Svar: 11 uger og hjælp til søvn
17. august 2020
Alder:
2 mdr.
Kære Anna
Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt lidt med på sidenlinjen, og det er dejligt, at du nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Og naturligvis også stort tillykke med den lille dreng - det lyder som om, at det går rigtig godt med amning og som om at du har en både fed mælk og masser af mælk - jeres dreng har fordoblet sin fødselsvægt på 11 uger, så han lyder ikke til at mangle noget - dejligt!
Jeg forstår dog godt, at du gerne vil væk fra at putningen skal vare 1-1.5 time, og at han enten skal sove med dit bryst i munden eller holdes sovende i slyngevuggen - nu med motor :)
Du skal være opmærksom på, at han ikke falder i søvn ved brystet, når du ammer. Det lyder faktisk som om, at han ligger og halvsover, imens han spiser og derfor spiser over rigtig lang tid og naturligt så også får rigtig meget mad.. men det er vigtigt, at du nu forsøger at skabe en rytme, hvor han holdes godt igang ved brystet, spiser et måltid og derefter så puttes til lur. Så det ikke flyder så meget sammen, men så døgnet nu inddeles mere i tidspunkter for spisning, tidspunkter for søvn og naturligt også tidspunkter for leg og stimulering.
Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at lægge en skiftning ind undervejs i amningen, så du på den måde vækker din dreng lidt undervejs. Ved skiftning forbrænder han naturligt lidt og vågner også mere op, og når du så lægger ham til igen derefter, så vil han spise mere effektivt. Du må gerne skifte ammestilling, for på den måde også at hjælpe ham til at tømme og stimulere brystet bedst muligt.
Derudover må du gerne holde ham igang, når han dier, ved f.eks. at trykke ham i håndfladerne, under fødderne, nusse ham i hovedbunden osv. så han ikke falder for meget i søvn, men spiser det han har behov for. Pas også på med at holde ham meget tæt, pakket i tæpper, ammepude osv. Det kan godt blive lidt for varmt og hyggeligt, hvilket så kan gøre, at han sover for meget og derfor ikke spiser helt effektivt nok :)
Som udgangspunkt skal man ikke sætte tid på en amning, for børn spiser meget forskelligt - nogle børn spiser langsomt, hvor andre spiser hurtigt. Mors nedløbsrefleks kan også variere, så nogle børn får mælken ud meget hurtigt, hvor det hos andre vil tage længere tid.. men 1-1.5 time er lang tid for en amning, og jeg vil umiddelbart tro, at han vil kunne spise et måltid på mellem 20-40 minutter - også selvom han hører til "langsom-spiserne" :)
Det er rigtig godt, at du svøber ham, fordi det vil give ham en følelse af at blive holdt, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Så når du lægger ham fra dig, så vil han ikke føle skiftet så voldsomt, som han føler det lige nu. Du skal naturligt løsne svøbet, når han sover godt, og sikre dig at han ikke får det for varmt. En sovepose kan også være en god idé, og her må du også gerne putte ham i soveposen, før du ammer ham - eller evt. amme ham, skifte ham, derefter putte ham i svøb eller sovepose, amme igen og først der lægge ham fra dig.
Det er vigtigt, at du ikke sidder for lang tid med ham, når han har spist og skal falde i søvn. Det er faktisk en god idé, hvis du kan forsøge at lægge ham fra dig, før han sover helt. Hvis han falder i søvn i din favn, så kan du godt risikere, at du skal sidde med ham, til han har sovet ret lang tid, før du så kan lægge ham fra dig. Men hvis du ammer ham og med det samme flytter ham til seng eller barnevogn, så er sandsynligheden for at han holder sig sovende større...
Det er rigtig fint, at du forsøger med en sut, og det kan godt være, at du med held kan erstatte brystet med en sut, hvis du lige efter amning tilbyder sutten og lægger ham fra dig med den. Netop fordi du ofte sidder med ham i 1-1.5 time, og han ofte ligger med dit bryst i munden, når han sover, så får han sit suttebehov stillet rigtig meget hos dig og vil derfor så naturligt ikke have brug for sutten. Men - hvis du ændrer rutiner og lægger ham fra dig efter amning og øver at han nu skal sove lidt på afstand af dig, så kan sutten være et godt hjælpe middel - og ja - evt. koblet til en klud, som naturligt gerne må dufte af dig, så det minder om at ligge i din favn. Sutten kobles sammen med kluden, så kluden ligger ved hans ansigt. Hans ansigt skal drejes til siden, når han sover (skiftevis højre og venstre) og så ligger kluden og hjælper med at holde sutten på plads i munden.
Så start med at amme ham, skift ham og gøre ham klar til putning i svøb eller sovepose og am ham så igen. Hold ham godt igang ved brystet og når han er færdig med at spise, så give ham en sut og læg ham fra dig. Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning, læg ham fra dig der, hvor han er fyldt med mælk i munden og i maven, trækker vejret dybt, er helt slap i kroppen og nærmest ikke kan holde øjnene åbne. Læg ham stille og roligt fra dig, han er stadig svøbt, og har sin sut, og så står du ved ham, lægger dine hænder beroligende på ham, så han kan mærke dig og så luller du ham ind i søvnen på denne måde. På den måde kan du hjælpe ham til at sove lidt på afstand af dig.
Hvis du ved,at han er fyldt godt op med mælk, og du er sikker på, at han ikke er sulten, men han bare igen og igen virker søgende og slet ikke kan finde ro, når han ligger alene, så vil det være en god idé, at lade ham sove lidt på fars brystkasse. Det vil være helt fint, at de to om aftenen hygger og bonder på denne måde - og far giver maser af samme nærhed, hans varme, hans vejrtrækning, hans hjertebanken osv. Alt det, som han føler trygt ved dig - far dufter bare ikke af mælk, så det kan være lettere at falde til ro hos far, især hvis han så samtidig har en sut.
Det er helt normalt, at han vågner efter 4 timer om natten - han skal helst spise hver 3-4 time og timerne tælles fra en amning begynder og til næste begynder. Det er også derfor, at en amning helst ikke skal vare 1.5 time... Det vil sige, at hvis du f.eks. ammer ham kl 23.30, så vil han ofte vågne og melde sig til amning igen omkring kl. 03-03.30 også selvom han først stoppede med at amme kl 24.15...
Børn i 2 måneders alderen sover ofte meget forskelligt - nogle dage sover de få og lange lure og andre dage pludselig mange små lure af gangen. Det er helt normalt, at søvnen kan variere meget i den alder. Når jeres dreng bliver 3-4 måneder, vil dette dog ofte ændre sig, og mange børn vil i denne alder begynde at trives med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Så på den måde vil tiden også arbejde lidt for jer... :)
Hvis jeres dreng er meget opmærksom og generelt rigtig meget på, så kan det være svært nogle gange at se, hvornår han egentlig er træt og har brug for at sove - og derfor hvornår det er tid til at amme og putte. Også her tænker jeg, at tiden naturligt vil hjælpe jer lidt på vej, fordi det bliver gradvist lettere at skabe rytme i takt med, at han bliver ældre.
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej, og glæder mig til at følge jeres familie lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske