Min søn skriger og skriger

11. september 2020

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Min søn skriger og skriger

Hej Helen,

Så er vi tilbage med to spørgsmål. Denne gang vedrørende nogle adfærdstræk ved vores søn. Hans historik er efterhånden lang. Han har haft kolik grundet mavekneb, og er generelt bagud både motorisk og af sind. Han er 13 mdr. nu og hverken kravler eller går. Han er dog begyndt at trække sig hen over gulvet med armene, og det er en STOR succes for os. Han interagerer ikke super meget. Ingen giv/tage lege eller lignende. Det eneste han efterligner er når vi klapper. Sover fint om dagen i barnevogn, men er utryg ved at vi går om aftenen, så han sover i vores soveværelse og jeg bliver der indtil han sover.

Han er startet i institution for 4 uger siden og det går ikke super godt. Han er desværre rigtig ked af det, så vi prøver at give ham korte dage (8-13). Men den adfærd vi ikke forstår, startede længe før start i institution...

1) Han har været meget verbal meget af hans liv, lavet mange lyde og skreget. De seneste 2-3 måneder har det dog taget lidt overhånd. Han skriger meget af dagen. Ikke bare små skrig, men voldsomme skrig, som ofte virker vrede eller frustrerende. Som forældre er vi efterhånden også ret frustrerede; hver dag er en kamp om at finde ud af hvad han er så vred / frustreret over. Vi prøver alt muligt; nærvær, distrahering og har altid fokus på om hans basale behov er opfyldt (søvn, ble, mad). Vi kan simpelthen ikke finde ud af hvorfor han virker så vred hele tiden og ...

Annonce

... som mor, kan jeg ikke lade være med at tænke; hvad er det vi ikke gør rigtigt? Det er så nedslående at man hopper og springer for ham og forsøger at gøre alt for at han er glad, uden at det virker.

Har du hørt om denne adfærd før? Er der håb forude? Er der noget vi ikke er opmærksom på eller har overset?

Hans rytme ser således ud:
06:30 - Vågner og får grød, vand af kop
09:00 - Snack, vand af kop
09:30 - Sover 1. lur (ca. 1,5t)
11:30 - Frokost og vand af kop
14:30 - Sover 2. lur (ca. 1,5t)
16:00 - halv bolle, vand af kop
17:00 - vores aftensmad, efterfulgt af en grød (evt. bad)
19:30 - puttes til natten, får 1 flaske MME (sover ca. kl. 20-20.30)

Note: han er ikke signalstærk. Det er storesøster nemlig og han har generelt ikke de træk.

2) Herudover vågner han om natten i skrig - ud af den blå luft og er umulig at trøste. Han skriger, laver flitsbue og er helt ude af den. Storesøster gjorde det samme (og gør det ikke mere), men det er ellers ikke noget jeg hører fra andre at de oplever med deres små børn. Nu gør mit barn nr. 2 så det samme og vi kan ikke trøste ham. Det eneste der får ham ned og stopper gråden, er tegnefilm på en telefon (ikke super optimalt).

Hvad kan det være? Hvorfor vågner han og går fra 0 til 100 på 1 sek og er helt utrøstelig om natten? Måske du har hørt om det før?

Håber du kan komme med nogle nye perspektiver.

Mor, der er træt af skrigeriet

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder