Tryghedssøgende, fase eller reaktion - hvordan møde og støtte hende

2. august 2021

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Tryghedssøgende, fase eller reaktion - hvordan møde og støtte hende

Hej Helen.

Vores ene lille pige på 1år, har været syg med høj feber, og sløj henover 3uger. Af den grund har hende og jeg ligge tæt og puttet og sovet meget.

De er derudover startet i dagplejer for et par uger siden. De er der oftes halve dage fra før første lur til næste starter. Nogle enkelt dage har vi prøvet at få 2. Lur også hos DP.
De er virkelig glade for at være der, og fleste dag er med smil og tryghed ved aflevering og afhentning.

Men siden vores datter har været syg er hun blevet et hængetræ, jeg kan simpelthen ikke sætte hende fra mig uden hun bliver ked og virker utryg.
Hun acceptere andre, hvis de går med hende. Men vil Aller helts være hos mig.

Jeg er ved af få pip, at hun bliver helt utrøstelig og utryg ved jeg ikke kan sætte hende fra mig, det er næsten umuligt at finde anden afledning til hende, uanset hvor spændende hun synes det er.

Vi prøver at tale hende igennem det, da vi også har vores anden datter, som også har brug for en morkrammer i ny og næ, eller skal skiftes, eller jeg bare skal andet.

Det føles utilstrækkelig og er virkelig udmattende for mig her i længden, at jeg ikke kan hjælpe hende til ...

Annonce

... at være med okay med at sidde lidt selv og hygge, selvfølgelig i selskab med søster eller en af os voksne.

Det er klart værst når hun ved jeg er der, hvis ikke, er det slet ikke samme niveau, og så søger hun “næste i rækken”.

Jeg er itvivl om hvordan vi skal gribe det an.
Hun har jo tydeligt mere brug for mig end hun plejer, da vil jeg selvfølgelig også gerne give hende. Men hun skal vel også på en måde lærer igen, at det er okay at lege selv igen. Jeg vil jo ikke kaste mere brænde på bålet, så hun ikke finde ud af, at hun jo sagtens kan - men vil også gerne møde hende og støtte hende i at det er svært for hende lige nu.

Skal hun bare have lov at hænge og sidde sammen med mig, så meget hun søger og jeg har mulighed?

Selvfølgelig med at prøve at vise hende at vi jo sagtens kan lege på gulvet sammen, uden at hun behøver at være hos mig hele tiden - og det også er hyggeligt og trygt.

Eller skal jeg bare ide hende hænges hos mig, eller findes der andre metoder for at gribe det an.

Og er det noget med hendes aldre, eller er det måske bare en fase/reaktion ifht hun har gennemgået sygdom og DP start?

Med venlig hilsen
Noras mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder