Brev:
Ked af at skulle i vuggestue
6. september 2021
Alder:
2 år, 8 mdr.
Ked af at skulle i vuggestue
Kære Helen
Det er ved at være et stykke tid siden, men nu er vi tilbage i din fine brevkasse.
Jeg skriver, fordi vores datter på 2 år og 8 måneder gennem den seneste tid har været ked af at skulle afleveres i vuggestue. Hun siger allerede inden vi går hjemmefra, at hun ikke vil afsted, og at hun hellere vil være hjemme sammen med os, mens hun græder. Vi forsøger at forklare hende, at vi ikke er hjemme og skal på arbejde og pædagogerne i vuggestuen hjælper os med at passe på hende.
Når vi så kommer til vuggestuen, gemmer hun sig bag os og vil ikke afleveres – vi må nogle gange nærmest skubbe hende ind (vi afleverer i døren pga. corona og må ikke komme med ind, det har hidtil fungeret uden problemer). Det er ikke hver dag, hun græder, og nogle dage er også værre end andre – og der er også dage, hvor hun slet ikke er ked af det hverken hjemme eller ved aflevering.
Vi har talt med pædagogerne om situationen, og de siger, at hun trives fint i vuggestuen, når vi er gået – oftest går der bare 5 minutter, før hun er helt på toppen igen. Vi oplever også, at hun er glad og tilpas, når vi henter hende, og hun har typisk haft en god dag. Hun kaster sig ikke om halsen på os, når vi henter, men vil ofte gerne lege færdig, vise os noget på legepladsen etc.
I en lang periode var det bare, når vi afleverede hende i vuggestuen, at hun græd, men i sidste uge blev hun også ked af at skulle være alene med farmor og farfar, som hun ellers ser flere gange om ugen og nyder at bruge tid med. Her skete der dog det samme som i vuggestuen – hun var glad og tilpas efter den indledende gråd.
Det er utrolig hårdt at skulle aflevere/gå fra et grædende barn, og vi ved snart ikke, hvad vi skal gøre for at hjælpe hende komme igennem det. Er det bare en periode, hun gennemgår lige nu, eller kan der være noget andet på spil?
Håber du kan hjælpe med nogle tanker.
Mange hilsner
Anna Katrine