Svar: Ændring i søvnrytme, part III

11. september 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mia

Tak for dit brev og tilbagemelding :)

Hvorvidt der er tale om en "indkøringsperiode" afhænger lidt af, hvad opvågningerne hos jeres datter skyldes. Hvis det skyldes, at hun plejer at blive ammet omkring kl 01/02 og derfor vågner, fordi hun har en erfaring med sig om at skulle vågne og spise her - så ja, så vil det godt kunne tage lidt tid før hun finder ud af, at hun måske ikke længere behøver vågne der, fordi hun faktisk er ammet sen aften og derfor stadig har mælk i maven...

Hvis det derimod skyldes, at hun fysisk er ved at være så stor, at hendes behov for mælk skal sættes op - så vil hun netop vågne hyppigere, søge brystet hyppigere, fordi den hyppige amning gør, at din mælkeproduktion øges. Eller hvis det skyldes, at hun på grund af alder og udvikling er begyndt at "slatspise" om dagen og derfor er nødt til at søge brystet ekstra om natten for at få sit behov tilstrækkeligt dækket, så er løsningen ikke "kun" et drømmemåltid om aftenen, men at du er opmærksom på hendes indtag hele dagen igennem.

Og når dette er sagt - så er det faktisk helt normalt, at børn i 3-4 måneders alderen spiser hver 3-4 time, I har været ret priviligeret, at hun har kunne undvære mælk i op til 6 timer tidligere... måske er hun bare ved at "normalisere sig" her ;) Så ja, du har helt ret i, at de to amninger egentlig er fine i forhold til tidspunkterne, for hun melder sig jo 3 timer efter sidste amning, hvilket lyder som et reelt behov...

De fleste børn vil - i takt med at de bliver ældre og ...

Annonce

... begynder at spise skemad om dagen, drikker vand af kop og stadig ammes mere eller mindre, som de plejer - gradvist begynde at kunne sove uden mælk om natten. Det er en forudsætning for dette, at indtaget hele dagen igennem er tilstrækkeligt, og derfor er det ofte først i 6 måneders alderen, at man kan forvente og begynde at arbejde på et søvnstræk på 5-6 timer f.eks. fra kl 23.30 til 05.. På den måde tænker jeg, at tiden også arbejder lidt for jer :)

Og så er der alle de tidspunkter, hvor hun vågner op, små klynker, virker urolig osv. som sagtens kan hænge sammen med alder og udvikling, og som også sagtens kan hænge sammen med, at hendes søvn ændrer sig fysiologisk nu og begynder at indeholde flere stadier. Der vil kunne være en masse lyde fra hende om natten, og det er ikke alle lyde, som du skal reagere på. Nogle gange vil det være rigtig fint lige at trække tiden lidt og se, om hun kan finde videre i søvnen på egen hånd. Andre gange vil I være nødt til at tage hende op, men som udgangspunkt er det godt, hvis I kan hjælpe med beroligende hænder, beroligende ord som "sshh-ssshh" og lignende, så hun mærker og hører, at I er der og lulles i søvn igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Har hun brug for mælk, skal hun naturligvis have det, og har hun brug for en sut en gang imellem for at finde ro med den, så er det også helt okay. Generelt skal I dog forsøge at hjælpe hende med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt, fordi det også vil hjælpe både jer og hende på sigt :)

Jeg håber, at du kan bruge min uddybning lidt videre... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder