Svar: Ustruktureret søvnmønster i dagtimerne

13. april 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sofie

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og hans sovemønster og rytme - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Som jeg læser dit brev, så har jeres drengs søvnmønster ændret sig sådan, at han tidligere sov kl ca 22 og til kl 06-06.30, men nu går han allerede i seng til natten kl 19.15 og sover så stadig til 06-06.30.. det betyder, at hans nattesøvn er blevet ca. 4 timer længere - og det betyder naturligt, at hans dagssøvn bliver kortere...

Hans samlede søvnbehov vil være ca. 15 timer, og hvis han sover fra 19 til 06-06.30 og dermed sover ca 11-11.5 times nattesøvn, så vil der være ca. 3.5-4 timers dagssøvn at gøre godt med - og derfor vil han naturligt tage mange små lure dagen igennem. Han er stadig så lille, at han ikke kan være vågen ret mange timer af gangen og for at dagen ikke bliver for overvældende og for lang for ham, vil han derfor sove måde 40 minutter af gangen, men vil gøre det flere gange og på den måde få de afbræk, som han behøver.

Det behøver ikke være et problem.. han må i princippet godt sove flere små lure i løbet af dagen og en længere nattesøvn, hvis han trives med det... MEN, det lyder faktisk ikke som om, at det er tilfældet. Jeg får en fornemmelse af, at han ofte virker pylret, træt og ked af det i løbet af dagen og dermed virker til at ville have glæde af længere dagslure - og kortere nattesøvn...

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at hjælpe ham til en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og det vil være rigtig godt, hvis f.eks. middagsluren var en længere lur. Du kan forsøge at skabe denne rytme ved at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur - på den måde forlænger du hans vågenperiode lidt og han stimuleres samtidig rigtig godt både motorisk og mentalt. Derefter vil han så kunne være vågen og aktiv og blive puttet til dagens 3. lur og så måske gå lidt senere i seng, hvorved nattesøvnen naturligt også afkortes tilsvarende...

Det kan være en god idé at du putter ham i barnevognen og triller ham en tur midt på dagen for på den måde at se om du kan holde ham sovende - du skal gå så længe at du passerer det tidspunkt, hvor han normalt ville vågne op...

Du kan også med fordel lægge dig og amme ham midt på dagen, altså lægge dig med ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn med brystet og lade ham sove i din seng. Du skal blive liggende hos ham, parat med bryst og beroligende hænder, når han viser tegn på at ...

Annonce

... ville vågne og netop bruge bryst og kærtegn til med det samme at få ham videre i søvnen. Faktisk efterligne lidt det I gør om natten.. for på den måde at få ham til at sove et længere søvnstræk midt på dagen.

Du skriver, at du putter ham på samme måde hver gang - ammer, skifter ble, giver tøj på og putter.. og det lyder meget fint. Du skal dog være opmærksom på, hvor lang tid der går mellem amning og putning. Det kan være et forsøg værd, at du ammer ham af to omgange, så du ammer, skifter, giver tøj på, ammer igen og først derefter putter ham, for at se om det kan gøre, at han så kan sove lidt længere. Han har en alder nu, hvor han godt kan have tandens til at slatspise lidt hele dagen igennem og derfor også sove mere kortvarigt, ligesom hans søvn også ændrer sig nu. Han er fysisk måske også ved at være så stor, at han begynder at have behov for lidt mere mad.. men i første omgang er det godt, hvis du kan øge hans mælkeindtag ved feks. at amme ham lidt ekstra i forbindelse med putning...

En skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, starter ofte dagen med en ekstra amning

Kommer op, dagen begynder, leger, er aktiv

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner, leger, hygger...

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, har måske behov for en ekstra amning før badet, så der er noget at forbrænde af...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost: Ammes og puttes til middagslur - kan her trilles i barnevogn, eller du kan lægge dig med ham og amme ham i din seng og på den måde forsøge at holde ham sovende til et lidt længere søvnstræk. Det vil være rigtig godt, hvis han kan sove mindst 1.5 time...

Vågner, leger, hygger

Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur. Tidspunktet afhænger lidt af, hvor lang middagsluren er og hvad tid den ligger..

Vågner, leger, hygger

Aften: Ammes efter behov, spiser ofte hyppigt aftenen igennem og fylder sig på den måde op til natten. Ammes naturligt, før han puttes.

Sen aften: Ammes rigtig godt og sover videre

Nat: Ammes stadig midt nat og sover videre...

Mit forslag er altså, at du forsøger at hjælpe ham til en rytme, hvor han sover en lidt længere lur midt på dagen, så varigheden af denne lur naturligt går fra nattesøvnen og hvor hele hans rytme naturligt rykkes lidt hele dagen igennem. På den måde vil døgnet hænge bedre sammen for jer alle tre - og der vil være lidt mere balance mellem varigheden af nattesøvn og dagssøvn :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre