Brev:
Mange lange opvågninger
1. september 2021
Alder:
20 mdr.
Mange lange opvågninger
Kære Helen.
Vores datter, Nynne, på nu 1 år og 8 måneder har siden hun var knap et år, sovet meget dårligt om natten!
De første 10-11 måneder sov hun fint i vores seng, men eftersom hun blev mere og mere urolig inde hos os flyttede vi hende til tremmeseng på eget værelse. Jeg ammede hende i søvn, og hun havde mange og lange opvågninger hver nat. Derfor tog vi beslutningen om at lade far putte, og hun således ikke blev ammet i søvn. Det gik rigtig godt, men de lange natlige opvågninger fortsatte.
Siden har vi så forsøgt flere ting bl.a. af et par omgange taget hende ind i vores seng igen, men uden held. Det eneste der har virket er, når far lægger sig og sover på en stor madras på Nynnes værelse sammen med hende, så sover hun igennem hele natten. Far og Nynne har sovet på madrassen de sidste tre måneder, men da det ikke er en holdbar løsning er Nynne de sidste to uger forsøgt at komme i egen seng, og NU skal det være sidste gang vi ændrer metode, nu skal det bare lykkes at Nynne sover i sin egen seng.
I nat var hun vågen fra midnat til kl 3, hvor hun var skiftende sur, ked af det, frisk osv. Det er far der har nætterne (han har et års orlov til hun starter i dagpleje) og hver gang han går ud fra rummet vågnede hun.
Vi følger det samme putteritual hver aften, mad kl 18:00, leg, bad, samme to bøger, godnatsang og herefter falder hun rimelig hurtigt i søvn. Vi har snakket om at forsøge, at far går lidt ind og ud af rummet, så han ikke sidder ved siden af, når hun falder i søvn, men har endnu ikke fået taget hul på denne del.
Dagsrytmen har vi forsøgt at ændre den sidste måned fra to lure til én, da vi syntes hun vågnede sent fra anden lur. Lige for tiden vågner hun allerede kl 5:00/5:30 om morgenen, og efter en hel nat med putteseancer, er der ikke overskud til andet, end blot at lade dagen starte der, så der ikke tages endnu en kamp på det tidpunkt, hvor det er endnu sværere at få hende videre i søvnen. Hun er derfor også træt kl 8, hvor hun er vant til at blive puttet i barnevognen, men her forsøger far at trække den til kl 10:30 før hun bliver puttet til lur. Så sover hun mellem 1,5 og 3 timer, og er således meget meget træt når hun puttes kl 19 til nat.
Far har forsøgt sig med de sidste par uger at synge den samme sang igen og igen under putteritualet om aftenen og ligeledes om natten, når hun vågner. Han forsøger ikke at tage hende op eller bruge en masse ord, men strategien er blot at være rolig og synge/nynne igen og igen og igen. Det er naturligvis frustrerende, når det hidtil har været uden resultater, og far og Nynne således hver nat er vågen mellem 2 og 4 timer.
Vi mangler virkelig nogle input til nu, hvordan vi griber nætter an fremadrettet, for vi er virkelig der, hvor opgivenhed og manglende overskud fylder alt.
Venlig hilsen
Nynnes mor