Hjælp til søvn - dreng 16 mdr.

31. januar 2023

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Hjælp til søvn - dreng 16 mdr.

Hej Helen,

Jeg har en sund og rask dreng på knap 16 mdr.

Han har lige knækket koden til at kunne gå - det er ikke hans primære beskæftigelse endnu - men det kommer lige så langsomt 😊

Han går i vuggestue og trives eller rigtig fint.

Vi døjer med urolige putninger, dårlig og svingende søvn.
Han har altid sovet okay og har før haft perioder hvor han sov igennem. Nu er det noget helt andet..

Hans rutiner fra han kommer hjem fra vs til han kommer i seng er den samme hver aften.

Dagsform;
5-6 står op
6.15 morgenmad (afleveres kl. 7 i vs)
10.30/11.00 lur
12:50/14:00 står op fra lur (svingende)
15.30 hjemme + snacks
17/17:30 aftensmad
Bad
Stille fjernsyn + Godnat grød
Børste tænder
Op på værelse;

Her skifter vi ble og giver tryk massage

Første problematik kommer her;
Vi ligger ham i sengen og så starter det.. han turnere hele sengen rundt. Han er så urolig. Han ligger med numsen om, drejer rundt om sig selv. Hele hans krop er i bevægelse.
Det kan se så voldsomt ud. Det tager mellem 15-60 ...

Annonce

... min.
Og det er som om han så bare trykker på en knap. Bum så ligger han stille..
Vi har forsøgt med en hånd på ham, nynne, synge, tyngdedyne - alt! Han er bare urolig uanset hvad. Det virker ikke som en rar måde at falde i søvn på og slet ikke rart at være
vidne til..

Anden problematik er så;
Hans søvn er pt. ligeså urolig og gerne afbrudt af flere opvågninger.
Det kan være decideret skrig, hvor han vågner og græder. Det kan også være han sådan pjevser og møffer sig og får vækket sig selv. Men altid opvågninger hvor man kan se, at han ille har lyst til at vågne.. nogle gange kommer vi ind og så er han slet ikke vågen..

Det er hver aften/nat! Og det er meget.
Hans søvn er bare så vigtig for ham - han er så påvirket af han sover dårligt, da vi ser det gør han også sover skidt om dagen. Hvilket gør alt er svingende.

Han har dræn - alt er tjekket.
Ørelægen siger alt er fint.
Vi har givet Panodil for at se om det gør en forskel - det gør det ikke.

Hvad kan vi gøre for han får noget ordenligt søvn?

Tusind tak for svar

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge