Søvn problemer 5mdr

30. august 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn problemer 5mdr

Kære Helen

Tak for dit meget dybdegående svar sidst. Og din forståelse for vores situation.

Jeg fik modet og troen til at tage aktion på diverse ting og var så dejligt at blive bekræftet i nogle af mine tanker og bekymringer som andre havde rullede med øjnene af. Det kan være svært at navigere rundt i hvad er mine bekymrende tanker grundet historien vi har og hvad er min mor-mave-fornemmelse.

Men - jeg kontaktede en ammevejleder og tog til Kbh (bor på Fyn) hvor jeg havde hørt om en god. Hun kunne kun se tungebånd var forklaringen på mine amme problemer ifølge hende. Det jeg selv gik og troede.

Vi tog derfor til en privat klinik i kbh igen, som er en af DK’s bedste ØNH. Han gav mig og min ammevejleder ret i stramt tungebånd og faktisk også læbebånd. Og så gik det stærkt. 3 dage efter blev han opereret. Dog i narkose grundet alder. Det var hårdt og noget jeg ikke ønsker opleve igen. Det satte gang i en masse tanker. Men det har hjulpet på kliklyd og den vilde uro og falde af og på konstant er formindsket nok 60-70%. Og fra at spise 1-2 minutter kan han tage træk nu alt fra 2 min til 8 min på hvert bryst. Det er fantastisk og jeg tror nu på at kunne amme helt til den dag ham eller jeg ikke ønsker mere. Det er meget stort.

Efter operation blev vi anbefalet at gå i ammehule. Men det var så svært.
Villum vil stadig ikke sove ved mig. Ligge på mig eller lign. Så at være i et mørkt soveværelset med lidt lys og være på mig nøgen var en tabt kamp. Vi gjorde det i stedet at vi lagde os ind når amningen skulle ske layback så der var meget hud og tog en masse karbade. Han kløjes ikke i maden på samme måde, så nåede aldrig lave blokade amning som jeg mente du kaldte det. Synes egentlig det virker til at fungere fint.

- Jeg kontaktede også en ny osteopat. Trods kiropraktor og vores søde Osteopat havde sagt hans nakke var ok igen, så kan jeg ikke forstå han ikke vil ligge på ryggen. Han laver fritzbee. Ekstremt. Ligger kun på nakken og hælene. Skubber sig ud. Hviner inder han gør det.
Ammevejleder mente det evt ville stoppe når han ikke fik så meget luft ind ved amning men har det ikke gjort.
-Tværtimod.
En tredje behandler sagde han var bagsidedominans og blot krævede øvelser.

Men - Det resulterede som sagt i en ny osteopat. (Som jeg nævnte sidst har det været en økonomisk udfordring. Nu også en privat operation og ture til Kbh og igen ny behandler)
Men.. han gav mig ret i at det er ikke normalt Villum kun vil stå op (med hjælp fra os) han nægter ligge ned og selvom han er ekstrem stærk og dygtig på maven så bliver han hurtig sur der når han leger med legetøj (selvom det vel er ok normalt?)
Han sagde han var låst og nu prøver vi 2. Behandling imorgen da vi ikke mærkede det store på 1. Behandling og håber det bliver bedre.

Osteopat mente han havde refluks. Eller hvertfald har haft. Jeg nævnte det jo også for dig sidst. Han kan gylpe meget efter en amning. Men han virker ikke generet når han gylper. (Ved ikke helt hvordan jeg aktion her, da osteopat mente medicin var dumt at starte på nu)

Selvom jeg hører det er normalt de ikke vil ligge på ryg. Bliver sur når de leger med legetøj så er det virkelig hårdt han kun fungere ved at sidde og vende udad eller står på en ben eller andet underlag. Tilgengæld er det smil og grin i hele hovedet når han får lov.

Jeg var bekymret for hans smil sidst. Men nu er det noget helt andet. Om det er fordi hans udvikling er ændret eller mor slapper mere af, ved jeg ikke men han griner ofte nu.

Jeg har kontaktet SP ang sårbare mødregruppe. Rykket 4 gange. Ingen svar på 1 måned.

Dog er vi stadig ramt af en del udfordringer, ting fra sidst og nye er kommet til jeg glæder mig til at høre hvad du tænker.

Vores nætter er ulidelige.
Den sidste måned er det kun blevet værre. Fra at sove 3-4 timer i streg sover Villum nu 30min - 2 timer max efter 24:00. Når han vågner er han meget ked af det. Det plejer han aldrig være. Blot urolig - får bryst. Sove videre. Han kan slet ikke trøstet og kroppen er i uro og nu mere jeg prøver sut og nusning og synge nu mere hidsig bliver han. Han falder kun hen ved bryst som nogle gange er 3 min andre gange 15. Ingen rød tråd.
Han vågner også af at han vender sig. Han falder ikke i søvn på maven men bliver ked og ligger pludselig på maven.

Dagen ser nu således ud at han ca får mad hver 3. Time og sover hver 1,5-2,5 time afhængig af humør. Lurene kan hedder 40 min til 2 timer. Og ligeledes nætter.

En eksempel på dagen

05:45 op. Evt lidt amning.
7:30 lur i slyngvugge.
9:00 amning. Leg.
10:30 amning / lur i slyngvugge
12:00 1 tsk grød. Vand. Amning. Leg
14:00 lur i barnevogn (her er det ofte kun 40min han vil tage og har svært ved at få ham i søvnen igen)
15:00 leg amning
16:00 lur vogn eller slyngvugge
17:30 amning leg
18:30-19:00 putning. Pusle. Synge. Amme. Plejer tage 30min/1 time.
22:00 vågner urolig. Amning. Sover videre
01:00 vågner urolig. Amning. Sover videre
02:30 vågner urolig. Amning. Sover videre
04:00 vågner urolig. Amning. Skal i slyngvuggen for at sove videre
05:00 vågner urolig. Amning eller sut. Sover videre
05:45 vågner, ammer. Vil ikke sove videre

Jeg har prøvet forskellige ting nu og intet virket.

Jeg kan se en lille tand og tænkte, det er et par dage han er ked. Det går over. Men det har stået på 6 uger nu med gradvist værre. Tanden bliver måske lidt mere tydelig men er ikke fremme.

Derfor eftersom amningen er meget bedre, kunne jeg have startet på flaske som supplering, da jeg ikke er bange for han afviser mig som før, men som du nævnte sidst virker det til jeg har rigeligt mælk. Så jeg valgte i stedet at starte grød selvom du mente min Sp havde ret i vente til 6mdr. Også det jeg selv ville men nu kan kroppen ikke mere.
Han har fået de sidste 4 dage 1tsk grød hirse med forskelligt mos. Har læst din bog ang mad. Idag fik han afføring første gang.

Han virker super klar og spiser og vil have mere. Men får kun det pt. Jeg tænker der skal lægges en bund nu ...

Annonce

... og håbede sådan det hjalp søvnen. Ingen ændring endnu.
Han virker til mere mad er ok og nu har haft afføring. Er det for tidligt at øge? Vil jo gerne passe på han sarte mave. Igår fik han sveskemos

Lille ekstra spørgsmål her.
Ville du anbefale MM når jeg nu har så meget som fedtstof.
Altså fryse ned i isterninger bakker (cuubies) så jeg malker ud og har det liggende eller er MME lige så fint.
Det er jo nemmere men vil gøre det bedste for Villum. Og så tage en terning op og tilsætte grøden efter den er lavet. Det gjorde jeg måtte varme det hele sidst igen.
Det gør den jo meget kold eftersom den er frossen og derfor tænkte jeg MME er mere lunt?! Og nemmere at røre i.
Min plan er at have det på de Frost og hjemmelavet.
MM, GRØD og MOS. Fungere det så tage de 3 terninger op og smide i microbølgeovn eller gør man det på en anden smartere måde? For læser det som lave grød ta gryden af og tilsætte fedtstof. Men hvis mm er frossen?)

Vi har prøvet far tager over i soveværelset (han rejser meget og er lidt hjemme. Og sover ikke ved os normalt da han møde kl.5 tit. Så nætterne er primært mine)
Men det var for han så ikke duftede mig. Ingen virkning her.

Jeg har prøvet sukkervand ved ca hver 2. Opvågning. Fx 01.00-04:00 han falder hen efter lang tid og gråd og uro men vågner så bare hurtigt igen.

Har prøvet bedside for han ligger væk og ikke vågner af mig. Men så rammer han siderne og bliver sur.
Har prøvet han ligger helt op af mig, har prøvet han ligger i min mands side hvor der er mere plads omkring ham.
Har prøvet ligge lidt tung på fodenden så dynen holdes på plads da han sparker den af.

Synes intet hjælper og vil så gerne hjælpe ham og mig selv selvfølgelig. Da hans dage også må blive ramt af alle de opvågninger.

Jeg har lagt mærke til når han græder om natten at der kommer en bøvs når jeg løfter ham (nogengange) så har jeg tænkt er det det han vågner af… men når jeg bøvser ham efter en amning, selvom jeg ikke altid kan, så vågner han bare op og er svær at ligge igen.

Har prøvet hæve han hoved da behandler snakkede om refluks. Men ingen virkning her på noget?!

Hvad kan grunden være ellers? Spiser jeg noget der giver ham uro i maven?
Har jeg for lidt mælk nu om natten den sidste månedstid.
Det er nemt at give operationen skylden men det startede før. Derfor jeg håbede operationen hjalp. Men det er blev gravidst værre derefter.

Har læst dine bøger om søvn men synes ikke helt noget rammer.

Er det en periode og jeg skal klemme ballerne sammen, eller er der noget andet du forslår. Jeg er klar over det er dumt at amme hver gang han vågner men det er svært at undgå, når en sukkervand eller meget trøst ofte eskalerer i mere gråd og længere tid oppe, og amningen gør han falder hurtigt hen. Jeg er mere oppe af det andet… men er også klar over det kan være med til at give mere uro i maven?!

Slyngvugge m. Motor:
Han er begyndt at afvise slyngvugge lidt. Jeg er begyndt at tro det er nakken der driller for i vuggen kan han ikke vende sig og bliver derfor sur. Men når han endelig vil sover han længst og bedst der. Det er rart for alle. Så får jeg lidt søvn og han får længere træk.
Men giver jeg en dårlig vane med den bevægelse. Jeg starter ud på meget bevægelse. Skruer ned efter 10 min så den har lidt og op igen mellem 38-42 min for at få ham videre i søvnen som du beskriver i din bog og det virker ofte. Så kan han tage 1;5-2 timer. Og derefter kan jeg så noglegange også nå 30 min.

Barnevogn:
Hvis jeg tager den kan jeg ikke selv sove men øver han skal ligge i den uden bevægelse. Så er ude flere gange efter en gåtur. Det kræver en del af mig og virker oftes ikke. Men håber snart på en ændring.

Vikle/bæresele:
Dette har han ikke ville efter 1. Måned men nu er vi begyndt at øve igen og går udenfor korte ture og ser en lille bedring.
Det hjælper mig eftersom han ikke kan lægge alene mere end 2-3 minutter uden at blive sur og ked. Jeg ved ikke om det er alder eller nakken. For han vil op.

Udover vil jeg nævne Villum er blevet gladere den sidste måned og så skøn. Han smiler og griner så meget og det er meget nemt at få frem hvis bare han må stå. Eller vi laver lidt vildere sving og løft og kilelege. Han er nysgerrig på verden og bedre til nye mennesker - dog stadig kæmpe temperament.

Han nægter diverse stillinger og sikker æt blanding af alder og nakken. At ligge alene er en kamp og derfor er han på arm, leg på min mave hvor han er oprejst eller tæppe hvor jeg kan lege med ham og stoppe i tide inden det går galt.

Ligger han selv er det højtlydt klynk og hvin og nogle gange må han ligge der hvis jeg skal have lidt mad eller på toilet. Synes det kan være svært i kroppen og nervesystemet men tænker også at noglegange må han godt ligge og være Sur på legetøj og over jeg ikke er der?!

Jeg ville ønske nogle kunne tage over og jeg kunne få lidt ro.
MEN hjælpen behøves når han skal sove og der kan min slyngvugge klare det og ellers en tur i barnevogn. Men Villum er ikke en nem baby og bliver hurtig ked og andre har svært ved at læse ham synes (ved) jeg. Selvom jeg prøver fortælle, ikke den stilling det gør ondt i hans nakke osv så bliver ha ofte ked med andre og det gør på ingen måde jeg slapper af når jeg skal sove.

Udover det tager det tid at kende hans signaler når han i vuggen og skal ligges i den eller vognen. Jeg ved præcis hvor længe jeg kan trække den. Give ham en ny stilling. Vende ham. Shyyy, sut, og hvornår jeg skal gå. Eller give op - Og jeg ønsker ikke gæster her ofte for at vise det for at få hjælp få gange når indlæringen er mere krævende for mig.

Jeg håber nakken osv hjælper på det så han snart er en baby der bare falder i søvn i vognen og jeg derefter kan få hjælp.

Glæder mig til at høre hvad dine tanker er.

Med venlig hilsen
Villums Mor

PS: Glemte at nævne at jeg har prøvet mere mad om dagen men hvis det er oftere end 3 timer nægter han brystet og skriger. Så vi skal vente til han er klar for at få en behagelig omgang mad.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder