Brev:
1 år og søvnudfordret
7. december 2020
Alder:
12 mdr.
1 år og søvnudfordret
Kære Helen
Tusind tak for dit tidligere svar angående vores nu 1 årige datter. Sidst spurgte jeg både til hjælp til spisning og gode råd angående nattesøvnen. Sidstnævnte er desværre stadig meget udfordrende, men spisningen derimod er blevet rigtig fint.
Tidligere havde vi store problem med korte dagslure, men dette er nu vendte til næsten at være stik modsat; nemlig at hun næsten sover for lange lure. Til gengæld vågner hun ofte kl. 04-04.30 og er helt frisk. Dette på trods af mange opvågninger i løbet af natten. Jeg har derfor arbejdet lidt med at forkorte hendes dagslure, selvom det “føles forkert” at skulle vække hende. Vores nuværende dagsplan ser således ud:
05.30-06.00: Vågner og står op.
06.30-06.45: Morgenmad bestående af fx. omelet med ost og skinke, lidt brød og frugt eller hjemmelavet øllebrød. Hun er ikke meget for andet grød.
08.00-08.30: Tilbydes lidt frugt eller smoothies eller evt. lidt brød.
08.30-9.00: Bliver puttet til lur i barnevognen uden forudgående mælk. Hun sover her oftest mellem 1 time og 1 t og 15 min. Det er denne lur, jeg forsøger at afkorte til maximalt 1 t og 20 min. for at hendes samlede dagssøvn ikke bliver for lang.
11.00-11.30: Frokost bestående af rugbrød med pålæg og lidt gravegrønt/frugt. Hvis hun vågner tidligt fra formiddagslur, får hun et lille mellemmåltid inden frokosten, ellers gives dette 1,5 time efter frokosten.
13.00-13.45: Puttes til middagslur (afhængigt af længden på formiddagslur). Hun får flaske med MME inden denne lur (80-120 ml). Her er det også nogle gange “nødvendigt” at vække hende. Jeg stiler mod at hun sover omkring 3,5 timer sammenlagt om dagen og at sidste lur senest slutter kl. 16. Når hun kommer op fra lur får hun et lille mellemmåltid.
17.30-18.00: Aftensmad i form af familiemad med kød, grønt og pasta/ris/kartofler.
19.15-19.45: Puttes med fast putteritual en halvtimes tid forinden; nattøj, tandbørstning, læse en bog og så ammer jeg hende i sofaen. Herefter MME (180 ml), som hun får af flaske på sengekanten i soveværelset.
Hertil er dagen ret rutinefuld og hun er så nem at putte i barnevognen og spiser som regel rigtig fint. Hun startede i privat dagpleje (vores plan B, da vi ikke kunne få en af vores 3 prioritere vuggestuer) da hun var 9,5 måned (15.09.2020). Det var far, der kørte hende ind i institution efter 6 ugers barsel (inkl. fælles sommerferie). Desværre er hun aldrig faldet til i dagplejen. Dagplejersken beskrev en pige, der oftest var ked af det og sad på hendes arm og sjældent interagerede med de andre børn. Dette er meget langt fra den friske, glade og udadvendte pige, vi ser derhjemme.
Da vi efter 6 ugers indkøring fortsat ofte måtte hente hende efter få timers pasning, besluttede vi at hun skal starte i ny vuggestue pr. 1/1-2021. Vi har de sidste 2 uger passet hende hjemme med god hjælp fra bedsteforældre og fleksible arbejdstider og dette gør sig gældende fremtid vuggestuestart. Her har vi fulgt ovenstående plan og hun er fysisk igang i hendes vågne timer med leg (hun kan komme rundt overalt med kravling eller gang enten alene eller med let støtte) både indendørs og udendørs. Begge hold bedsteforældre beskriver at hun er glad og veltilpas hele dagen; præcis som vi oplever hende i weekenderne og på vores fridage.
Men om aftenen og især om natten begynder udfordringerne. Hun falder som oftest relativt nemt i søvn efter hun har fået sutteflaske ved at hun bliver lagt i sin egen seng, der står ved fodenden af vores seng i soveværelset. Nogle gange har hun lidt motorisk uro, der skal brændes af, hvor hun “fiser lidt rundt” i sengen og leger med sine 2 puttebamser. Men så bliver vi siddende inde hos hende og hjælper hende forsigtig ned at lægge igen indtil hun falder til ro. Det tager oftest max. 10-15 minutter. Når hun først er faldet i søvn sover hun oftest kun mellem 2,5 og 3,5 timer inden hun vågner første gang. Her kan hun ofte nem hjælpes videre i søvn ved at blive putte enten i egen seng eller over i vores seng med en af os. Grundet den dårlige nattesøvn skiftes vi nemlig til at sove med hende.
Oftest sover hun med far den første halvdel af natten og så tager jeg over midt på natten. Denne fordeling er et forsøg på at få hende vænnet fra natamning, da hun bliver meget brystsøgende, når jeg er i soveværelset. Vi har forsøgt at give hende en drømmeflaske, når hun vågner der ved 23-tiden, men det har ikke skabt bedre nattesøvn. Fra omkring kl. 02 kan far ikke længere få ro på hende. Hun skifter mellem at virke meget vågen og ligge og pludre, klappe og kysse, mens hun roder rundt i seng. Dette afløses på sigt af frustration, hvor hun bliver virkelig ked af det. Trods alle forsøg på at berolige med kærtegn og beroligende ord er det oftest kun amning, der kan genskabe roen. Jeg ligger ned og ammer hende i vores seng og forsøger altid at lirke brystet fra hende inden hun falder i søvn. Resten af natten har hun rigtig mange opvågninger, hvor jeg giver hende brystet igen og hun sover videre efter varierende tid. Hvis jeg prøver at undgå brystet bliver hun igen meget ked af det og frustreret. Den sidste uges tid er hun begyndt at have ca 1,5 til 2 timers vågenperiode omkring midnat.
Vi har overvejet at putte hende på eget værelse, men har tøvet med dette grundet indkøringsvanskelighederne i institution og den lidt omskiftelige hverdag lige nu.
Hvordan tænker du vi kommer bedst videre. Særligt mangler jeg råd til hvordan jeg undgår at skulle amme hende om natten, når hun er rigtig ked af det. Det hører med til historien at jeg har lange arbejdsdage i hverdag (afsted fra kl. 06.40 til kl. 16.30), men synes ikke nætterne er bedre i weekenderne eller på min ugentlige fridag. Vi har som nævnt forsøgt at lade far overtage nætterne, men dette har vi hidtil ikke haft held med, da vi hver gang har måtte opgive i løbet af natten for at kunne få ro på hende efter lang tids kamp (> 1 time).
På forhånd tak og tak for en god brevkasse og nogle gode bøger, hvor jeg har læst både “Børn og søvn” og “Gråd og trøst”
Med venlig hilsen
De trætte førstegangsforældre til den gladeste og mest veltilpasse datter (om dagen)❤️”