Svar: Hjælp til søvn - dreng 16 mdr.
31. januar 2023
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :)
Der kan være flere årsager til, at jeres dreng har så stor motorisk uro, som han har, og dermed rigtig svært ved at falde i søvn og også sover uroligt om natten. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker det kan handle om hos jer.
Du nævner, at han har fået lagt dræn, og det er tjekket, at disse ligger rigtigt. Det er super godt. Det betyder dog, at han har haft problemer med ørerne igennem længere tid og højst sandsyligt er blevet vækket af smertejag. Selvom han nu har fået lagt dræn, så husker kroppen. Det betyder, at han har en erfaring med sig om, at det kan gøre ondt at lægge sig til at sove, og at han også kan blive vækket med smertejag om natten, og det kan derfor forklare, hvorfor han stadig har svært ved at overgive sig til søvnen og også vågner hyppigt.
Du fortæller også, at han nu er begyndt at gå mere og mere omkring på egen hånd, og den store motoriske udvikling giver naturligt uro i forbindelse med søvn. Det er helt naturligt, at han kan have en rastløshed i kroppen, rigtig svært ved at finde fysisk ro fordi han er mere eller mindre i bevægelse hele tiden og også øver sig motorisk. Det betyder dog også, at han drømmer mere. Det, at han kan bevæge sig mere omkring på egen hånd, giver naturligt nye oplevelser, nye stimuli og dermed øget drømmeaktivitet og derfor urolig og afbrudt søvn.
Nogle børn har brug for at brænde lidt overskudsenergi af. De kan ikke finde ro, når de skal sove, men har brug for at hoppe omkring, tumle, rejse og sætte sig - før de så endelig kan overgive sig. Det er helt naturligt og ofte noget, som de vokser fra. Hvis det er tilfældet hos jer, så behøver du ikke sidde hos ham - hvis han i øvrigt virker glad og tilfreds, men blot har brug for 10-15 minutters tid til at tumle, så må du gerne lade ham tumle - og derefter kan du så være der, putte ham, synge godnatsang osv. og han er mere parat til at falde i søvn.
De skrig, I oplever om natten, kan også være det man kalder natteskræk eller nightterror. Det er ofte kendetegnet ved, at barnet vågner med skrig, og når I kommer ind til ham, så vil han måske sidde op, kan have halvtåbne øjne - men vil ikke være vågen, det foregår i søvne. Det betyder også, at han ofte ikke vil holdes, tages op og krammes, - hvis I forsøger på dette, så skubber han jer væk. Natteskræk opstår ofte efter 18 måneders alderen, men det kan godt opstå med den alder, jeres dreng har nu. Det er ikke farligt, og det er godt, hvis I kan hjælpe ham med at blive lagt ned, få dynen på, finde roen og komme videre i søvnen.
Man mener, at natteskræk kan skyldes et umodent nervesystem, hvilket betyder, at barnet kan have svært ved at bearbejde alle dagens oplevelser og stimuli, så barnet har svært ved at lukke helt ned under søvnen. Derfor slipper sanseindtryk igennem, samtidig med at barnet motorisk også har svært ved at finde roen i kroppen. Derfor vil barnet ofte også reagere med fysisk uro. Natteskræk er arveligt, så måske har en af jer forældre også haft noget lignende, da I var små...
Det lyder som om, at I gør alt det rigtige i løbet af dagen. Det er netop vigtigt med en fast rytme, så tidspunkter for mad, aktiviteter og søvn i løbet af dagen ligger nogenlunde fast. Det lyder til at fungere hos jer.
Det er også rigtig godt med faste rutiner, hvilket det også lyder, som om, at I har. I spiser aftensmad, han kommer i bad, ser lidt tv, får godnatgrød, lidt massage osv. Alt sammen super godt, det skal I endelig holde fast i.
Du fortæller også, at I har forsøgt med håndspålæggelse, tyngdedyne mm. men intet synes rigtigt at virke... Og du fortæller også, at han tidligere har sovet fint, men pludselig ikke længere kan.
Det får mig til at tænke på, om jeres dreng måske har det, som kaldes Restless Legs Syndrom (RLS) eller på dansk "hvileløse ben". Man hører mest om det hos voksne, men det er faktisk ret hyppigt hos børn. Jeg har tidligere hørt en søvnforsker fra Mayo Clinic USA udtale, at det måske er 1 ud af 50 børn, som har det...
Større børn og voksne kan naturligvis fortælle, at de ikke kan holde deres ben i ro. De har ikke krampe, og man kan heller ikke se noget på muskelaktiviteten i benene, men de har en følelse af, at de hele tiden er nødt til at bevæge deres ben. Jeres dreng er naturligt for lille til at kunne sætte ord på dette.
Symptomerne opstår ofte aften og nat, og derfor opleves nattesøvnen dårligere end dagssøvnen. En tidligere undersøgelse fra Århus Universitet har blandt andet vist, at når RLS opstod hos småbørn (1 års alderen), så var symptomerne lidt anderledes end hos større børn. Hos de små børn så man ofte opvågning med skrig og sparkende bevægelser med benene 1-3 timer efter, at barnet var faldet i søvn. Hvor det hos større børn især viste sig ved uro, før de faldt søvn.
Restless Legs Syndrom (RLS) er arveligt, så måske har en af jer forældre også svært ved at finde ro i jeres ben... Det er som udgangspunkt ikke farligt, og det skyldes normalt ikke, at jeres dreng har andre neurologiske problemer. Men forskning viser, at det faktisk kan skyldes lavt jernniveau. Jern hjælper dopamin, som er en neurotransmitter, et signalstof i hjernen, med at fungere. Dopamin spiller en vis rolle i forhold til vores motorik, og det har derfor også betydning for vores søvn og for vores evne til f.eks. at kunne finde ro i kroppen, når vi sover. Og hvis jernniveauet er for lavt, så vil mængden af dopamin ikke fungere optimalt.
Det kunne derfor være en overvejelse værd at tale med lægen om, hvorvidt I kan få taget en blodprøve, som kan måle jeres drengs jernstatus for at se, hvordan hans jernniveau er. Hvis hans motoriske uro i benene skyldes lavt jernniveau, så kan det behandles med et daglig tilskud jern f.eks. jerndråber eller en jerntablet, der knuses.
Da det er første gang, I skriver til mig, så ved jeg ikke, om jeres dreng er ammet, har fået modermælkserstatning, hvordan han generelt spiser osv., men det er naturligvis faktorer, som også kan medtænkes i forhold til en vurdering af hans jernstatus:)
Jeg håber, at I kan bruge mine overvejelser lidt videre og måske pejle jer ind på, hvad årsagen er hos jer:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske