeg er på rette spor..
Jeg har mig den dejligste og mest ønsket datter på 9,5 måned, men som har voldsomme problemer med at overgive sig til sin søvn. Det har hun altid haft i hendes leve tid. Min datter har været igennem alt for meget, i sin kun lille og spæde alder, derved jeg også tænker hun har slemt behov og brug for nærver og tryghed.
Min datter har siden 2 uger haft kollik i 5 måneder, stramt tungebånd, silent refluks og her til sidst i opløbet blev hun desværre også en af de få ramt af rakitis..( Også kaldt engelsk syge..)
Hun har nu efter en laaaaang vej fået den rette behandling af stramt tungebånd, klips af stramt læbebånd, og d-vitamin bost i forhold til hendes rakitis. Hun er derved nu endelig ved at udtrappe medicin og har her på den seneste måned blevet alt for det meste det vi gik og drømte om. Jeg er første gangsmor, så ikke nok med det oven i har været svært. Min datter er endelig blevet en meget glad og smilende pige og rent sagt fornøjelse. Hun er også blevet til at kunne tage med ud i små doseriser.
Så i hendes meget korte liv, er der allerede forgået rigtig meget og vi har haft en del indlæggelser hvor hun har gået meget igennem. Hvilket også tænkes at have gjort hende mere sensitiv og tryghedsbehovet stort.
Nå lad mig nu komme til sagen..
Sagen er denne kære søvn og putninger... Jeg har taget mig tiden og prøvet at læse frem og tilbage i dine andre svar til søgende mødre og har desværre ikke kunne finde lige hjælpe til os.
Min datter har altid haft svært ved at overgive sig til søvning og kampen er ofte længere end luren. Da hun havde haft kollik var en yoga bold og en slyngvugge vores eneste redning til bare lidt søvn. Hun har været barnevogns nægter til en alder af 6 måneder hvor hun nu af og til kan falde i søvn ved en gå tur, men ikke længe af gangen og ikke altid det lykkes.. Vi samsover da det igen også har været det eneste der har givet tryghed for min datter at finde ro. Vi har sovet sådan meget inde på syghuset og hun er næsten altid blevet ammet i søvn.
Men nu efter at hun endelig er i god bedring har jeg fjernet brystet fra hende. Det har jeg gjort fordi jeg simpelhen ikke kan være i det mere. For mange smerter og følte mig simpelhen kvalt i det. Vi har prøvet over rigtig mange gange at lære hende flaske, men hun er stor sutte og flaske nægter. Jeg har været i dialog med en ergoterpout på syghuset. Hun anbefalde mig at lave en "kold tyrker" men jeg har så valgt at gøre det med en glidende overgang.
Jeg har de sidste 3 uger fjernet dags amning og dertil kun gav hende til nat. Hun virker til at trives i at ikke at blive ammet om dagen mere og derved fået en langt større appitit på rigtig mad. Jeg har nu valgt at fjerne nat amning fordi jeg ikke kan være i det psykisk mere. Så jeg har de sidste to dage gjort samme nat retrial. I nattøj, få børstet tænder, tilbudt lidt grød, kigget i billede bog og så hoppet hende i søvn for at kunne ligge hende ind i vores seng med mig og derved undgå det at skulle amme hende i søvn. Der går ikke længe før hun vågner og søger mit bryst og græder ulykkeligt. Jeg har taget nattøj på så hun ikke kan komme til brystet og rullet mig ind i en dyne. Jeg forsøger så vit muligt at trøst hende med kys, kram og beøring af stry af pande og hår. Men hun græder og græder... Så kan hun falde til ro og vågne 15 min efter igen og om igen.. I nat er vi kommet igennem uden en eneste amning men en meget træt pige.. (og mor).
Vi havde inden dette forsøgt os at ligge hende i egen seng inde på vores soveværelse hvor hendes seng står op af vores. Men hun nægter den seng. Hun kan ikke blive lagt ned uden hun bliver vred, skriger og græder til hun ikke kan få luft. Jeg kan tage hende op og trøste hende og så snart hun kommer ned i sengen igen skriger hun forfra.
Jeg er ikke til metoden gry it out. Min datter skal på ingen måder græde sig ulykkelig i søvn. Derfor tænkte jeg? Hvad nu hvis jeg får hende afvændt af amning i sengen og når hun så er blevet tryg ved det at sove uden mælk, kan vi tage kampen på eget værelse? Hun bliver tilbudt vand om natten og en nusse klud.
Vi har også forsøgt at det er far der sover med hende. Men hun er slet ikke så tæt knyttet til sin far selvom han virkelig prøver. Men det er ofte kun mig der dur... Mega hårdt.. Så oven i er de to også ved at finde ud af at lære at være sammen..
Så ja for at samle op?? Er jeg helt forkert på den? Skader jeg mit barn mere end det gavner? Håber du kan forstå hvor jeg vil hen af med mit lille lange brev.. Jeg er desværre ikke så heldig at være beriget med en mor, mormor eller bedstemor som kunne have hjulpet i disse situationer og guide.
Jeg vil bare så gerne have den nat til at lykkes og amning til at slutte. og over i egen seng på et tidspunkt i den nærmeste fremtid.
Hilsen en meget træt og slidt mor..