Brev:
Ustruktureret søvnmønster i dagtimerne
13. april 2020
Alder:
4 mdr.
Ustruktureret søvnmønster i dagtimerne
Kære Helen
Vi har en glad “lille” dreng på 4,5 måned, som igennem den seneste måned har bøvlet med sin søvn i dagstimerne. Fra da han var 2 måneder til 3,5 måned havde han en god og nogenlunde stabil rytme med to lange lure på ca. 2 timer og en kort sidst på dagen på ca. 30-35 minutter. Dog har han altid sovet ret uroligt i barnevognen på altanen, så vi har været derude mange gange i løbet af hans lure.
Den seneste måned har han ændret sin døgnrytme, så han nu bliver puttet tidligere om aftenen - ca kl. 19.15, hvor han tidligere sov kl. 22. Nattesøvnen er nogenlunde ens fra nat til nat med to opvågninger, hvor jeg ammer. Han vågner også på samme tid om morgenen mellem 6-6.30. Dagssøvnen er til gengæld helt ustruktureret og mange dage vil han kun powernappe 30-40 minutter, hvorefter vi skal kæmpe med at få ham til at falde i søvn igen. Ofte ender det til sidst med, at vi tager ham ind. Det er tydeligt at mærke, at han ikke har sovet nok, da han efter kort tid (ofte under en time efter), bliver pylret og gnider sig i øjnene. Det skal siges at han nogle dage godt vil tage en lang lur på mellem 1,5-3 timer. Der er som sagt intet mønster i hans dagssøvn.
Jeg har forsøgt at trave rundt med ham i barnevognen for at få ham til at sove længere lure, men lige lidt nytter det, da han vågner og ligger og kigger på mig. Vi har også købt en lille motor, der kan bevæge barnevognen, men den hjælper heller ikke.
Er der noget vi kan gøre for at hjælpe dagssøvnen på vej, så han igen kan få nogle gode lange middagslure? Jeg forsøger at putte på samme måde hver gang, så der er noget genkendelighed. Jeg ammer, skifter ble, giver tøj på og putter ham i barnevognen.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
De bedste hilsner
Sofie