Svar: 3-årigt blebarn

18. august 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)

At blive renlig er en fysiologisk proces, og det betyder, at jeres datter ikke bliver renlig, fordi hun når en bestemt alder - det er en komination af flere ting. Hun skal f.eks. have en vis blærekapacitet, hun skal også kunne mærke tisse- og afføringstrang og kunne holde sig, til hun når toilet og potte - og så der kunne give slip. Hun skal danne de hormoner som er nødvendige, faktisk er det en forudsætning, at hun kan holde sig gør i mindst 3 timer... Og så skal hun naturligt også være mentalt parat og vise interesse - det er ret vigtigt, for at et samarbejde kan begynde :)

Derudover siger man at renlighed har tre faser:

I første fase kommer hun og siger, at hun har lavet i bleen, og hun beder om at få en ny ble på - det viser, at hun begynder at blive bevidst om, at en tør ble er mere rar end en tisseble og at hun nu er bevidst om, at der kommer noget i bleen.

I næste faste siger hun "nu tisser jeg" og er således opmærksom på at det sker, at det er nu - og er er opgaven så at rose hende og hjælpe hende ud på toilettet, så hun når det..

I sidste fase når hun at sige til lige inden "jeg kan tisse" og så skal I skynde jer, for der går ikke ret lang tid, så vil hun tisse. Det er stadig meget svært at holde sig i starten, men hun ved, hvad det er hun skal mærke efter, hun har fornemmelse for tissetrang.

Jeg anbefaler normalt ikke, at man tager bleen af - men når man nogle gange vælger at forsøge dette, så er det fordi det kan være med til at skubbe lidt til faserne. Bleen suger så godt, at hun måske ikke rigtig tænker over, at hun rent faktisk tisser - men ved at tage bleen af hende, så opdager hun, når hun gør det - og her skal man så fange hende og sige "hov nu tisser du", så hun bliver opmærksom og også følge hende på toilettet og sige "prøv om du kan sige til næste gang", så hun på den måde hjælpes til at finde ud af, hvad det egentlig går ud på, hvad det er for signaler hun skal reagere på og hvordan.

Jeg tror ikke, at hun er ligeglad, og at det ikke påvirker hende, men hun ved ikke, hvad hun skal gøre, når det er sket. Hun ved godt, at I og andre voksne ønsker, at hun skal forsøge med toilet og potte, forsøge at undvære bleen, men når hun ikke kan, og det går galt, så er det naturligt svært for hende at gøre ret meget andet end at virke ligeglad - men hun er højst sandsynligt ikke ligeglad.

Det er som sagt vigtigt, at hun er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer, og derudover at hun viser lidt interesse for at forsøge. Hvis du mener, at hun er klar, så vil jeg anbefale dig, at du taler med hende om, at det er tid til, at hun forsøger at smide bleen. Du ved godt, at det er svært, men du vil hjælpe hende, så det lykkes.

Det betyder blandt andet, at hun skal have faste toilettider - det skal være det første, som sker om morgenen, når hun står op, og det skal ...

Annonce

... også forsøges om aftenen, når hun f.eks. skal i bad og alligevel har alt tøjet af, så skal hun sætte sig på toilet eller potte og forsøge. Stille og roligt udvides toilettiderne, så hun også forsøger i forbindelse med måltider, før hun løber ud for at lege, før I kører op for at handle, tager af sted for at besøge bedsteforædrene osv. I tisser lige af, før I kører - det er en fast regel, som gælder jer alle, også mor og far.

Hun skal roses for at forsøge - også selvom der ikke kommer noget. Hun skal også roses, hvis bleen er våd - så får hun bare en ny tør ble på, og det var godt, at hun havde den på - og næste gange så prøver I bare, om I kan nå det lidt før.

Om det skal være toilet eller potte.. tja, I kan spørge hende, hvad hun selv helst vil. Men umiddelbart tænker jeg, at det kan være en god idé at købe et toiletsæde, som sættes på jeres toilet og også gerne en fodskammel.. på den måde lærer hun toilettet med det samme, og tisser på samme måde som mor gør - og det vil hun måske synes er meget sejt, og i børnehaven har de sandsynligvis børnetoiletter. Du kan vise hende "se her, jeg har købt et toiletsæde", så det på den måde er tydeligt, at det er nu... Du kan også tage hende med ud at købe toiletsædet, hvis du tror, at det kan motivere. Er hun mere motiveret for en potte, så er det naturligvis også okay :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og motivationen er vigtig og her tænker jeg, at I også skal overveje, om ikke det spiller ind, at hun er blevet storesøster - jeg ved fra dit tidligere brev, at I har fået en lillebror i familien, og det er super dejligt. Men det kan godt være svært at træne renlighed, når man pludselig skal dele mor og far med en lille ny. Det kan godt gøre, at jeres datter får behov for at "føle sig lille" igen og det kan faktisk gøre, at hun holder mere fast i bleen, samtidig med, at det også kan være en måde stadig at sikre sig jeres opmærksomhed og kontakt...

Nogle børn reagerer med at "gå lidt tilbage i udvikling", andre børn reagerer ved at "vokse ekstra" og vil pludselig gerne skille sig ud og gøre ting, som netop viser, at de er større, ældre, og bestemt ikke er en baby... Det er meget forskelligt. Prøv om I kan tale med hende om dengang, hun var lille, alle de søde, skøre og sjove ting hun sagde og gjorde, om hvordan hun drak mælk, og hvordan hun lavede i bleen osv. ligesom lillebror. Fortæl hende om alt det hun har lært, alt det hun kan nu, hvor hun er 3 år gammel og som baby ikke kan. Sæt ord på alt det dejlige hun kan og gør, så hun generelt i hverdagen får en indre følelse af, at det faktisk er ret fedt at være den ældste, og så det stille og roligt måske kan være med til at motivere til, at bleen så også smides...

Og når hun så bliver lidt mere klar, så er det som sagt rigtig vigtigt, at I igen og igen betrygger - I ved godt, at det er svært, men at I hjælper hende, og at I gør det sammen. Især når hun er en pige, som normalt ikke er meget for at forsøge nye ting :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre