Brev:
Hjælp til søvn - dreng 16 mdr.
31. januar 2023
Alder:
16 mdr.
Hjælp til søvn - dreng 16 mdr.
Hej Helen,
Jeg har en sund og rask dreng på knap 16 mdr.
Han har lige knækket koden til at kunne gå - det er ikke hans primære beskæftigelse endnu - men det kommer lige så langsomt 😊
Han går i vuggestue og trives eller rigtig fint.
Vi døjer med urolige putninger, dårlig og svingende søvn.
Han har altid sovet okay og har før haft perioder hvor han sov igennem. Nu er det noget helt andet..
Hans rutiner fra han kommer hjem fra vs til han kommer i seng er den samme hver aften.
Dagsform;
5-6 står op
6.15 morgenmad (afleveres kl. 7 i vs)
10.30/11.00 lur
12:50/14:00 står op fra lur (svingende)
15.30 hjemme + snacks
17/17:30 aftensmad
Bad
Stille fjernsyn + Godnat grød
Børste tænder
Op på værelse;
Her skifter vi ble og giver tryk massage
Første problematik kommer her;
Vi ligger ham i sengen og så starter det.. han turnere hele sengen rundt. Han er så urolig. Han ligger med numsen om, drejer rundt om sig selv. Hele hans krop er i bevægelse.
Det kan se så voldsomt ud. Det tager mellem 15-60 min.
Og det er som om han så bare trykker på en knap. Bum så ligger han stille..
Vi har forsøgt med en hånd på ham, nynne, synge, tyngdedyne - alt! Han er bare urolig uanset hvad. Det virker ikke som en rar måde at falde i søvn på og slet ikke rart at være
vidne til..
Anden problematik er så;
Hans søvn er pt. ligeså urolig og gerne afbrudt af flere opvågninger.
Det kan være decideret skrig, hvor han vågner og græder. Det kan også være han sådan pjevser og møffer sig og får vækket sig selv. Men altid opvågninger hvor man kan se, at han ille har lyst til at vågne.. nogle gange kommer vi ind og så er han slet ikke vågen..
Det er hver aften/nat! Og det er meget.
Hans søvn er bare så vigtig for ham - han er så påvirket af han sover dårligt, da vi ser det gør han også sover skidt om dagen. Hvilket gør alt er svingende.
Han har dræn - alt er tjekket.
Ørelægen siger alt er fint.
Vi har givet Panodil for at se om det gør en forskel - det gør det ikke.
Hvad kan vi gøre for han får noget ordenligt søvn?
Tusind tak for svar