7 måneders baby vil ikke længere sove igennem om natten

7. december 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

7 måneders baby vil ikke længere sove igennem om natten

Hej Helen

Vi har en datter på 7 måneder, som fra da hun var to måneder sov igennem hver nat fra ca. kl.22 til kl.7:30-8:00 uden den mindste lyd (Hun skulle have sutten engang imellem, ikke hver nat, når hun fik den sov hun videre uden problemer)

Selv da hun omkring 4 måneder, kom på eget værelse sov hun igennem fra første dag. Men omkring 5 måneders alderen ændrers det sig, dels grundet tænder, start af mos, fremfor grød osv. det resulteret i at vi droppet mos til aftensmåltid (ca.kl.18) og gav dette kl.12 i stedet det hjalp, nu er hun 7 måneder og sover ikke igennem, det er som om at det er blevet en fast rutine at hun skal vågne kl.22 og derefter hver time til halvanden indtil kl.03-03:30 hvor hun sover et langt stærkt til kl.7 +/-.

Hendes rutine er idag således:

kl.07-07:30 morgenmad (øllebrød, og havregrød i weekenden) hun spiser her en RIGTIG stor portion.

Er oppe og lege ca. 2,5 time efter hun er vågnet til hun får sin første lur, denne kan vare fra 2 til 2,5 time, nogen gange knap 3 timer.

Herefter får hun kartoffelmos med grønsager og en kødbolle, eller torskerogn. Vi er så småt begyndt med rugbrød nogle gange i løbet af ugen. (Måltidet er omkring kl.12) Ved rugbrød kan hun sagtens sidde mere end en time og spise 2 hele skiver.

Efter 2,5 time fra hun vågner, puttes hun ...

Annonce

... igen, hvor hun inden hun lægges i vognen får en lille skål frugtmos at sove på. Igen sover hun omkring 2 timer.

efter denne lur omkring kl.16 får hun en flaske på 210ml. herefter er hun vågne til kl.19:30 hvor hun igen får en flaske på imellem 210-240ml. Vi er begyndt at give hende smagsprøver kl.18 hvor vi selv spiser. Det skal siges at hun tømmer flaskerne hver gang.

Vi har været nervøs for at at ændre rutine, således hun får mos/aftensmad med os kl.18, da hun jo omkring 5 måneders alderen begyndte at sove dårligt af denne grund.

Hvad kan det skyldes at hun ikke længere sover igennem om natten mere, når hun har gjort dette i næsten 4 måneder og kan det skyldes at flasken ikke mætter så længe?

Har du nogle forslag til ændringer eller rutiner.

Hun får kun 4 store måltider mad + lidt frugtmos og smagsprøver, dette skyldes de store portioner hun spiser til morgen og formiddag, hvorefter hun vågner stille og rolig fra sine lurer og ikke virker særlig sulten.

Hun er en glad og livlig pige på knap 10 kilo og 72 lang. Hendes kurve er fint ifht. vægt og længde. Kan det skyldes at hun skal have flere måltider i løbet af dagen? hun er meget interesseret i mad og spiser alt hvad vi tilbyder, vi er nervøse for at hun ikke selv har en stopklods ifht. mæthed.

Med venlig hilsen
Frederikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder