Manglende søvn

13. april 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Manglende søvn

Hej Helen

Tak for en god brevkasse. Den har vi benyttet os af mange gange. Men nu blev det vores tur, til at blive medlem og spørge dig til råds, om vores konkrete problematik.

For 7 uger siden, fik vi endnu en datter – Aya. Jeg gik 9 dage over termin, fødslen gik rigtig fint, og amning kom godt i gang, og kører stadig rigtig godt. Hun er en sulten pige – spiser tit og længe. Hun vejede 3540 g og var 53 cm ved fødslen, og ved 5 ugers undersøgelsen vejede hun 4500g og målte 58 cm.

Det vi har brug for råd til omhandler hendes søvn, for det kører virkelig ikke særlig godt!

De første 4 uger sov hun nemt og kunne sove alt imellem 1 – 3 timer til hendes lure. Om natten sov hun også gerne 2- 3 timer af gangen, før hun vågnede og ville ammes. I starten kunne vi også tilbyde hende sutten. Men da hun var omkring 1 måned gammel blev hun forkølet. Dette generede al søvn, og suttebrug. Forkølelsen er væk, men søvnen er nærmest også væk, på nær om natten. Og sutten nægter hun nu.

Den sidste måneds tid har hun kun sovet lure som er 35 minutter lange. Det er så præcist at vi kan stille uret efter hende. Og det er naturligvis ikke nok for hende. Hun vågner og er tydeligt stadig træt. Nogen gange vågner hun ked af det, andre gange lysvågen. Når hun så er vågen, går der ikke længe før hun igen er træt og trænger til at sove. Dette begrænser også tiden til at lege med motorik m.m.

Når vi putter hende går vi med hende, svøbt i en dyne. Når hun sover ligger vi hende i liften. Den første måned faldt hun meget hurtigt i søvn, men nu kan vi gå længe med hende før hun sover. Og når hun skal puttes, er hun ofte så træt, at hun græder og græder og græder. Til tider tager det 1 time at få hende til at sove, og så sover hun stadig kun 35 minutter.

Vi har købt din bog om børn og søvn for at få gode råd, samt ledt og læst efter råd her på din brevkasse. Og vi har forsøgt med forskellige tiltag, men alt uden held.

Vi har prøvet at gå med hende, til hun er liiige ved at sove, og når hun er på det punkt, så ligger vi hende i liften. Men så vågner hun meget op, og er meget energisk eller meget ked af det. Så det endte ofte med at vi måtte tage hende op, ligge hende, tage hende op, ligge hende osv. Det lykkedes ganske få gange at få hende til at falde i søvn nede i den. Men søvnen blev ikke forlænget.

Så har vi ...

Annonce

... prøvet at putte hende i barnevognen og gå med hende, men heller ikke her var der meget held. Her græd hun også utrolig meget. Og når hun endelig faldt i søvn, vågnede hun med det samme barnevognen stod stille.

Vi er nu gået tilbage til udgangspunktet – at vi går med hende til hun sover. Og når hun så sover, ligger vi hende. Men desværre er hun nu også begyndt at vågne kort efter det. Når vi forsøger at få hende til at sove videre efter en opvågning, er det også uden held.

Det er så synd for hende, for hun er på ingen måde udhvilet. Og derudover er det hårdt ikke at have ordentlig tid til storesøster på 4 år, ordne hverdags ting eller bare at slappe af.

Storesøster’s lurer var på samme måde – dog lurer på 40 minutter. Dette ændrede sig først efter et par måneder i vuggestue. Vi håber ikke det er det samme med Aya. Vi har for en lille uge siden købt en tyngdepose, for at håbe på at den kunne hjælpe hende til at blive i søvnen. Men det er ikke meget den har hjulpet. Hun har et par gange sovet 42 minutter – det er det.

Om natten sover Aya fint. Omkring kl. 18.30 sover hun i mine arme i stuen. Her sover hun ofte et par timer, vågner og bliver ammet og sover igen kl. 21.30. Så ligger jeg hende i vuggen i soveværelset, og går selv i seng. Herefter sover hun 3 -4 timer. Bliver ammet. Så 1 – 2 timer søvn efterfulgt af amning, frem til om morgenen ca. kl. 07.30. Herefter begynder de 35 minutters lurer resten af dagen.

Det betyder at fra hun står op til kl. 19.00 kun sover 3-4 lurer (afhængig af hvor lang tid der går på at få hende til at falde i søvn) af 35 minutter pr gang.

Vi gør hvad vi kan for at gøre det genkendeligt/rutine op til hver lur. Vågne, bleskift, amme, snakke/lege/bad (eller lign), bleskift, amme, i tyngdepose, putte – vi har hende på armen, synger og vugger hende. Når hun sover puttes hun i liften i vores soveværelse. (Vågner hun flere gange, sidder vi med hende.) Dette forsøgt gentaget ved hver lur, såfremt muligt.

Hendes generelle trivsel er ellers god. Hun er en stærk, god øjenkontakt, opmærksom pige, som i tiden undersøge alle de lyde hun kan lave. Dog kommer hun ofte af med afføring og den er oftere grøn end gul. Hvilket vi gætter på er pga. den manglende søvn…?

Hvad kan vi gøre for at hjælpe vores lille pige til bedre søvn?

På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Ayas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"