Brev:
Rolig putning
29. oktober 2022
Alder:
4 mdr.
Rolig putning
Hej Helen,
Efter jeg blev mor har jeg godt nok læst mange spørgsmål og svar i din brevkasse, tak for den! Nu er tiden dog kommet til, at jeg selv må stille spørgsmål.
Min datter er 4 måneder (30.06) og en skøn lille mus. Hendes far og jeg går begge hjemme med hende, så vi er gode til at aflaste hinanden og føler egentlig at der er rigtig god ro og struktur omkring hende 🙏🏻
Vi har bare et stort problem til aften, når hun skal sove. hun bliver så hektisk og ked af det og ofte ender det med at far går ind og hopper på yogabolden med hende, til hun falder i søvn. men lige så ofte, vågner hun og græder så snart hun kommer ned i sengen igen. om natten, når jeg ammer, er det ikke noget problem at blive lagt i sengen igen, men om aftenen... vi må gøre noget forkert, som vi overser og der vil jeg gerne bruge dine øjne på vores situation..
Lille musen vågner ca kl 6 om morgenen, vi putter lidt videre, leger lidt og står så op, far pusler og vasker, mens mor gør sig klar. allerede efter en time vågen, er hun klar til at blive puttet, så får hun en tår mælk og så går far ud og går lidt med hende i armene, til hun er klar til at blive lagt i barnevognen (den har vi skulle arbejde meget på, at hun ville ligge i. vi ved godt at gå ritualet inden putning skal udfases), så sover hun to - tre timer, kommer op, får bryst, ny ble og leger på gulvet til hun er træt. typisk mellem 1 - 1.5 time og så bliver hun puttet af far igen (uden en tår). så sover hun gerne 1 - 1.5 time, op, bryst, ble, gulv og når hun så er træt igen efter ca 1-1.5 time, går vi en lang tur med barnevognen på ca 1.5 time hvor hun sover det meste af turen. ofte er hun så vågen fra ca kl 16, måske med en lille vikletur hvor hun enten hviler eller sover 15 minutter og så passer det gerne med, at hun er træt igen omk 18 30 hvor vi så begynder aften ritualet..
Der skiftes vi til at give natble på, alt efter hvordan det passer ind, men til nat får hun børstet tænder (gummer) og lanolin på numsen og nattøj på og så går vi ind i sengen, hun ligger ovenpå mig og hygger og så kommer far og læser godnathistorie.. men allerede når hun ligger over på mig, bliver hun vildt hektisk (det kender vi også fra om dagen, når hun ligger selv på gulvet, ligger med åben mund og viftende hænder og trækker vejret virkelig hurtigt - der hjælper det at tage hende op på skødet.. men her om aftenen hjælper det ikke.. Nogle gange har hun været sulten inden vi kom i soveværelset - altså lige inden natbleen, så hun vil ikke have en tår herinde og andre gange når vi ind i soveværelset og ammer, men uanset hvad er hun hektisk, sparker med benene og smider sutten.
Hun er bare enormt hektisk og vi forstår simpelthen ikke hvorfor.. jeg prøver at vugge hende frem og tilbage, far masserer fødderne, vi aer og stryger hende.. godnathistorien vare kun en enkelt side og hun er som sagt virkelig træt på det her tidspunkt, ikke overtræt, men godt træt, det er hendes længste vågen periode on dagen, hun gnider sine øjne, som inden lurerne og er pylret, kan ikke rigtig noget uden sin sut og kan ikke tilfredsstilles hverken på gulvet eller armen og går går vi ind og gør natklar, men så snart vi kommer ind i soveværelset, bliver hun hektisk og ked af det.. vi prøver at berolige med alle kunstner, men det lykkedes sjælendt og vi forstår simpelthen ikke hvorfor... ofte bliver klokken 20.30 inden der er nattero..
I forgårs gik far ind på bolden, hun faldt i søvn med det samme, han blev på bolden i 15 minutter for at sikre at hun sov, kom ind med hende, hun vågnede så snart hun kom i soveværelset, blev lagt, fik brystet med det samme, og jeg bøvsede hende af som om natten og lagde hende og så begyndte hun at græde, kunne ikke beroligeres herinde, far gik igen på bolden, kom ind med hende, hun vågnede, græd, bolden igen, og kunne så ligges... I går fik hun bryst inde i sengen som det første og så tog jeg en følebog frem som hun kender og vi kiggede i den imens vi ventede på far, men hun blev mere og mere hektisk og jeg kaldte han ind for at læse, for at se om det gav lidt ro, men nej, da de 2 minutters læsning var forbi, gik han ind på bolden med hende. I det samme han gik med hende, blev hun rolig of faldt i søvn på bolden med det samme, han kom ind med hende og lagde hende og 10 minutter senere gik jeg om for at give ham et kys, det vågnede hun af og begyndte at græde helt vildt igen, far prøvede at vugge i soveværelset, men enten med at gå på bolden hvor hun med det samme faldt til ro.. Hun kom ind igen og lidt senere begyndte hun at pylre, så jeg skyndte mig at tage hende op og vugge hende og hun faldt i søvn med det samme. Det skulle jeg gøre 2 gange før vi endelig kunne sove ordentligt ca kl 21...
Det underlige for os er, at om natten er det ikke noget problem.. Hun vågner meget ofte, jeg får ofte kun 2 x 2 timer i streg og ellers er det ca hver time hun skal have mad. Og ca kl 00-01 får hun en ny ble, hvor vi er inde i rummet ved siden af og hun jo er vågen.. Men her om aftenen er der bare ingen chance for at putte hende i soveværelset..
Hun sover imellem os og hsr altid gjort det og før i tiden kunne vi bare ligge hende mellem os og så faldt hun i søvn med en hånd på maven, eller ved at vi vuggede hende med en hånd på brystet, men pludselig duer det ikke længere og har ikke gjort i nok 3 uger..
De mange nat amninger har stået på i ca 6 uger.. Hun er en sulten og stor pige, vi er på ingen måder bekymret for om hun får nok at spise.. Men det her hektiske noget.. Som sagt, om dagen hjælper det at tage hende på skødet når hun ligger sådan med åben mund og arme og ben kører, men her om aftenen hjælper ingenting. Vi har prøvet, at det er far som vugger hende - det er jo hm der putter i løbet af dagen.. Og vi har de sidste par aftener forsøgt med at lege lidt i sengen med legetøj, for ligesom at vænne os til rummet inden vi skal sove.. Vi har en spilledåse som egentlig giver hende lidt ro, men slet ikke nok..om dagen sover hun i voksi pose udenfor, så vi lufter ud inden sengetid og putter dynen godt omkring hende..
Først forsøger jeg at vugge frem og tilbage og sige sååååehhh, sååååehhh, sååååehhh med en dyb stemme som plejer at berolige hende og hvis der efter 15-20 minutter stadig ikke er ro på hende, altså hvis hun stadig græder/klynker/er hektisk, så tager far hende med ind på bolden. Jeg vil bare så gerne at hun bliver puttet i soveværelset...
Egentlig er det ikke et problem at far bruger bolden, for nogle dage fungerer det også med en enkelt tur på bolden... Men jeg ønsker bare at vi får en rolig og hyggelig aften putning. Og ikke en aften hvor vi skal bruge vores sidste kræfter på at rumme en meget hektisk og utilfreds lille pige, som vi ikke formår at gøre rolig, selvom vi selv mener at der er struktur og forudsigelighed og .
Far og jeg er trætte på det her tidspunkt, så hele familien går i seng her kl 19 .. Far er mindre træt end jeg er, det er også derfor det er ham der tager bold tjansen, hvis jeg giver op med at putte i soveværelset.. Yderligere vil jeg lige tilføje, at inden musen bliver puttet til lur, sidder jeg gerne med hende i et par minutter hvor hun har sin sut og lige kan falde helt til ro - og det er dét vi prøver at efterligne om aftenen, inde i soveværelset... Men hun sparker og sparker og er helt urolig :-(
Kærlig hilsen
Catja