Ustruktureret søvnmønster i dagtimerne

13. april 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Ustruktureret søvnmønster i dagtimerne

Kære Helen

Vi har en glad “lille” dreng på 4,5 måned, som igennem den seneste måned har bøvlet med sin søvn i dagstimerne. Fra da han var 2 måneder til 3,5 måned havde han en god og nogenlunde stabil rytme med to lange lure på ca. 2 timer og en kort sidst på dagen på ca. 30-35 minutter. Dog har han altid sovet ret uroligt i barnevognen på altanen, så vi har været derude mange gange i løbet af hans lure.

Den seneste måned har han ændret sin døgnrytme, så han nu bliver puttet tidligere om aftenen - ca kl. 19.15, hvor han tidligere sov kl. 22. Nattesøvnen er nogenlunde ens fra nat til nat med to opvågninger, hvor jeg ammer. Han vågner også på samme tid om morgenen mellem 6-6.30. Dagssøvnen er til gengæld helt ustruktureret og mange dage vil han kun powernappe 30-40 minutter, hvorefter vi skal kæmpe med at få ham til at falde i søvn igen. Ofte ender det til ...

Annonce

... sidst med, at vi tager ham ind. Det er tydeligt at mærke, at han ikke har sovet nok, da han efter kort tid (ofte under en time efter), bliver pylret og gnider sig i øjnene. Det skal siges at han nogle dage godt vil tage en lang lur på mellem 1,5-3 timer. Der er som sagt intet mønster i hans dagssøvn.

Jeg har forsøgt at trave rundt med ham i barnevognen for at få ham til at sove længere lure, men lige lidt nytter det, da han vågner og ligger og kigger på mig. Vi har også købt en lille motor, der kan bevæge barnevognen, men den hjælper heller ikke.

Er der noget vi kan gøre for at hjælpe dagssøvnen på vej, så han igen kan få nogle gode lange middagslure? Jeg forsøger at putte på samme måde hver gang, så der er noget genkendelighed. Jeg ammer, skifter ble, giver tøj på og putter ham i barnevognen.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

De bedste hilsner
Sofie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.