Brev:
Putning af 2 børn
14. maj 2024
Alder:
2 år, 10 mdr.
Putning af 2 børn
Hej Helen
Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine :)
Vi har en søn på godt 5 år og en pige, der snart bliver 3 år. Indtil nu har vi puttet dem sammen i vores seng, fordi det gav mest ro både for de voksne og børnene. Den ene voksne kunne lave praktiske ting imens, og børnene faldt hurtigst i søvn på denne måde.
Når vi voksne er gået i seng har den ene af os taget storebror med ind i hans seng og selv lagt sig sammen med ham (vi har med vilje valgt at have en stor seng derinde, for at vi ikke allesammen skulle ligge klemt sammen i vores seng). Så vi voksne sover altså hver for sig med et barn hver. Fordi det simpelthen giver mest søvn til alle på den måde.
Vi har gjort det, at de blev gjort klar til natten, og så er vi gået sammen ind i vores soveværelse, hvor der er blevet læst en godnathistorie, lyset er blevet slukket, vi har sunget et par godnatsange og den voksne er så blevet i rummet (liggende i sengen) til de er faldet i søvn. Vores søn sover som oftest efter maks 5 minutter, og vores datter har også før hen faldet hurtigt i søvn, men de siste par måneder har det taget alt fra 45 minutter til 90 minutter. Og jeg ved selvfølgelig godt det har noget med alderen at gøre. Kan godt huske det fra min søn :D
Men hun har simpelthen så meget krudt i numsen og vil gerne ind og ligge i sin egen seng, for at gå tilbage til mors og fars seng, for måske også lige at prøve storebros seng osv.
Jeg tænker, at jeg måske er klar til at prøve at putte dem i deres egne senge (mest fordi hun faktisk flere gange om ugen alligevel ender med at gå kold derinde).
Men jeg kan ikke lige greje, hvordan jeg gør dette bedst muligt. Min søn har aldrig været en, der sover dagen væk, og han er gerne vågen fra kl. 5.00 uanset, hvad tid han bliver puttet. Han er meget træt, når han kommer hjem fra børnehave, og har egentlig behov for at sove kl. 19.00, men oftest gange bliver det senere, fordi lillesøster slet ikke er klar og han skal i hvert fald ikke sove før hende :)
Hun sover gerne til 6.00-6.30 og så sover hun stadig lur i vuggestuen omrking kl. 12.00-13.30. Længden på luren varierer fra 45 minutter til 2 timer dernede.
Lige meget, om vi starter en putning kl. 19.00 eller 20.30 med hende, så er det noget der tager lang tid.
Hvordan kan jeg introducere en putterutine, som stadig er hyggelig, men som foregår i deres egne senge? Og hvor jeg ikke nødvendigvis behøver at være der fra start til slut? Og hvordan imødekommer jeg bedst muligt deres forskellige behov? Deres værelser ligger op og hinanden og der ligger vores soveværelse også.
Beklager det lange skriv, men tænkte du måske har en bedre idé, end det, jeg kan komme op med :)
Kærlig hilsen
mor til 2