Svar: Mange lange opvågninger

1. september 2021

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Kære Nynnes mor

Tak for jeres brev, dejligt at høre fra jer igen og velkommen tilbage :) Og tak for den fine beskrivelse af jeres datter, og de søvnudfordringer I har. Det lyder i øvrigt skønt, at far har valgt at tage et års orlov - det er guld værd:)

Umiddelbart tænker jeg at det behov, som Nynne har for, at far er hos hende hele natten, godt kan hænge sammen med, at far altid sidder hos hende, når hun skal sove. Det kan sammenlignes med, at I to forældre går i seng samtidig og falder i søvn ved siden af hinanden, og hvis den ene af jer så forsvinder i løbet af natten, så vil den anden af jer sandsynligvis ikke kunne sove. I vil lytte efter hinanden, registrere om den anden er der - og er det tilfældet, er alt som da i faldt i søvn, så vil I sove trygt videre, men er det ikke tilfældet, så vil den der vågner alene blive urolig, vågne mere og mere op, sætte sig op, begynde at kalde osv. Fordi det simpelthen er forkert, at den ene af jer forsvinder om natten.

Derfor er min umiddelbare tanke, at I skal forsøge at vænne Nynne til, at hun godt kan ligge i sin seng, uden at far behøver være hos hende hele tiden. I kan godt forsøge det, I selv har overvejet, nemlig at far putter hende og så går kortvarigt fra hende, hvor hun så ligger for sig selv. Det er rigtig fint med det putteritual I har, at I læser de samme to bøger, synger godnatsang osv. hvorefter hun falder i søvn i egen seng.

Det kan være en god idé at introducere en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende, måske en aflagt t-shirt af fars, som hun genkender og på den måde måske stadig føler, at hun har lidt af far hos sig. Det kan være en god idé at introducere en sådan ting, som kan fungere som substitut, og som hun på sigt kan berolige sig selv med, når og hvis hun vågner om natten.

Det kan også være en idé med f.eks. en lille natlampe, som måske sender lidt beroligende lys, stjernebilleder eller lignende op på loftet og væggen, som hun kan ligge og kikke på, blive beroliget af - og som far også kan tænde for om natten, hvis og når hun vågner. Så der, præcis som I forsøger nu, stadig er genkendelighed og tryghed, men så det er noget, som hun selv kan finde ro ved, og som ikke kræver, at far skal være der for at synge igen og igen og igen og... men som netop gør, at far igen kan gå, uden at hun bliver ked af det.

Alternativet til godnatsang, som far synger om natten, kan også være en musikuro, noget afslapningsmusik, eller en personlig godnatsang, eller far kan måske indspille sin sang, så den kan afspilles, og han ikke behøver være til stede hele tiden for at synge...

Det er helt okay og helt naturligt i forhold til hendes alder, at hun kan vågne op, være ked af det, have behov for lige at mærke jer, fornemme jer, vide at hun ikke er alene, men det skal helst ikke betyde et par timers vågenhed. Det skal helst være sådan, at hun lige hjælpes med kærtegn, beroligende ord, stillingskift, får dynen på, får sin bamse, klud eller lignende og så sover hun igen roligt videre.

Hvis det ikke fungerer at gå til og fra, så kan det også være en løsning at bruge det, som jeg kalder stryge-tøj-metoden. Det går ud på, at I stiller jer og laver noget praktisk i nærheden. Altså gennemfører et dejligt og trygt ritual med godnathistorie osv., og når det så er tid til at gå, så går I ikke fra hende, men stiller jer i stedet i nærheden og laver ...

Annonce

... noget praktisk, som at stryge tøj eller lægge tøj sammen. Hun skal kunne se jer, så I skal stå på værelset eller være lige uden for døren - det er vigtigt, at hun ikke behøver rejse sig for at sikre sig, at I er der.

Det er også vigtigt, at I kommunikerer sammen. Det er vigtigt, at I har kontakt, og at I ikke forsøger at ignorere hende, for det vil gøre hende utryg. I må derfor meget gerne berolige hende med ord og svare hende, hvis hun siger noget til jer. Men I sidder ikke direkte hos hende - I er der, men på afstand. Og så laver I noget kedeligt, som at stryge tøj eller lægge tøj sammen. Imens far står og stryger, og jeres datter f.eks. kalder med et "faaar?!", så kan han svare "jeg er lige her skat, nat-nat", så hun hører, at han stadig er der. Hvis hun rejser sig op, for at se ham og være sikker på, at han stadig er der, så kan han sige "jeg er lige her, læg dig ned skat, far passer på dig", eller hvad han nu vil sige.

Det er generelt en god idé, hvis hun selv kan lægge sig ned, så den lille kærlige kommando "læg dig ned, skat" vil hjælpe hende til at blive liggende. Hvis far derimod igen og igen går hen og lægger hende ned, så kan det virke som en fjeder, hvor hun igen og igen vil rejse sig. Nogle gange kan det dog godt være nødvendigt, at han går hen, hjælper hende ned at ligge, giver hende puttebamse/klud, kærtegner, putter dynen om hende og går tilbage til sit strygetøj.

Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer, at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Hun får på den måde også en fornemmelse for, at I ikke bare sidder og venter på, at hun skal sove. Og hun lærer samtidig, at det er helt okay at falde i søvn i sin seng - uden at far behøver sidde tæt ved hende. Han er der, men han er der på afstand.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Stille og roligt kan I så udvide metoden og udnytte det at lave noget praktisk – I kan begynde at gå frem og tilbage med rent tøj, som skal lægges på plads eller som skal stryges – I har på den måde et formål med at gå frem og tilbage, som ikke handler om, at hun skal sove, men som giver hende en erfaring med sig om, at hun godt kan ligge i sin seng, I går og kommer så tilbage igen. I kan derfor sige f.eks. "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen". På den måde lærer hun, at det er trygt at blive i sengen også selvom I ikke her der hele tiden.

Og stille og rolig kan I så være væk i længere og længere tid, hvor hun stadig er helt tryg ved at være der for sig selv. Til sidst behøver I ikke længere stryge tøj eller lægge tøj sammen, men kan f.eks. sige "jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskinen, så kommer jeg igen" og hun kan ligge og lytte, hun hører, at I er der og er helt rolig ved det, fordi hun ved, at I ikke forsvinder, at I kommer tilbage, og at hun også kan kalde på jer, hvis hun har brug for at blive bekræftet og betrygget.

Jeg tænker, at stryge-tøj-metoden vil være god at bruge netop for at lære jeres datter at falde trygt i søvn vel vidende, at mor og far er der - men uden at I behøver sidde og vente på, at hun sover :) Jeg tænker også, at hvis hun på den måde kan lære at falde i søvn på egen hånd, så vil hun også bedre kunne komme videre i søvnen på egen hånd om natten, når hun har sine opvågninger der.

Rigtig meget held og lykke med det projekt! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor