Svar: Lange putninger - 15 måneder
21. april 2024
Alder:
15 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når jeg læser din beskrivelse af jeres datter, så lyder det umiddelbart som om, at hun er en pige, der fra fødslen har haft rigtigt meget brug for fysisk nærhed og kontakt. Hun har altid puttet sig ind til jer, og du beskriver, at hun i begyndelsen nærmest var i dine arme hele tiden og ammede hele aftenen igennem:)
Det er naturligvis helt okay, der er mange børn, som har brug for ekstra nærhed og tryghed, og det er super godt, at du har lyttet til hendes behov og givet hende den kontakt, som hun har vist behov for:)
Lige nu, hvor hun er 15 måneder gammel, sker der udviklingsmæssigt rigtigt meget med hende. Man kan tale om, at hun går igennem en slags separation-gentilnærmelses-fase, hvor hun på den ene side søger at adskille sig fra jer, og på den anden side har rigtig meget brug for jer og for at mærke jer. Så ofte kan det føles som om, at hun vil op, så vil hun ned, så vil hun op, så ned igen. Dette kan vise sig dagen igennem, men også om aftenen, hvor hun skal overgive sig til søvnen og slippe dagen og alle oplevelser.
Samtidig er hun lige på grænsen til helt at forstå, at mor og far stadig er der, selvom I ikke kan ses. Normalt siger man, at de fleste børn er omkring 16 måneder (+/-), før de begynder at forstå, at mor og far ikke er forsvundet, selvom I er ude af syne. Og det betyder, at behovet for at se jer og mærke jer stadig godt kan være stort - især igen, når hun skal lægge sig til at sove. Det kan godt være forklaringen på, hvorfor hun græder, når I går ud af rummet.
Det er super fint, at du har adskilt søvn og amning, og at du ammer hende om aftenen men tydeligt adskilt fra putningen. Denne amning giver naturligt en del tryghed og ro, men det lyder ikke som om, at hun forbinder amning som en del af sit putteritual, så det er rigtig fint. Du fortæller dog, at hun nogle aftener kan være så ulykkelig, når I rammer værelset, så hun bruger ca. ½ time på gråd, og andre aftener karter hun rundt som om, at hun skal af med en masse energi.
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan putningen reelt foregår. Du fortæller, at I har en madras ved siden af hendes seng, hvor I forældre skiftes til at ligge om natten. Du fortæller, at jeres datter vender og drejer sig i sengen, skal op at stå, kravler over jer og undersøge ting, og du fortæller også, at hun altid ender med at falde i søvn lænet op ad jer. Som jeg læser din beskrivelser, så betyder det, at jeres datter puttes i tremmesengen, her bliver hun så efter lidt tid taget op og over til jer, så bliver hun lagt tilbage i egen seng, taget op igen, for så at falde i søvn op ad jer, eller I forsøger at give hende nærhed, imens hun er i sin seng... Det hele tager ofte 1-2 timer, og det fungerer naturligt ikke for nogen af jer. Hvis I forsøger at gå fra hende og lade hende falde i søvn alene, så begynder hun at græde.
Der er ikke umiddelbart noget i hendes rytme, som skulle antyde, at der er behov for ændringer her. I fortæller, at hun ofte sover 1-2 lure dagligt - det er helt normalt, at hun lige nu har brug for hhv. en eller to lure, de fleste børn går fra to til en lur i 12-18 måneders alderen, og der er her ofte tale om en overgang, hvor de nogle dage har brug for to lure og andre dage kan nøjes med en enkelt lur.
Uanset om hun sover en eller to lure, så fortæller du, at hun sover ca. 2 timer i løbet af dagen, hvilket er meget fint og alderssvarende. En time vil være alt for lidt med den alder hun har, og fjerner I søvn fra dagen, så vil hun blive overtræt, og det vil ikke gøre det lettere for hende at sove om aftenen, tværtimod. Så lad hende endelig sove to timer (eller måske lidt mere), når og hvis hun kan det:)
I fortæller, at hun altid vågner før kl. 15, hvilket også er super godt. I skal dog være opmærksomme på, om hun har tendens til at powernappe om eftermiddagen, når I kører hjem fra vuggestuen. Når børn i denne alder har rigtigt svært ved at falde i søvn om aftenen, så skyldes det ofte, at de blunder lidt på vej hjem fra institution - denne søvn vil påvirke nattesøvnen. Hvis det sker, så skal løsningen ikke findes om aftenen, men i stedet skal hun hjælpes til at sove det ekstra i løbet af dagen, så hun f.eks. stadig får to lure i stedet for en lur dagligt eller får lov til at sove 2 ½ time i stedet for 2 timer, hvis hun kan det, hun skal altså ikke vækkes af sin middagslur:)
I skal regne med, at hun har brug for ca. 13 ½ times søvn i døgnet, det betyder, at hvis hun sover ca. 2 timer i løbet af dagen og står op kl. 6.30, så skal hun puttes ca. kl. 19, så hun får mulighed for at få ca. 11.5 times nattesøvn. Hvis hun sover lidt mindre end gennemsnittet, så kan putning senest kl. 19.30 også være okay, men jeg tænker ikke, at hun skal puttes meget senere, når hun vågner af sin middagslur senest kl. 15. Kl. 19 vil nok umiddelbart passe bedst:)
Jeg vil umiddelbart anbefale, at I lægger jer med hende på madrassen, når hun skal sove. Så I starter med at give hende masser af nærhed og tæt kontakt. Jeg vil anbefale, at I holder om hende, ligger og kærtegner hende lidt, måske synger en sang eller lignende. Hun må meget gerne putte med bamse, nussekanin, klud osv. men det er vigtigt, at I er der og holder om hende. I skal give hende masser af nærhed og fysisk kontakt og med jeres krop hjælpe hende med at finde ro. I må gerne berolige og betrygge med små ord, fortælle hende, at I passer på hende, at hun trygt kan lægge sig til at sove osv. Og I må som sagt også gerne synge en sang.
Det er rigtig fint med hvid lyd, da dette har været en fast del af hendes putteritual altid, og hun kender dette. Men umiddelbart tænker jeg, at fokus lige nu skal være at give hende masser af nærhed fra starten af putningen, så hun finder ro med det samme og stille og roligt begynder at mærke roen komme over sig. Og så lad hende falde i søvn på denne måde. Hold fast i, at hun puttes på eget værelse som nu, men udnyt madrassen på gulvet til at give hende nærhed.
Jeg tænker, at når hun med jeres nærhed, og det at I holder om hende osv., begynder at kunne falde i søvn på en rolig måde, så vil hendes indre ur stille og roligt indstille sig på, at hun faktisk er træt og parat til at sove på dette tidspunkt. I vil ved at give hende den fysiske kontakt og nærhed hjælpe hende med at mærke trætheden i kroppen, og I vil samtidig gøre hende tryg ved søvnen. Når I fornemmer, at hun faktisk derfor begynder at kunne falde i søvn inden for måske 30 minutter, så kan I gå tilbage til at putte hende i egen seng. Stadig med bamse, putteklud, godnatsang osv. Så hendes putteritual minder så meget som muligt, om det hun kender, men så forskellen nu er, at hun puttes i egen seng.
Samtidig vil hun naturligt blive det ældre, og hun vil i 16-17 måneders alderen ofte bedre kunne håndtere den fysiske afstand mellem jer og føle sig tryg ved, at I stadig er der, men ved siden af hendes seng.
Det vil være oplagt, at I øver dette nu, for når hun bliver 18-20 måneder, så kommer der en ny udviklingsfase, som vil kunne påvirke hendes søvn og gøre det ekstra svært for hende både at falde i søvn og også sove sammenhængende om natten. Der er derfor god mening i, at I øver det at sove på værelset og blive tryg ved sin seng nu, og før I rammer denne periode. Hvis hun er tryg ved søvnen og ved sin seng, når hun bliver ca. halvandet år, så er det lettere at komme igennem den urolige periode der:)
Jeg håber, at I kan bruge ovenstående videre:)
Rigtig meget held og lykke med det:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske