3-årigt blebarn

18. august 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

3-årigt blebarn

Hej Helen.

Vores datter på lidt over 3 år og 4 måneder bruger stadig ble og vil ikke sidde på hverken potte eller toilet overhovedet!

Hun ved godt, hvad man bruger toilet og potter til (både fra bøger, os + børn i børnehaven), men viser ingen interesse for selv at prøve. Hun kan begynde at græde, hvis man stille og roligt foreslår toilet/potte. Vi har aldrig presset hende til potte/toilettræning, så det er ikke fordi (hvad vi ved af), at hun som sådan har dårlige oplevelser med nogen af delene. Vi har egentlig mest bare afventet og håbet, hun på et tidspunkt, selv ville synes det var spændende. Jeg kan også godt komme i tvivl om, om hun overhovedet mærker, hun skal tisse og lave stort?

Indimellem får hun bleen af og underbukser på (fordi hun gerne vil) både herhjemme og i børnehaven, men resultatet er altid tis og afføring i bukserne (og på gulv osv.). Det våde tøj og tis på gulvet, lader dog ikke til umiddelbart at genere hende, hun leger bare videre og hun gider som regel heller ikke have tørt ...

Annonce

... tøj på efterfølgende. Kun en enkelt gang, forleden ved sengetid, lod hun til at være lidt trist over at have tisset på gulvet ovre i børnehaven. (Det er i øvrigt børnehavens forslag, at hun prøver at gå uden ble derovre).

Hvordan hjælper vi hende bedst til at blive renlig? - og overhovedet at ville prøve toilet/potte? Skal vi bare vente på, at lysten til det kommer af sig selv? Kan du evt. anbefale en potte (eller andet), som fungerer til en 3-årig/større barn?

Hun er på (alle?) andre områder rigtigt fint med udviklingsmæssigt, sproglig osv. og er generelt en rigtigt glad (men også lidt følsom og lidt tryghedssøgende) pige. Hun kan godt være usikker ved nye ting (og hun tror tit ikke, hun kan ting) og vil ofte gerne have tingene "som de plejer". Hun er i øvrigt heller ikke et barn, man kan "lokke" til ting, hverken med 'hygge' (boglæsning, tegnefilm ell lign), spiselige ting eller 'gaver' (som jeg ellers tit ser folk foreslå).

Håber du har nogle råd. Ser frem til dit svar.

På forhånd tak :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!