Brev:
7 måneders baby vil ikke længere sove igennem om natten
7. december 2020
Alder:
7 mdr.
7 måneders baby vil ikke længere sove igennem om natten
Hej Helen
Vi har en datter på 7 måneder, som fra da hun var to måneder sov igennem hver nat fra ca. kl.22 til kl.7:30-8:00 uden den mindste lyd (Hun skulle have sutten engang imellem, ikke hver nat, når hun fik den sov hun videre uden problemer)
Selv da hun omkring 4 måneder, kom på eget værelse sov hun igennem fra første dag. Men omkring 5 måneders alderen ændrers det sig, dels grundet tænder, start af mos, fremfor grød osv. det resulteret i at vi droppet mos til aftensmåltid (ca.kl.18) og gav dette kl.12 i stedet det hjalp, nu er hun 7 måneder og sover ikke igennem, det er som om at det er blevet en fast rutine at hun skal vågne kl.22 og derefter hver time til halvanden indtil kl.03-03:30 hvor hun sover et langt stærkt til kl.7 +/-.
Hendes rutine er idag således:
kl.07-07:30 morgenmad (øllebrød, og havregrød i weekenden) hun spiser her en RIGTIG stor portion.
Er oppe og lege ca. 2,5 time efter hun er vågnet til hun får sin første lur, denne kan vare fra 2 til 2,5 time, nogen gange knap 3 timer.
Herefter får hun kartoffelmos med grønsager og en kødbolle, eller torskerogn. Vi er så småt begyndt med rugbrød nogle gange i løbet af ugen. (Måltidet er omkring kl.12) Ved rugbrød kan hun sagtens sidde mere end en time og spise 2 hele skiver.
Efter 2,5 time fra hun vågner, puttes hun igen, hvor hun inden hun lægges i vognen får en lille skål frugtmos at sove på. Igen sover hun omkring 2 timer.
efter denne lur omkring kl.16 får hun en flaske på 210ml. herefter er hun vågne til kl.19:30 hvor hun igen får en flaske på imellem 210-240ml. Vi er begyndt at give hende smagsprøver kl.18 hvor vi selv spiser. Det skal siges at hun tømmer flaskerne hver gang.
Vi har været nervøs for at at ændre rutine, således hun får mos/aftensmad med os kl.18, da hun jo omkring 5 måneders alderen begyndte at sove dårligt af denne grund.
Hvad kan det skyldes at hun ikke længere sover igennem om natten mere, når hun har gjort dette i næsten 4 måneder og kan det skyldes at flasken ikke mætter så længe?
Har du nogle forslag til ændringer eller rutiner.
Hun får kun 4 store måltider mad + lidt frugtmos og smagsprøver, dette skyldes de store portioner hun spiser til morgen og formiddag, hvorefter hun vågner stille og rolig fra sine lurer og ikke virker særlig sulten.
Hun er en glad og livlig pige på knap 10 kilo og 72 lang. Hendes kurve er fint ifht. vægt og længde. Kan det skyldes at hun skal have flere måltider i løbet af dagen? hun er meget interesseret i mad og spiser alt hvad vi tilbyder, vi er nervøse for at hun ikke selv har en stopklods ifht. mæthed.
Med venlig hilsen
Frederikke