Svar: Skiftes til at putte? 16 mdr
1. august 2021
Alder:
16 mdr.
Kære Stina
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
I forhold til jeres drengs udvikling og alder, så er lige nu faktisk et rigtig godt tidspunkt at ændre søvn- og puttevaner på. Netop omkring 16 måneders alderen begynder børn at blive langt mere bevidste om, at mor og far stadig er der, selvom vi ikke kan ses. Det betyder, at han faktisk kan ligge i sin seng og finde tryghed i, at I er i stuen. Han behøver ikke længere kunne se jer for at vide, at I ikke er forsvundet.
Det betyder naturligvis også, at mor og far bedre kan skiftes til at putte, fordi han stadig vil være bevidst om, at når far putter, så er mor der også stadig væk. Når det så er sagt, så er det dog en god idé, hvis I begge kan sige godnat, så han ikke oplever eller får en følelse af, at den ene ikke vil ham. Får han f.eks. et dagligt bad om aftenen? I givet fald kunne det være en idé, at den ene af jer bader ham og gør ham klar til natten, og den anden putter så, læser godnathistorie osv. Og I kan sætte ord på "mor bader dig, far putter dig" og omvendt "far bader dig i dag, og så putter mor".
Du nævner, at han kan være ked af det og spørge ind til den anden forælder og også af den grund er det vigtigt, at I begge siger godnat. Nogle gange kan det også være en god idé at den forælder som ikke putter, stadig lige kommer ind og kysser og går igen eller lignende. så han igen bliver bekræftet i, at I er der og ikke forsvundet, og at I naturligt gerne vil ham begge to, selvom den ene putter. Det skal ikke tage 2-4 timer at putte, så er det vigtigt, at den anden forælder lige viser sig, kysser, krammer og går igen, så det hele tiden er trygt og dejligt at komme i seng.
i 18-20 måneders alderen kommer ofte en større udviklingsperiode, hvor mange børn får svært ved at falde i søvn og også kan vågne med gråd om natten. Det er derfor en god idé at skabe nye søvnvaner og rutiner nu og ikke om 2 måneder. Hvis I får skabt nogle gode og trygge vaner nu, så er der større sandsynlighed for en roligere periode, når jeres dreng bliver halvandet år... :)
Og så er der naturligvis det med amning. Du skriver, at I for en måned siden "er gået fra at det kun var mor om natten og putte med amning, til at det den sidste måned kun har været Far som puttede. Det er gået fint". Det vil sige, at du er stoppet med at amme helt for en måned siden eller? Hvis du er stoppet helt med at amme, så er kun godt, at I holder fast i, at der ikke er mere mælk eller bryst, og at far naturligvis fortsat kan putte. Det lyder som om, at det netop vil være en god plan at I skiftes, så hver anden aften er det far som putter og hver anden aften er det så mor, der putter.
Det er dog en meget vedholdende dreng I har, hvis han efter en måned stadig søger brystet og derfor bliver ekstra urolig, når mor putter... Ammer du om dagen? I givet fald kan det være en overvejelse værd at stoppe helt, fordi det måske kan forvirre jeres dreng, hvis han nogle gange kan få brystet og andre gange ikke kan...
Jeg tænker umiddelbart, at det er et godt tidspunkt at ændre søvn- og puttevaner på og det lyder som en god idé at I skiftes, men I skal naturligvis stadig begge sige godnat, berolige og betrygge, så det stadig er hyggeligt og rart at skulle sove :)
Held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske