Svar: Rolig putning
29. oktober 2022
Alder:
4 mdr.
Kære Catja
Tak for dit brev :) Det er dejligt at høre, at du/I har fulgt med på sidelinien og nu selv har fået lyst til at skrive - velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
For det første, så tænker jeg, at det handler meget om alder og udvikling. Nu hvor jeres datter er 4 måneder gammel, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med hende. Hun er over sin spædbarnsperiode og er nu en aktiv lille baby. Det betyder, at hun er langt mere opmærksom, og hun følger meget tydeligt med i, hvad der sker omkring jer. Hun bruger på den måde sig selv mere og mere mentalt, hun fornemmer tydeligt, om hun er i favn hos mor, far eller en fremmed (bedsteforælder eller lignende), ligesom hun er meget bevidst om rummet, hun er i, om I er hjemme eller ude osv.
Denne spirende opmærksomhed betyder, at hun f.eks. ofte lader sig forstyrre, når hun skal spise. Når du sidder og ammer hende i løbet af dagen, så vil hun tage fat, die, slippe brystet, kikke på dig, smile til dig, tage fat og die igen, atter slippe og begynde at pludre med dig, tage fat og die igen, og så slipper hun igen, fordi far kommer ind i stuen, og han er langt mere interessant at kikke efter, end det er at spise...
Også motorisk sker der rigtig meget. Hun er fysisk stærkere nu, ligger ikke længere stille, men begynder at trille omkring, dreje som sin egen akse. Hun kan også holde sit hoved, drejer hovedet bevist, følger ting med øjnene osv. Og det giver naturligt et større behov for også at bruge sin krop motorisk og et større behov for at blive tumlet med, leget med, danset med, snurret rundt, vendt og drejet...
Derudover så ændrer hendes søvn sig også nu. Rent fysiologisk begynder hendes søvn at indeholde flere stadier, og det kan gøre det ekstra svært for hende at sove længere søvnstræk og kan gøre, at hun vågner lidt for hyppigt op... Samtidig ændrer søvnrytmen sig - mere om dette længere nede...
Hele denne udvikling gør, at hun har en alder, hvor man let kommer ind i en rytme, hvor hun begynder at slatspise og slatsove lidt. Hun spiser ikke tilstrækkeligt i løbet af dagen og søger derfor brystet ekstra hyppigt om natten - både for at stimulere dit bryst til at producere mere mælk, men også for at sikre sit behov for mælk, som stadig er meget stort. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du om dagen kan være opmærksom på at hjælpe hende med at spise i længere tid af gangen og spise mere effektivit, når du ammer. Ligesom det vil være rigtig godt, at du sørger for, at amning altid indgår som en fast del af hendes putteritual.
Det lyder som om, at I har arbejdet meget på at adskille bryst og søvn, så far i stedet går med hende, hopper med hende osv. men det er faktisk vigtigt, at hun får mælk, før hun skal sove. Det hjælper hende for det første med at koble fra, finde roen og dermed kunne overgive sig til søvnen stille og roligt, men også fordi det sikrer, at hun faktisk kan sove et lidt længere søvnstræk, før hun har behov for mælk igen.
For at fylde hende tilstrækkeligt op om dagen, kan det nogle gange være nødvendigt at amme hende af to omgange - det vil sige, at når hun f.eks. har sovet en længere lur og vågner og naturligt har brug ofr at blive ammet, så skal hun tilbydes brystet igen, når hun efter ca. 1.5 times vågenhed eller lidt mere atter puttes til en lur.
Derudover så ændrer hendes søvnrytme sig som sagt også ofte nu. Ud over at søvnen begynder at indeholde flere søvnstadier, og hun kan have sværere ved at komme fra et søvnstadie til et andet, så vil mange børn i denne alder have en sen rytme. Det er faktisk meget normalt, hvis hun har en rytme, hvor hun ikke er parat til at sove, før klokken f.eks. er 21-22 og at hun således ikke er klar til putning allerede kl. 19. Det hører med til alderen, at hun går sent i seng, og mange børn har brug for en lille lur i løbet af aftenen f.eks. omkring kl 19, hvorefter de så er vågne og går i seng kl. 22... Det er altså nødvendigt at medtænke, hvorvidt jeres putteproblemer handler om, at I måske putter hende for tidligt til natten, og måske har hun i stedet brug for en lille powernap, som hun måske kan få i stuen...
Det er her naturligt også vigtigt at se på hendes samlede søvnbehov, og I fortæller, at hun ofte vågner omkring kl. 06, og når hun puttes efter ca. en times tid, så sover hun 2-3 timer. Herefter er hun vågen 1-1.5 time og sover så igen 1-1.5 time, vågner og er igen oppe i 1-1.5 time, sover igen 1-1.5 time og fra kl 16, er hun ofte vågen men powernapper lidt i en vikle, og omkring 18.30 begynder I på putteritualet...
Hendes søvnbehov er ca. 15 timer i døgnet og ud fra jeres beskrivelse, så vil nattesøvnen vare ca. 11 timer fra 19 til 06 og om dagen sover hun 2-3 timer + 1-1.5 time + 1-1.5 time + 15 minut - er alle lurene meget korte, så sover hun 4-4.5 time om dagen, er lurene længere sover hun helt op til 6.5 time om dagen sammenlagt, og så er hun faktisk ikke parat til at sove allerede kl. 18.30-19, men i stedet nok først 20.30-21... som er der, hvor hun ofte ender med at falde i søvn.
Hos børn i denne alder, fungerer det ofte rigtig godt, hvis nattesøvnen varer ca. 10 timer og dagssøvnen ca. 5 timer. Ofte vil dagssøvnen fungere godt, hvis hun sover 3 lure dagligt - men som sagt har nogle børn brug for en ekstra lille powernap om aftenen, og det er også helt okay. Hos jer ville det måske fungere med ca. 10 timers nattesøvn fra 21 til 07 og så ca. 5 timer om dagen fordelt på 3 lure + en powernap aften...
Jeg tænker, at det vil hjælpe jer rigtig meget, hvis I kan forsøge at strække tiden lidt mellem hendes lure om dagen, og på den måde hjælpe hende ind i en rytme, hvor hun får lidt længere aktive vågne perioder, hvor I stimulerer hende, hjælper hende med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt - og før hun så skal sove, så ammes hun og puttes. Jeg vil i den forbindelse anbefale jer, at I en periode forsøger at lægge et bad ind før middagsluren - altså før dagens 2. lur. Badet vil netop aktivere hende, det vil være med til at forlænge hendes vågenperiode lidt, og badet må meget gerne afsluttes med god frottering med håndklædet, lidt babymassage osv. Herefter skal hun ammes og så puttes til middagslur i sin barnevogn - og så må I gerne trille tur, som I gør nu, i håb om at hun så sover en lidt længere og også en lidt senere lur.
På den måde bliver hendes rytme rykket lidt, så hendes puttetidspunkt om aftenen også bliver rykket til lidt senere. Hun må som nævnt stadig gerne få en lille lur i løbet af aftenen f.eks. omkring kl 19, hvor I beskriver, at hun virker meget træt - men herefter kan hun så være vågen, og I kan hygge osv. Og så kan I alle gå til ro med amning og nærhed omkring kl. 21, hvor hun så forhåbentlig vil have lettere ved at overgive sig til søvnen. Og hun må gerne blive ammet i dobbeltsengen og finde roen på denne måde. Det vil også gøre, at aftenerne hænger bedre sammen for jer, og I kan gå i seng på et tidspunkt, som nok passer jer lidt bedre, end kl. 19 gør.. :)
Derudover så tænker jeg, at tiden også arbejder for jer. I løbet af de næste 5-6 uger vil hun sandsynligvis begynde at få behov for lidt skemad. I første omgang blot smagsprøver, men gradvist vil hun skulle tilbydes skemad flere gange om dagen, og det vil være med til at skabe rytme for jer. På sigt vil det nemlig være rigtig godt, hvis rytmen kan blive sådan, at hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner af en lur - og så ammes hun, før hun puttes igen. På den måde skabes der bedst plads i maven til begge dele, og på den måde holder I fast i den nuværende rytme, hvor mælk som sagt altid indgår i putteritualet.
Så, det lyder lidt for mig som om, at I har ramt et udviklingsspring, som gør, at lillemusen skal hjælpes til en ny rytme, og at I skal arbejde meget på at se dagen inddelt i aktive, vågne perioder, hvor I stimulerer hende rigtig godt, og perioder, hvor hun så skal ammes og puttes. Det er også vigtigt, at I medtænker det samlede søvnbehov, samt at hendes alder gør, at hun højst sandsynligt vil gå sent i seng - det ændrer sig naturligt igen i takt med, at hun bliver ældre. De fleste børn vil i 6 månederes alderen trives med en rytme, hvor de sover omkring kl. 20... men altså ikke lige nu:)
Derudover så lyder det som om, at hun skal hjælpes til at spise lidt mere effektivt i løbet af dagen, nogle gange måske ammes to gange mellem hver lur, så I sikrer jer, at hun ikke behøver søge brystet helt så hyppigt i løbet af natten... og hvis det ikke virker at få mere mælk i hendes i løbet af dagen, så er det måske tegn på, at hun stille og roligt skal igang med lidt skemad, hvilket så også vil hjælpe jer og den nye rytme på vej...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske