Svar: Dårlig søvn 5 mdr
16. juli 2022
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og alle dine tanker og beskrivelse af din lille dreng og jeres dag:)
Det lyder som om, at I har haft en rigtig hård start med rigtig meget gråd og uro. Det er rigtig svært, når man har et barn som græder meget, og som er svær at trøste - det gør naturligt noget ved dig, og jeg kan godt forstå, at du føler dig "træt og brugt". Når man står i den situation, som du har stået i, så gør man naturligt det, som virker - hvilket du også skal gøre - og hos jer har løsningen været slyngevugge med motor.
Du skriver, at I har arbejdet på at komme ud af denne vane, og at du om dagen ikke oplever, at din dreng er afhængig af bevægelse. Du beskriver dog, at han ofte vågner efter 30-40 minutter i sin barnevogn og her skal trilles for at sove videre - og du fortæller også, at om natten vågner han igen og igen indtil tidlig morgen, hvor du putter ham tilbage i slyngevuggen, så han kan sove lidt længere - og det lyder derfor for mig som om, at din dreng faktisk er afhængig af bevægelse for at sove. Det er derfor dette, som du skal forsøge at vænne ham fra.
I første omgang vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge ikke at trille ham for meget om dagen, når han efter 30-40 minutter skifter søvnstadie. Prøv om du kun triller eller vipper ham lidt, hvis han giver lyd fra sig - lige så snart han er stille, så holder du ham stille. Så han på den måde lærer, at han godt kan gå fra et søvnstadie til et andet, uden at der skal være bevægelse med.
Derudover så vil det være rigtig godt, at du forsøger at stoppe med yogabolden, hvis du ikke allerede har gjort det. Og så skal du måske overveje om det er nødvendigt at gå tilbage til slyngevuggen, så han ikke kun puttes i den tidlig morgen, men måske stadig hjælpes af den om aftenen - og når du så selv går i seng sen aften, kan han måske flyttes over til egen seng.. Når det er sagt, så er det dog en god idé at undvære motoren, så han ikke konstant er i bevægelse, men også her vænnes til at blive holdt stille, og så han lærer, at det kan være helt okay at vuggen blot vipper lidt, når han bevæger sig, men motorbevægelser er ikke nødvendige.
Generelt handler det altså om at minimere behovet for bevægelse ved kun at trille, vippe osv. når han giver lyd fra sig, men holde ham stille, når han ikke siger noget. Han må gerne ligge og kikke, bare han ikke er ked af det - for på den måde lærer han netop, at det er helt okay at ligge stille, at det er trygt og fint netop bare at ligge:)
Derudover så er det vigtigt også at sige, at de refluksproblemer han har, naturligt kan være en forklaring på hans opvågninger. Det er derfor rigtig godt, at du behandler ham med medicin, og derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan lejre ham lidt eleveret, når han skal sove, så han ikke ligger fladt med hovedet. Det kan være svært i slyngevuggen, men i tremmesengen kan det være en god idé, og du kan f.eks. komme en lille pude ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Det vil måske kunne hjælpe ham til at sove lidt mere sammenhængende om natten, hvis hans problemer med tilbageløb nedsættes.
Det samme kan skemaden, så det er derfor rigtig fint, at I nu er begyndt med lidt fastere føde. Skemaden vil ligge tungere i maven end mælk, og vil derfor ofte have positiv effekt på refluks, og i takt med at han begynder at spise mere skemad vil antallet af flasker naturligt skrues ned, hvilket også vil kunne hjælpe jer til mere sammenhængende søvn.
Derudover, så springer det mig lidt i øjnene, at du i din dagsplan skriver, at han ofte får skemad + flaske, og så puttes han efter en del tid. Det lyder derfor som om, at han får mælken direkte efter, at han har spist sin skemad, og jeg vil faktisk foreslå dig, at du forsøger at lægge en pause imellem de to ting, og at du i stedet forsøger at give flaske, som en del af hans putteritual, eller i hvert fald tættere på, at han skal sove. Det kan være svært for ham at rumme både skemad og mælk i maven på samme tid, og det at få mælken i forbindelse med putning vil kunne hjælpe ham med at koble fra, finde ro og bedre falde i søvn uden bevægelse.. men naturligvis stadig med respekt for hans reflusproblemer, så måske 20 minutter, før han skal sove vil være godt.
Det vil sige, at en dagsplan f.eks. kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre i slyngevugge, men uden motor, står op sammen med dig omkring kl 7.30...
I leger, hygger, du aktiverer ham rigtig godt både motorisk og mentalt
Formiddag 9: Medicin og flaske
Puttes til formiddagslur, som nu og må gerne sove et par timer her
Frokost 12: Grød evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
I leger, tumler, hygger og du aktiverer ham rigtig godt både motorisk og mentalt
Flaske ca. kl 13-13.30
Puttes til middagslur som nu omkring kl. 14 og må igen meget gerne sovet et par timer, hvis han kan.
Aften 17.30-18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.
Og I hygger, leger og aktivere ham igen. Han må f.eks. meget gerne få et bad på dette tidspunkt og derefter vil han måske være mere parat til at sove til natten..
Flaske og puttes til natten ca. 19.30 - måske i slyngevugge uden motor, hvis det hjælper ham bedst til ro, men tremmesengen kan også forsøges.
Sen aften 23: Drømmeflaske og sover videre i tremmesengen
Midt nat 02/03: Flaske og sover videre
Som du kan se, så er der i min plan plads til 6 flasker i døgnet og de to måltider skemad, som han lige nu er begyndt med. Sammen med skemaden får han vand af kop og hans flasker ligger adskilt fra skemaden, gerne 20-30 minutter, før han skal sove, så flasken stadig er en del af hans putteritual, men ikke medvirker til øget tilbageløb, når han bliver puttet.
I min dagsplan sover han 2 lange lure dagligt på ialt 4 timer, og hvis han sover på ovennævnte tidspunkter vil han sandsynligvis godt kunne nøjes med disse to lure og gå tidligere til ro for natten.. sover han kortere lur, vil han have behov for en 3 lur sidst på dagen, og vil derfor også skulle puttes senere, men det er helt okay, her er du nødt til at være lidt fleksibel:)
Jeg håber dog, at du kan se mine idéer og kan bruge mine tanker lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske