Brev:
Tryghedssøgende, fase eller reaktion - hvordan møde og støtte hende
2. august 2021
Alder:
12 mdr.
Hej Helen.
Vores ene lille pige på 1år, har været syg med høj feber, og sløj henover 3uger. Af den grund har hende og jeg ligge tæt og puttet og sovet meget.
De er derudover startet i dagplejer for et par uger siden. De er der oftes halve dage fra før første lur til næste starter. Nogle enkelt dage har vi prøvet at få 2. Lur også hos DP.
De er virkelig glade for at være der, og fleste dag er med smil og tryghed ved aflevering og afhentning.
Men siden vores datter har været syg er hun blevet et hængetræ, jeg kan simpelthen ikke sætte hende fra mig uden hun bliver ked og virker utryg.
Hun acceptere andre, hvis de går med hende. Men vil Aller helts være hos mig.
Jeg er ved af få pip, at hun bliver helt utrøstelig og utryg ved jeg ikke kan sætte hende fra mig, det er næsten umuligt at finde anden afledning til hende, uanset hvor spændende hun synes det er.
Vi prøver at tale hende igennem det, da vi også har vores anden datter, som også har brug for en morkrammer i ny og næ, eller skal skiftes, eller jeg bare skal andet.
Det føles utilstrækkelig og er virkelig udmattende for mig her i længden, at jeg ikke kan hjælpe hende til at være med okay med at sidde lidt selv og hygge, selvfølgelig i selskab med søster eller en af os voksne.
Det er klart værst når hun ved jeg er der, hvis ikke, er det slet ikke samme niveau, og så søger hun “næste i rækken”.
Jeg er itvivl om hvordan vi skal gribe det an.
Hun har jo tydeligt mere brug for mig end hun plejer, da vil jeg selvfølgelig også gerne give hende. Men hun skal vel også på en måde lærer igen, at det er okay at lege selv igen. Jeg vil jo ikke kaste mere brænde på bålet, så hun ikke finde ud af, at hun jo sagtens kan - men vil også gerne møde hende og støtte hende i at det er svært for hende lige nu.
Skal hun bare have lov at hænge og sidde sammen med mig, så meget hun søger og jeg har mulighed?
Selvfølgelig med at prøve at vise hende at vi jo sagtens kan lege på gulvet sammen, uden at hun behøver at være hos mig hele tiden - og det også er hyggeligt og trygt.
Eller skal jeg bare ide hende hænges hos mig, eller findes der andre metoder for at gribe det an.
Og er det noget med hendes aldre, eller er det måske bare en fase/reaktion ifht hun har gennemgået sygdom og DP start?
Med venlig hilsen
Noras mor