Brev:
Vores barn vågner, når vi går fra hende
7. december 2020
Alder:
2 år
Vores barn vågner, når vi går fra hende
Hej Helen,
Vi er et forældrepar I vildrede, og selvom vi har læst rigtig mange af dine svar til andre forældre, så ved vi ikke længere, hvad vi selv skal gøre.
Vi har en datter på 2 år, som vi ikke længere kan få til at sove selv. Og inden jeg beskriver problemet, får du lige lidt baggrundsinfo om hende og status hjemmefra.
Hun er en glad og tilfreds pige, men hun er generelt meget tryghedssøgende, og det har hun altid været. Det kan vi både se, når vi er hjemme og ude ved andre, så vi prøver selvfølgelig at give hende alt den kærlighed og tryghed, hun søger. Jeg, som mor, er selv en meget sensitiv person, og indimellem viser hun samme tegn, men jeg tænker hun stadig kan nå at vokse fra det, og vi prøver derfor ikke sætte hende i en boks allerede. Hun er også glad for at komme i dagpleje og trives der.
Der sker også rigtig meget med hende udvikling i tiden, både af sprog og at hun vil gøre flere ting selv. Og der er vi selvfølgelig klar over godt kan påvirke søvnen.
Derudover flyttede vi for ca. 2mdr siden i et nyt hus. Forinden havde vi brugt ca. 6mdr på at sætte huset i stand, og vi har ofte haft hende med i huset, så hun kendte stedet, når vi skulle flytte. Der var ikke nogen umiddelbar reaktion, da vi flyttede, så det har været en okay oplevelse for hende, set fra vores syn.
Sidst men ikke mindst så skal hun være storesøster, og jeg har termin om ca. 1 mdr. Vi har prøvet at snakke lidt om baby i maven osv. men hun virker ikke som om, hun forstår det endnu. Det er dog en af grundene til at vi er lidt ekstra pressede over søvnsituationen, da vi håber at have hende inde i en god rutine, når næste barn melder sin ankomst.
Tilbage til problemet, så har vi som de fleste andre haft forskellige perioder, hvor hun ikke har sovet lige godt og har været svær at putte. Forskellen er dog at vi tidligere har kunnet læse hendes behov, og har fundet ud af at være der for hende og komme tilbage til en god rutine. Vi har både haft god succes med at blive ved hende til hun sover eller næsten sover, og så har vi brugt teknikken med at gå ind til hende hvert 3. minut, hvis det bare er fordi, hun ikke vil sove.
Nu er vi så kommet ind i en periode (ca. 2 uger nu), hvor hun ikke vil sove om aftenen. Vi er kommet så langt, at hun nu kan falde i søvn, hvis vi sidder inde ved hende en time, men hun vågner meget nemt når vi går fra hende. Det skal måske nævnes at gulvet knirker, når vi går, da vi alle sover på 1. sal, men selvom hun har sovet i 20min, skal der ingenting til. Hvis det lykkedes at få hende puttet, så kommer næste udfordring indenfor 1-1,5 time, hvor hun begynder at græde. Hvis vi går ind til hende med det samme, så er hun sjældent vågen, så hun begynder at græde i søvne, men hvis vi venter, så er det bare et spørgsmål om tid, inden hun vågner op og græder endnu mere ulykkeligt.
Uanset hvad er det eneste der kan få hende til at sove videre, hvis vi igen bliver inde ved hende. Næste problem kommer når vi selv går i seng, hvor hun ofte også vågner. Her er det blevet helt umuligt at få hende til at sove videre, og vi er formentlig kommet ind i en dårlig vane, hvor hun bare venter på at komme ind til os og sove, men vi prioriterer, at vi alle får sovet i stedet for at bruge 1-2 timer på at få hende til at sove på dette tidspunkt. Så snart hun kommer ind i soveværelset, så griner og snakker hun lidt og virker glad og tilfreds, hvilket gør os meget i tvivl, om vi gør det rigtige.
I forholdt til at bruge teknikken med at gå ind til hende hvert 3. minut, så føles det ikke rigtig pt. Man kan høre på hende, når hun græder, at hun lyder ulykkelig og ikke bare er på tværs, men vi er virkelig i tvivl om, hvad hendes behov er.
Når hun sover inde ved os, skal hun hele tiden have en hånd på en af os og gerne nusse os på armen. Når hun er i hendes egen seng, har hun en nusseklud, som hun også får med ind til os, men der er hun ikke interesseret i den. Også i løbet af dagen søger hun hen og vil sidde ved os og skal nusse vores arme. Det har hun altid gjort. Udover os, så er det kun mormor og dagplejemor, hun nusser, så jeg tænker, at det er de steder hun føler sig mest tryg.
Det blev en længere fortælling men alt i alt, er vi i vildrede over, hvad vi skal gøre, og hvad hun kan have brug for, når vi om aftenen ikke må gå fra hende, uden hun bliver dybt ulykkelig, og hvad vi kan gøre for hende, når hun vågner i løbet af aftenen og først græder i søvne, men vågner op og græder videre hvis vi ikke kommer. Og så kan vi ikke helt tolke reaktionen, når hun får lov at komme ind i soveværelset, hvor hun griner og snakket lidt, som om det er en sejr.
Til sidst kan jeg tilføje, at hun altid har fået lov at komme ind til os og sove, hvilket stadig er okay for os, så længe vi kan få hende puttet i egen seng, som vi altid har gjort. Hvis det er i vores seng, smutter hun bare ud.
Hun bliver puttet ved 19-tiden, og vi står på kl. 06.00. Og så sover hun normalt 2-3 timers middagslur i dagplejen, men kun 1,5 timer i weekenden hjemme.
Vi ser frem til han høre fra dig, og se om du kan komme med nogle nye tanker om situationen, da vi slet ikke kan læse hendes behov denne gang.
Kærlig hilsen
Forældre i vildrede