Brev:
Min søn skriger og skriger
11. september 2020
Alder:
13 mdr.
Min søn skriger og skriger
Hej Helen,
Så er vi tilbage med to spørgsmål. Denne gang vedrørende nogle adfærdstræk ved vores søn. Hans historik er efterhånden lang. Han har haft kolik grundet mavekneb, og er generelt bagud både motorisk og af sind. Han er 13 mdr. nu og hverken kravler eller går. Han er dog begyndt at trække sig hen over gulvet med armene, og det er en STOR succes for os. Han interagerer ikke super meget. Ingen giv/tage lege eller lignende. Det eneste han efterligner er når vi klapper. Sover fint om dagen i barnevogn, men er utryg ved at vi går om aftenen, så han sover i vores soveværelse og jeg bliver der indtil han sover.
Han er startet i institution for 4 uger siden og det går ikke super godt. Han er desværre rigtig ked af det, så vi prøver at give ham korte dage (8-13). Men den adfærd vi ikke forstår, startede længe før start i institution...
1) Han har været meget verbal meget af hans liv, lavet mange lyde og skreget. De seneste 2-3 måneder har det dog taget lidt overhånd. Han skriger meget af dagen. Ikke bare små skrig, men voldsomme skrig, som ofte virker vrede eller frustrerende. Som forældre er vi efterhånden også ret frustrerede; hver dag er en kamp om at finde ud af hvad han er så vred / frustreret over. Vi prøver alt muligt; nærvær, distrahering og har altid fokus på om hans basale behov er opfyldt (søvn, ble, mad). Vi kan simpelthen ikke finde ud af hvorfor han virker så vred hele tiden og som mor, kan jeg ikke lade være med at tænke; hvad er det vi ikke gør rigtigt? Det er så nedslående at man hopper og springer for ham og forsøger at gøre alt for at han er glad, uden at det virker.
Har du hørt om denne adfærd før? Er der håb forude? Er der noget vi ikke er opmærksom på eller har overset?
Hans rytme ser således ud:
06:30 - Vågner og får grød, vand af kop
09:00 - Snack, vand af kop
09:30 - Sover 1. lur (ca. 1,5t)
11:30 - Frokost og vand af kop
14:30 - Sover 2. lur (ca. 1,5t)
16:00 - halv bolle, vand af kop
17:00 - vores aftensmad, efterfulgt af en grød (evt. bad)
19:30 - puttes til natten, får 1 flaske MME (sover ca. kl. 20-20.30)
Note: han er ikke signalstærk. Det er storesøster nemlig og han har generelt ikke de træk.
2) Herudover vågner han om natten i skrig - ud af den blå luft og er umulig at trøste. Han skriger, laver flitsbue og er helt ude af den. Storesøster gjorde det samme (og gør det ikke mere), men det er ellers ikke noget jeg hører fra andre at de oplever med deres små børn. Nu gør mit barn nr. 2 så det samme og vi kan ikke trøste ham. Det eneste der får ham ned og stopper gråden, er tegnefilm på en telefon (ikke super optimalt).
Hvad kan det være? Hvorfor vågner han og går fra 0 til 100 på 1 sek og er helt utrøstelig om natten? Måske du har hørt om det før?
Håber du kan komme med nogle nye perspektiver.
Mor, der er træt af skrigeriet