11 uger og hjælp til søvn

17. august 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

11 uger og hjælp til søvn

Hej Helen,

Jeg har læst en masse spørgsmål fra din brevkasse og har fundet meget hjælp! Jeg håber dog, at du måske kan alligevel kan knytte et par ekstra kommentarer til vores specifikke situation :-)

Jeg har en dreng på 11 uger, som har stor-trivedes siden han blev født. Jeg fuldammer, hvilket fungerer rigtig godt. Han er alle dage blevet ammet i søvn til natten, men det har altid taget rigtig lang tid, det er ikke usædvanligt at jeg er nødt til at amme ham i 1-1,5 time før han sover tungt nok til at jeg kan svøbe ham og ligge ham i hans seng. Han er altid blevet svøbt (når varmen ellers ikke gør det umuligt), når han skal sove og derudover har vi white noise kørende.

Indtil han var omkring 7-8 uger gik søvnen rigtig godt, han sov gerne 6-7 timer i første natte-træk og vågnede derefter hver tredje time. Om dagen plejede han at kunne sove ved at køre i barnevognen, blive ammet i søvn, viklet eller lignende. Faktisk faldt han også i søvn selv i sin seng en gang eller to om dagen, hvis vi lagde ham (med svøb og white noise) når han var træt.

Men pludselig for 3-4 uger siden kunne han ikke sove lur længere end en enkelt søvncyklus, fx 40min. Han kunne heller ikke rigtig falde i søvn selv længere. Derfor købte vi i desperation en motor til vores slyngevugge, og der sover han en daglig god lur på 2-3 timer. MEN der er samtidig opstået følgende problemer, omend jeg ikke ved, om det har relation til slyngevuggen.

1. Når han ammes i søvn til natten, så tager det som sagt utrolig lang tid. Han 'bruger mig som sut', og kan slet ikke finde ud af at falde til ro på andre måder. Hvis jeg tager ham fra når han små-blunder, så bliver han ved med at søge og ender nogen gange med at græde indtil jeg ligger ham til. Vi prøver at gå rundt med ham/vugge ham og nogen gange falder han så i søvn, men han vågner i det øjeblik, hvor vi ligger ham ned. Vi øver stadig sut, men jeg ved ikke om han nogensinde lærer det.

Jeg ...

Annonce

... synes også det er svært at give ham fx sutteklud, for hvor skal den ligge hende når han bliver svøbt? Og har du nogen ideer til en måde, hvor han kan puttes på om aftenen?

Flere har forslået, at vi ligger ham i hans seng og tager ham op i det sekund, hvor han bliver ked af det. Og så ligger ham ned, når han ikke er ked af det mere. Gentager dette igen og igen. Men er dette synd? Jeg synes det er rigtig hårdt når han søger efter amning helt febrilsk og ikke kan forstå, hvorfor han ikke bliver lagt til. Jeg er også meget lydhør, hvis du har en ide til et putte-ritual som vi kan lave hver aften.

Han er forresten også begyndt at vågne om natten allerede efter omkring 4 timer.

2. Hvordan gør vi med lure i løbet af dagen? Han plejede at kunne falde i søvn i barnevognen, hvis jeg gik tur med ham, men det gider han ikke så meget mere. Han synes, at alt omkring ham er alt for spændende. Det gør det rigtig svært at komme ud af vores lejlighed, især nu hvor det er for varmt til at vikle. Han falder glædeligt i søvn imens jeg ammer ham, men vågner som sagt når jeg ligger ham. Han har brug for, at ligge med mit bryst i munden under hele luren, hvis han skal sove på den måde. Så nu sover han i slyngevuggen med motor...

Jeg ammer ham rigtig gerne lige så tosset han vil, men jeg er samtidig ved at blive lidt kvalt i den lange aften-amning og samtidig at skulle ligge med ham til lur. Omvendt er han jo stadig så lille, at jeg næsten ikke kan rumme at han skal falde i søvn helt alene...

Hans sengetid om aftenen er meget varierende, fordi hans søvn om dagen er det. Når først han sover, sover han dog 10-12 timer (afbrudt af amninger).

Desuden er han i følge sundhedsplejersken en dreng, som er meget fremmelig både motorisk og ift til hvor meget af verden han 'tager ind' - jeg ved ikke, om dette har relevans.

Han er også stor af størrelse og vejer nu 7kg, han vejede 3300g da han blev født.

Med venlig hilsen
Anna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder