Brev:
Leg med voldsomme ord
22. april 2024
Alder:
3 år, 6 mdr.
Leg med voldsomme ord
Hej igen Helen,
Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet emne.
Min datter går i børnehave og virker til at trives godt. Hun har vænnet sig til at have en lillebror (selvom hun tit kan bliver sur på ham, når han tager ting fra hende eller vil røre hende), men hun virker ellers glad og kærlig i hverdagen.
Man kan godt mærke at hun er kommet ind i en ny udviklingsfase, hvor hun kan blive meget stædig, og når hun ikke får sin vilje eller ikke føler sig forstået, skriger hun, siger man er dum og går ned på sit værelse for at vise at hun er sur. Jeg tænker selv at dette er en normal fase.
Det der bekymrer mig er at hun er begyndt at lege på en nye måde (hun har gjort det tidligere også, men skete kun relativt få gange, så tænkte ikke nærmere over det). Hun er begyndt at lege lege, hvor hun nyder at være den onde. Hun lege tit med små figurer og så putter hun fx en lille figur ind i sin legemikrobølgeovn, leger hun tænder den og siger: "Nu gør jeg den død. Hov, den døde ikke, jeg prøver lige igen." Eller tager en dukke, og vil have at vi leger at vi er de onde, og siger: "Kom lad os skære dens ben og arme af". Eller tager en af hendes små ponyer og tramper hårdt på den, uden at virke aggressiv, men ligner at hun nyder det lidt.
Jeg får det dårligt af at være vidne til denne her form for leg, for det er selvfølgelig meget vigtigt for mig at hun vokser op og er et empatisk og medfølende menneske. Jeg håber dog at legen ikke er et udtryk for hendes egen personlighed, men mere en naturlig nysgerrighed og afprøvning af hvordan verden fungerer og hvordan det påvirker hendes egne følelser. I hendes alder er legen vel symbolsk, men det kan godt bekymre mig og hendes far, når vi hører hende sige den slags ting, da det lyder voldsomt for et lille barn.
Er det noget vi skal undersøge nærmere, eller kan det være normalt for en 3 årig at lege på den slags måde? Der er intet andet i hendes personlighed, hvor jeg er bekymret for hende socialt. Hun vil meget gerne lege med andre børn og virker i normale situationer medfølende og god til at spejle andre.
Venlige hilsner