Svar: Søvn problemer 5mdr

30. august 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære Villums mor

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af Villum, alt det I har været igennem, siden du skrev sidst og alle dine tanker :)

Hvor er det godt, at I har søgt andre behandlere, har fået Villums tungebånd opereret, og du tydeligt har oplevet en ændring i amningen i forbindelse hermed. Men, det er naturligvis ikke rimeligt, at det skal være sådan, og det gør mig oprigtigt ked af det, at I har skulle søge så meget hjælp og har haft svært ved at blive taget alvorligt. Lad mig her også nævne, at selvfølgelig skal sundhedsplejersken reagere på din henvendelse vedr. mødregruppe for sårbare gravide. Det er ikke rimeligt, at du skal henvende dig 4 gange og stadig ikke har fået svar eller er blevet kontaktet. Har du ringet eller skrevet? Du bliver nødt til at forsøge igen. Måske kan du ringe til sundhedsplejerskernes sekretær eller sende en e-mail til den ledende sundhedsplejerske og bede om hjælp...

Det lyder som om, at du har ramt det rette tidspunkt for introduktion af skemad, og jeg synes, at du skal øge ham til 4-5 skefulde dagligt, gerne i løbet af den næste uge. Han lyder klar og virker eget interesseret i skemaden, og én skefuld lyder til at være for lidt for ham, så prøv med mere nu :) Når skemaden gradvist øges, han tager fint imod det, maven fungerer osv. og han begynder at kunne spise ½ dl, så synes jeg, at du skal give ham to gange dagligt. Så kan han få grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Det vil sige, at du i forhold til nuværende dagsplan kan forsætte med grøden ca. kl 12 og så kan du tilbyde lidt grøntsagsmos omkring kl 17.30-18 - og så kan han stadig blive ammet omkring kl 19, før du så putter ham til natten.

Da I har haft rigtig mange ammeudfordringer, så er jeg påpasselig med at anbefale flaske, for du har virkelig kæmpet hårdt for at få amningen til at fungere; men når det er sagt, så er det naturligvis begrænset, hvor mange kampe ved brystet du efterhånden kan holde til - og hvad der er rart for både dig og jeres lille dreng. Du har brug for sammenhængende nattesøvn, og det har jeres dreng også, og det kunne derfor være en overvejelse værd om han skulle have en flaske sen aften.

Du skriver, at far arbejder meget og også ofte står op kl 05. I kan dog godt overveje, om far måske skal prøve at give en flaske sen aften, før far går i seng, for at se om dette kan give lidt ro i maven og lidt ekstra mæthed og dermed lidt flere sammenhængende nattetimer, før du så skal amme igen. Det vil kunne gøre, at du har mulighed for at gå lidt tidligere i seng, fordi far giver flaske f.eks. kl 22 - kan det passe med hans sengetid... Der er naturligvis også den mulighed, at du selv giver flaske kl 22.

Det er prisværdigt, at du gerne vil malke ud, og det må du naturligvis gerne gøre, hvis du har det bedst med det. Men, det er enormt hårdt, og det tager tid væk fra din dreng og også tid, som du kunne bruge på dig selv. Med den alder han har, så synes jeg ikke du behøver malke ud, men kan roligt give ham erstatning - og det samme gælder den mælk, som du kommer i grød og mos. Der er helt klart nogle fordele ved at bruge erstatning i grød og mos, det sikrer ham blandt andet lidt ekstra jern. Og samtidig så mætter modermælkserstatning ofte mere end modermælk. En flaske vil derfor både mætte mere end et par skefulde grød eller mos, ligesom sandsynligheden for at han vil kunne sove et lidt længere søvnstræk godt kan stige, hvis han tilbydes en flaske med modermælkserstatning før natten begynder for jer alle. Derudover skal du naturligvis stadig amme.

Du kan ikke undvære fedtstof i den hjemmelavede grød og mos, selvom modermælken er fed. Hvis du koger gryn, mel og flager op med vand og derefter tilsætter mælk, så skal der også tilsættes fedtstof. Du bør variere mellem forskellige typer af fedt, så han ikke kun får smørprodukter, men også forskellige olier. Du kan tilsætte enten modermælk eller modermælkserstatning. Hvis du har modermælk i fryseren, så brug det op, men jeg vil foreslå, at du fremadretter bruger modermælkserstatning. Det er kun, hvis du laver grøden udelukkende på modermælkserstatning - altså koger det op med mælk, at du helt kan undvære fedtstof.

Når du laver grøntsagsmos og derefter fryser det ned, så anbefales det, at du blender grøntsagerne (evt. med lidt af kogevandet) og fryser dette. Når det skal spises, så optør du det direkte i gryden (eller du kan tø og varme det op i mikroovnen). Herefter så tilsætter du så enten modermælk eller modermælkserstatning - og fedtstof.

Når du skal lave grød og mos, så er det praktisk at bruge mme på brik, da du så kan hælde og tilsætte den mængde, som du synes er passende for at give grød og mos den rette konsistens. Du kan dog også bruge mme som pulver - hvis du ved, hvor meget vand du har brugt til grøden/mosen, så kan du afmåle den mængde pulver, som passer til mængden af vand (følg instruktionen på MME-bøtten).

Det anbefales, at du kommer udmalket modermælk i flasker ...

Annonce

... til brystmælk eller i opbevaringsposer, der er beregnet til netop brystmælk. Hvis du vil bruge frossen modermælk i grød og mos, så kan du tage den frosne mælk ca. 12 timer, før den skal bruges og lade den stå og tø langsomt op i køleskab. Du kan også holde flasken eller posen med den udmalkede mælk ind under den lunkne hane (max 37grader) og på den måde tø det hurtigt op. Det anbefales ikke, at du tør udmalket mælk op i mikrobølgeovn, i en gryde med kogende vand eller ved stuetemperatur. Optøet mælk, der har stået i stuetemperatur i mere end 2 timer bør kasseres og optøet brystmælk kan ikke nedfryses igen.

Så.. for at svare mere præcist på dine spørgsmål omkring skemaden og tilberedning/optøning, så vil jeg anbefale dig, at du tager de cuubies, som du har brug for og kommer dem i en gryde eller i en skål til mikroovnen, varmer det op, rør godt rundt og herefter tilsætter du så modermælkserstatning og fedtstof. Vælger du at bruge modermælk, så kan du aftenen i forvejen sætte mælken i køleskabet, så den er klar till frokost. Om morgenen kan du sætte den mælk I skal bruge om aftenen til optøning i køleskabet. Alternativt kan du tø det hurtigt op under den lunkne hane, når du skal bruge det.

Med hensyn til jeres sovearrangement, så tænker jeg, at det vil være en god idé ,hvis du kan forsøge at vænne ham til jeres bedside. Det er rigtig dejligt, hvis han kan begynde at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove - og det vil helt sikkert hjælpe jer fremadrettet. Samtidig giver bedside mulighed for at du kan berolige ham med dine hænder, kærtegn osv. så han kan mærke dig om natten og du kan stadig hjælpe ham til ro, uden at du behøver stå ud af din seng.

Fordelen ved hans bedside er også, at han der kan ligge lidt eleveret, da han lyder til at gylpe eller have lidt problemer med refluks, og også har svært ved at bøvse og derfor ofte vågner på grund af luft... Du kan elevere hans hovedgærde ved at komme en lille pude eller et sammerullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden.

Hvis han ikke kan finde ro i sin bedside, så er det fint at du lægger dig sammen med ham i dobbeltsengen og lader ham sove på fars plads.. men prøv stadig at vænne ham til egen seng, da det på sigt vil være rigtig dejligt for jer alle tre :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker ikke, at du spiser noget, som generet ham eller at du pludselig har fået for lidt mælk. Han er dog blevet større og har naturligt brug for mere at spise, og derfor er det også rigtig fint, at du nu giver lidt mere skemad og så stadig ammer ham mere eller mindre som du plejer - så han fyldes rigtig godt op hele dagen igennem. Det er netop vigtigt at fokusere lidt på hans indtag dag og aften og f.eks. overveje en drømmeflaske for at se om det kan være med til at give mere ro og bedre søvn. Og så du ikke længere behøver amme ham, hver gang han vågner, men nogle gange begynder at kunne strække tiden mellem amningerne lidt - hvilket sandsynligvis også vil gøre, at hans gylpe- og bøvsetendens bliver mindre og dermed vil han også kunne sove mere roligt.

Slyngevuggen må du gerne bruge, hvis det giver ro og nogle gange kan skaffe både dig og ham et par timers søvn. Men, det er ikke nogen super god idé med konstant bevægelse. Det kan han også blive uhensigtsmæssigt afhængig af, og det kan være rigtig svært at komme væk fra. Når det så er sagt, så skal du også gøre det, som fungerer for jer, og lige nu er det nok ikke den vigtigste kamp at kæmpe, det vigtigste er trods alt, at han får sovet, og du får mulighed for også at koble lidt fra.

Det er helt okay, at han nogle gange ligger for sig selv - også selvom han kan blive lidt frustreret over det. Det, at han bliver frustreret, kan også være med til at mobilsere lidt ekstra kræfter, så han pludselig finder ud af at få drejet sig rundt og få mobiliseret sig på en ny måde. Prøv at tale lidt til ham fra afstand, så han kan høre, at du er der og se ham. Prøv at lægge legetøj i en afstand, som kan motivere ham til at forsøge at nå det og dreje sig efter det. Prøv at lægge ham foran et spejl, så han kan se sig selv...

Jeg kan godt forstå, at du savner, at nogen skal kunne tage over. Det er også derfor jeg foreslår at far f.eks. forsøger med en drømmeflaske. Har I nogen i jeres netværk, en bedsteforældre, en god ven eller veninde, som du kunne have tillid til og som vil kunne hjælpe en gang imellem? Jeg er helt med på, at du kender jeres lille dreng bedst og du forstår hans signaler på en helt anden måde end andre vil gøre - men det er også helt okay, at du måske får en anden til at tage over et par timer, hvor du så kan få frigivet lidt tid til dig selv og noget du har brug for - og det er sådan set lige meget om det er er løbe en tur, tage en lur, sætte dig med en god bog, gå lidt på shopping... Hvad der nu kan gøre, at du får tanket lidt op og får lidt energi igen.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre og sender et stort knus videre på din vej - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre