Svar: 7 måneders baby vil ikke længere sove igennem om natten
7. december 2020
Alder:
7 mdr.
Kære Frederikke
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres datter og alle dine tanker - og velkommen til :)
Når jeg læser din beskrivelse, så er min umiddelbare tanke, at når jeres datter er begyndt at vågne på det tidspunkt, hvor I begyndte med skemad, så er det ikke fordi skemaden har forstyrret hendes søvn, men derimod fordi jo mere skemaden fylder om dagen, jo mere er hendes væskebehov nødt til at blive dækket på ydertidspunkterne. Derfor oplever man ofte, at selvom børn i en længere periode har kunne sove igennem om natten eller har kunne sove et meget langt søvnstræk i løbet af aftenen, så kan de pludselig ikke det, når de begynder med skemad.
Derudover så er jeres datter en fysisk stor pige, så hun har naturligt behov for en del mad og også en del mælk/væske stadigvæk. Det lyder super fint med 4 måltider samt frugtmos som mellemmåltid i forhold til hendes alder, men jeg vil anbefale jer, at I begynder at tilbyde hende grøntsagsmos om aftenen, så hun spiser aftensmad samtidig med jer og nu vænnes mere og mere til familiemaden.
Det er vigtigt, at I giver hende mad, som tager mere og mere udgangspunkt i den mad, som I selv spiser. Hun skal have mere smag og mad med mere og mere bid - og netop i 7-8 måneders alderen er det vigtigt at introducere dette, fordi det forebygger kræsenhed senere hen. Så jo mere I kan tilbyde hende jeres mad og vænne hende til at spise samtidig med jer, jo bedre vil det være for hendes spisevaner fremover.
Ud over de 4 måltider skemad og mellemmåltider, så skal hun tilbydes 4 flasker i døgnet, og jeg vil anbefale, at disse flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige at mit forslag til en dagsplan - lavet ud fra jeres angivne tider - ser således ud:
Tidlig morgen 05: Lille flaske og sover lidt videre indtil kl ca. 07 hvor dagen starter stille og roligt.
Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og tilbydes lidt frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur som nu, måske omkring kl 9.30...
Frokost 12: Grøntsagsmos med kødbolle, torskerogn eller lignende osm nu. Suppleres med ristede rugbrødsbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden og må også gerne få lidt rugbrødshapsere, som I fornemmer, at hun er parat til.
Flaske og puttes til middagslur måske omkring kl 14-14.30 - der gives flaske her i stedet for frugtmos... Og så får hun i stedet et større mellemmåltid, når hun vågner.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop. Hun skal ikke tilbydes flasken her, den gives før middagsluren og i stedet tilbydes grød om eftermiddagen lige nu...
Aften 18: Familiemad, udgangspunktet er den mad, som I andre spiser. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffebåd fra ovnen og lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre
Som I kan se, så er denne dagsplan lavet efter jeres angivne tider, men der er lavet lidt ændringer i forhold til, hvornår jeres datter tilbydes flaske og rigtig mad. Jeg forstår godt, at I har været nervøse for at ændre rutine, men det er tid til at skabe nye rutiner nu og det er som sagt vigtigt, at jeres datter vænnes til at spise aftens mad og får mad der tager udgangspunkt i jeres mad .. netop fordi hun har en alder, hvor "vinduet står åbent" i forhold til dette, og det skal udnyttes for at forebygge kræsenhed fremadrettet :)
Og så er det naturligt, at hun har brug for mælk på ydertidspunkterne, især flasken sen aften - drømmeflasken - vil være rigtig god at give hende.. I takt med at hun bliver ældre, vil hendes behov for flaske gradvist blive sat ned. Hun vil blive bedre til at drikke af en kop og bedre til at dække sit væskebehov på denne måde, men hun vil have behov for flaske til hun er 1 år. Og de sidste to flasker som trappes ud er netop flaskerne aften og sen aften. Det vil være helt naturligt for hendes alder og hendes behov :)
Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper videre på vej, og at dagsplanen også giver lidt idé om, hvordan døgnet kan skrues sammen, så jeres datter får både den mængde mad og også den mængde væske/mælk, som hun naturligt har behov for. Hele dagens rytme spiller naturligt ind på nattens forløb og er en forudsætning for, at hun igen kan sove igennem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske