Svar: 7 måneders baby vil ikke længere sove igennem om natten

7. december 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Frederikke

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres datter og alle dine tanker - og velkommen til :)

Når jeg læser din beskrivelse, så er min umiddelbare tanke, at når jeres datter er begyndt at vågne på det tidspunkt, hvor I begyndte med skemad, så er det ikke fordi skemaden har forstyrret hendes søvn, men derimod fordi jo mere skemaden fylder om dagen, jo mere er hendes væskebehov nødt til at blive dækket på ydertidspunkterne. Derfor oplever man ofte, at selvom børn i en længere periode har kunne sove igennem om natten eller har kunne sove et meget langt søvnstræk i løbet af aftenen, så kan de pludselig ikke det, når de begynder med skemad.

Derudover så er jeres datter en fysisk stor pige, så hun har naturligt behov for en del mad og også en del mælk/væske stadigvæk. Det lyder super fint med 4 måltider samt frugtmos som mellemmåltid i forhold til hendes alder, men jeg vil anbefale jer, at I begynder at tilbyde hende grøntsagsmos om aftenen, så hun spiser aftensmad samtidig med jer og nu vænnes mere og mere til familiemaden.

Det er vigtigt, at I giver hende mad, som tager mere og mere udgangspunkt i den mad, som I selv spiser. Hun skal have mere smag og mad med mere og mere bid - og netop i 7-8 måneders alderen er det vigtigt at introducere dette, fordi det forebygger kræsenhed senere hen. Så jo mere I kan tilbyde hende jeres mad og vænne hende til at spise samtidig med jer, jo bedre vil det være for hendes spisevaner fremover.

Ud over de 4 måltider skemad og mellemmåltider, så skal hun tilbydes 4 flasker i døgnet, og jeg vil anbefale, at disse flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige at mit forslag til en dagsplan - lavet ud fra jeres angivne tider - ser således ud:

Tidlig morgen 05: Lille flaske og sover lidt videre indtil kl ca. 07 hvor dagen starter stille og roligt.

Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og tilbydes lidt frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur som nu, måske omkring kl 9.30...

Frokost 12: Grøntsagsmos med kødbolle, torskerogn eller lignende osm nu. Suppleres med ristede ...

Annonce

... rugbrødsbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden og må også gerne få lidt rugbrødshapsere, som I fornemmer, at hun er parat til.

Flaske og puttes til middagslur måske omkring kl 14-14.30 - der gives flaske her i stedet for frugtmos... Og så får hun i stedet et større mellemmåltid, når hun vågner.

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop. Hun skal ikke tilbydes flasken her, den gives før middagsluren og i stedet tilbydes grød om eftermiddagen lige nu...

Aften 18: Familiemad, udgangspunktet er den mad, som I andre spiser. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffebåd fra ovnen og lignende i hånden. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre

Som I kan se, så er denne dagsplan lavet efter jeres angivne tider, men der er lavet lidt ændringer i forhold til, hvornår jeres datter tilbydes flaske og rigtig mad. Jeg forstår godt, at I har været nervøse for at ændre rutine, men det er tid til at skabe nye rutiner nu og det er som sagt vigtigt, at jeres datter vænnes til at spise aftens mad og får mad der tager udgangspunkt i jeres mad .. netop fordi hun har en alder, hvor "vinduet står åbent" i forhold til dette, og det skal udnyttes for at forebygge kræsenhed fremadrettet :)

Og så er det naturligt, at hun har brug for mælk på ydertidspunkterne, især flasken sen aften - drømmeflasken - vil være rigtig god at give hende.. I takt med at hun bliver ældre, vil hendes behov for flaske gradvist blive sat ned. Hun vil blive bedre til at drikke af en kop og bedre til at dække sit væskebehov på denne måde, men hun vil have behov for flaske til hun er 1 år. Og de sidste to flasker som trappes ud er netop flaskerne aften og sen aften. Det vil være helt naturligt for hendes alder og hendes behov :)

Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper videre på vej, og at dagsplanen også giver lidt idé om, hvordan døgnet kan skrues sammen, så jeres datter får både den mængde mad og også den mængde væske/mælk, som hun naturligt har behov for. Hele dagens rytme spiller naturligt ind på nattens forløb og er en forudsætning for, at hun igen kan sove igennem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!