Mange lange opvågninger

1. september 2021

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Mange lange opvågninger

Kære Helen.

Vores datter, Nynne, på nu 1 år og 8 måneder har siden hun var knap et år, sovet meget dårligt om natten!

De første 10-11 måneder sov hun fint i vores seng, men eftersom hun blev mere og mere urolig inde hos os flyttede vi hende til tremmeseng på eget værelse. Jeg ammede hende i søvn, og hun havde mange og lange opvågninger hver nat. Derfor tog vi beslutningen om at lade far putte, og hun således ikke blev ammet i søvn. Det gik rigtig godt, men de lange natlige opvågninger fortsatte.

Siden har vi så forsøgt flere ting bl.a. af et par omgange taget hende ind i vores seng igen, men uden held. Det eneste der har virket er, når far lægger sig og sover på en stor madras på Nynnes værelse sammen med hende, så sover hun igennem hele natten. Far og Nynne har sovet på madrassen de sidste tre måneder, men da det ikke er en holdbar løsning er Nynne de sidste to uger forsøgt at komme i egen seng, og NU skal det være sidste gang vi ændrer metode, nu skal det bare lykkes at Nynne sover i sin egen seng.

I nat var hun vågen fra midnat til kl 3, hvor hun var skiftende sur, ked af det, frisk osv. Det er far der har nætterne (han har et års orlov til hun starter i dagpleje) og hver gang han går ud fra rummet vågnede hun.

Vi følger det samme putteritual hver aften, mad kl 18:00, leg, bad, samme to bøger, godnatsang og herefter falder hun rimelig hurtigt i søvn. Vi har snakket om at ...

Annonce

... forsøge, at far går lidt ind og ud af rummet, så han ikke sidder ved siden af, når hun falder i søvn, men har endnu ikke fået taget hul på denne del.

Dagsrytmen har vi forsøgt at ændre den sidste måned fra to lure til én, da vi syntes hun vågnede sent fra anden lur. Lige for tiden vågner hun allerede kl 5:00/5:30 om morgenen, og efter en hel nat med putteseancer, er der ikke overskud til andet, end blot at lade dagen starte der, så der ikke tages endnu en kamp på det tidpunkt, hvor det er endnu sværere at få hende videre i søvnen. Hun er derfor også træt kl 8, hvor hun er vant til at blive puttet i barnevognen, men her forsøger far at trække den til kl 10:30 før hun bliver puttet til lur. Så sover hun mellem 1,5 og 3 timer, og er således meget meget træt når hun puttes kl 19 til nat.

Far har forsøgt sig med de sidste par uger at synge den samme sang igen og igen under putteritualet om aftenen og ligeledes om natten, når hun vågner. Han forsøger ikke at tage hende op eller bruge en masse ord, men strategien er blot at være rolig og synge/nynne igen og igen og igen. Det er naturligvis frustrerende, når det hidtil har været uden resultater, og far og Nynne således hver nat er vågen mellem 2 og 4 timer.

Vi mangler virkelig nogle input til nu, hvordan vi griber nætter an fremadrettet, for vi er virkelig der, hvor opgivenhed og manglende overskud fylder alt.

Venlig hilsen
Nynnes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder