Svar: Vores barn vågner, når vi går fra hende
7. december 2020
Alder:
2 år
Kære forældre
Tak for jeres brev og velkommen til - og stort tillykke med at I venter en lille ny om en måneds tid, hvor dejligt :)
Jeg er ikke i tvivl om, at den kommende familieforøgelse spiller ind hos jer. Jeres datter forstår naturligt ikke, hvad det betyder, at der kommer en lille ny baby, men hun fornemmer tydeligt, at der er forandringer på vej. Hun mærker f.eks. at mor ikke længere løfter hende op og bærer hende, som du gjorde før. Hun mærker at pladsen på mors skød er mere trang. Hun oplever, at I begynder at kræve lidt mere selvhjulpenhed af hende - hun skal gå selv, selv finde sine sko frem, spise selv.. osv. Alt sammen fordi der er en lille ny på vej - og det gør hende ekstra tryghedssøgende. Hun har brug for fysisk at mærke, at I stadig er der for hende, gerne vil hende og brug for at føle sig holdt tæt - og det behov er særligt stort om aftenen, hvor hun skal slippe dagen, finde roen og falde i søvn.
Samtidig har hun også en alder nu, hvor hun naturligt bliver mere og mere bevidst. Hun ved godt, at når hun er lag ti seng, så sidder I og hygger i stuen, og de gange hvor det er lykkes for hende at komme op og ind i stuen igen - så er hun blevet bekræftet i, at det er rigtig hyggeligt der - måske står der endda en slikskål på bordet - og hun vil naturligt gerne være en del af det hyggelige, det dejlige, og bryder sig ikke om at skulle være på værelset alene. Det er derfor også med til at forklare, hvorfor hun protesterer mod søvnen og hvorfor hun protestere eller vågner op, med det samme hun fornemmer, at I går - I går jo for at hygge uden hende... :)
Det vil være rigtig godt, at I hjælper hende med en aftenrytme, som forbereder hende på, at det er ved at være sengetid. Det kan f.eks. være at spise aftensmad, og derefter give hende et bad - og badet afsluttes med lidt massage, blive smurt med creme osv. og så gøres hun klar til natten. Derefter må hun meget gerne få et godnatmåltid, det kan være rester fra aftensmaden f.eks. en frikadelle, der spises sammen med et stykke rugbrød, det kan også være en grød eller en portion havregryn med mælk. Og så får hun børstet tænder og bliver puttet.
Det er vigtigt, at det er super hyggeligt for hende at komme i seng. Og derfor er det rigtig godt, at I prioriterer at sidde ved sengekanten, læser en historie højt imens hun ligger i sin seng og lytter, ligesom I kan synge godnatsang og hun kan have en bamse, slaskedukke eller lignende at putte med.
I stedet for at gå frem og tilbage, så vil jeg anbefale jer, at I bruger det, som jeg kalder stryge-tøj-metoden. Jeres datter har brug for jeres tryghed og nærhed, når hun skal sove, hvilket I naturligt skal anerkende, men det er også rigtig fint, at i nu lærer hende at sove i egen seng - det kan hun godt lære og det er helt okay.
Start derfor med at putte hende, læse lidt i en bog, tal dagen igennem eller lignende, og hvis hun kan sove inden for 10-15 minutter på denne måde, er det fint. Men hvis tiden trækker ud, så vil det være en god idé at I henter strygebræt og vasketøj, så I kan lave noget praktisk og kedeligt. I skal stå ved døren ind til værelset, på værelset eller lige uden for døren - hvad der nu er plads til. Det er vigtigt, at hun kan se jer fra sin seng, det er vigtigt, at hun ikke behøver rejse sig for at sikre sig, at I er der.
Det at lave noget praktisk, som at lægge tøj sammen eller stå og stryger signalerer, at der ikke sker noget spændende. Der er ikke noget hun går glip af, det er kedeligt, det der foregår, det er ikke hyggeligt og derfor kan hun lige så godt lægge sig til at sove. Og I er der stadig, hun er ikke alene, så hun kan trygt falde i søvn.
Hun kan småsnakke og kalde på jer og så svarer I hende: "Moaar?!" eller "Faaar?! og I svarer f.eks. "ja, skat, jeg er lige her", ligesom I nogle gange kan sige "læg dig ned skat, nat-nat", så hun hører, hvad det er hun skal nu. Det er netop godt, hvis I kan få hende selv til at lægge sig, fordi det ofte vil gøre, at hun bliver liggende. Hvis I derimod igen og igen er henne hos hende og lægge sig ned, så vil hun ofte rejse sig op, så snart I vender ryggen til hende. Derfor skal I med ord og jeres kropssprog fortælle hende, hvad det er der skal ske lige nu. I (eller en af jer) er der hele tiden, beroliger og betrygger og hun lærer at falde i søvn i sin seng med mor eller far på afstand.
Stille og roligt kan denne metode så udvides ved at begynde at gå til og fra. Hun lærer på den måde, at det er okay at være alene i sin seng, alene på sit værelse. Sig f.eks.: "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen"og så går I kortvarigt ud, kommer tilbage med en ny skjorte, der skal stryges og stiller jer og stryger igen. På den måde lærer hun, at når I går ud, så er I kun kortvarigt væk, og I kommer tilbage, som I har sagt. Der er ikke noget pres om at hun skal sove, hun skal bare ligge stille og roligt, så kommer I tilbage igen. Og gradvist kan I så øve at være væk i længere og længere tid af gangen, så hun hele tiden er tryg ved at blive puttet og ved at være i sin seng.
Det er en god idé, at I holder fast i at hun puttes i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove - og hvis I ønsker, at hun skal sove på eget værelse hele natten, så er det også en god idé at holde fast i dette, når og hvis hun vågner aften og nat. Det vil være en mulighed med en madras på gulvet i børneværelset, hvor en af jer (nok far, da mor er højgravid) kan sove og derfor være hos jeres datter når hun vågner - men så I holder fast i at hun bliver på værelset og ikke kommer ud af soveværelset om natten. Hvis I har plads til begge børn i soveværelset, så er det naturligvis også okay, at I lader hende fortsætte med at sove i egen seng i soveværelset om natten, hvis det fungerer for jer.
Ønsker I hende ud af soveværelset, så er det dog en god idé at arbejde bevidst på dette nu, hvor der kun er ca. en måned til den lille ny kommer. Hvis hun først lærer at sove på eget værelse, når lillebror eller lillesøster er der, så vil hun let kunne føle sig afvist og udelukket, og det vil naturligt ikke føles rart for hende...
Og til sidst vil jeg også lige nævne, at I nok skal regne med, at hun har brug for ca. 13 timers søvn i døgnet - f.eks. 11 timers nattesøvn og 2 timers middagslur. Men hvis hun ofte sover 3 timer til middag i dagplejen, så vil hun "kun" have behov for at sove ca. 10 timer om natten - og så vil hun naturligt ikke kunne sove allerede kl 19, men vil sandsynligvis først være parat omkring kl 20. Derfor kan en del af jeres putteudfordringer også handle omkring puttetidspunktet og det vil også give bedre plads til bad og godnatmåltid om aftenen.. Det vil sige, at en aftenrytme kunne se således ud:
Aften 18: Familiemad og I spiser sammen
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme og gøres klar til natten.
Tilbydes et godnatmåltid ca. 19.20-19.30. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være havregrød eller havregryn med mælk. Mælk af kop.
Får børstet tænder, og puttes i seng ca. kl 19.45-20 med godnathistorie, putteklud, bamse, kærtegn.. og I stiller jer og laver noget praktisk, hvis ikke hun sover i løbet af 10-15 minutter.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og ønsker jer rigtig meget held og lykke - også med den forestående fødsel, hvis ikke jeg hører fra jer igen inden :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske