Svar: Gråd ved amning, putning og brug for nyt hele tiden

20. december 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng og alle dine spørgsmål - og velkommen til :)

Der er højst sandsynligt - som du også selv er inde på - en sammenhæng mellem amningerne og din drengs manglende sammenhængende søvn. Der er dog nok flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Jeres dreng har en alder nu, hvor han naturligt følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring ham - og du fortæller, at han tilmed generelt er meget opmærksom dreng. Det betyder, at han kan se længere nu og derfor fornemmer rummet han er i meget mere bevidst. Han skelner tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor, far eller en fremmed.. Det er f.eks. helt naturligt, at han falder anderledes til ro hos far end hos dig - når han er færdig med at spise og blot netop har brug for hjælp til at koble fra. Hos far er der ingen duft af mælk og derfor bliver han ikke forstyrret og søger ikke brystet der, men kan netop finde ro.

Det er ofte også sådan, at børn i denne alder let lader sig forstyrre, når de skal spise. han dier, slipper brystet, tager fat og dier igen, slipper atter og smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper og pludrer med dig, tager fat - og så kommer far ind i stuen og det er pludselig langt mere spændende at kikke efter far. Det kan godt gøre, at han derfor kommer ind i en rytme, hvor han begynder at slatspise lidt for meget...

Samtidig ændrer hans søvn sig også i sammensætning nu, så den begynder at indeholde flere søvnstadier - og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Det betyder, at når din dreng ofte har tendens til at vågne efter 40 minutter, så kan det altså hænge sammen med, at han skifter søvnstadie på dette tidspunkt. I stedet for at sove videre, så vågner han altså op. På den måde kan han også begynde at få en rytme, hvor han slatsover lidt hele dagen igennem.

Spædbarnsperioden er ved at være slut og han begynder nu at være en mere aktiv baby. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du nu kan hjælpe ham med at have nogle længere vågne og aktive perioder, hvor I tumler, leger, hygger, pludrer osv. så han stimuleres rigtig godt motorisk og mentalt - og så perioder, hvor du giver ham mælk og hjælper ham med at koble fra og finde søvnen - og samtidig også forsøger at hjælpe ham til at sove lidt længere søvnstræk.

Du skriver, at du ofte lægger ham til, når han vågner af en lur - og hvis han har sovet en lang lur vil han naturligt også være sulten/tørstig, når han vågner. Men ofte lyder det som om, at han egentlig ikke har brug for mælken der og du nævner, at han ofte er groggy og også ender med at gylpe meget. Og jeg tænker umiddelbart, at du skal forsøge at lægge amningerne som en fast del af putteritualet og altså amme ham, når han skal sove og ikke når han vågner. Det vil være rigtig fint, hvis der går 3-4 timer imellem hans amninger - og har han så behov for en tørstslukker eller en trøstetår ind imellem, så er det naturligvis helt okay :)

Det kan sagtens være de mange hyppige amninger som gør, at han gylper. Du skriver at mælken løber let til ham og du fortæller også, at han nu vejer 9 kg - det lyder altså som om, at du har masser af mælk. Igen kan det være en god idé, at du derfor strækker tiden mellem amningerne lidt, så han får lidt ro i maven imellem hans mælkemåltider og når at bearbejde mælken lidt, før der atter kommer mælk i maven. Det kan også være en overvejelse værd, om han måske har lidt refluks - altså tilbageløb af mælk, som kan genere ham, når han ligger ned og som også kan forklare, hvorfor han har svært ved at sove roligt og sammenhængende. Du kan prøve at elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme et sammenrullet håndklæde eller en lille pude ind under selve madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.

Du nævner, at han ofte græder/skriger, når han skal puttes og du nævner også, at han om aftenen er begyndt at blive ked af det bare I nærmer jer soveværelset. Du skriver dog også at han ofte græder, når han puttes i barnevognen, men hvis du "putter ham, når han er klar til at sove (nærmest faldet i søvn), så kan han sove 3-4 timer i den. Hvis han ikke har været "træt nok", vågner han efter 40 min og vil ikke blive dernede".

Det lyder for ...

Annonce

... mig som om, at du skal forsøge at skabe lidt rytme for både amning og søvn og det vil være rigtig godt, hvis du nu kan forsøge at arbejde på en rytme med 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Og som sagt med aktive, vågne perioder ind imellem, hvor han stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt.

Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 15 timer i døgnet, og det er ofte fordelt sådan, at han sover 10 timer om natten og 5 timer om dagen fordelt på 3 lure. Det er ofte også sådan, at børn i denne alder går sent i seng. Det er f.eks. ikke unormalt, at de 10 timers nattesøvn ligger fra kl 22-08. Så du skal også medtænke, hvornår du forventer at han sover om aftenen og forsøge at beregne hans behov ud fra hele dagens rytme. Måske protesterer han mod søvnen om aftenen, fordi han egentlig ikke er træt nok. Hvis du forsøger at putte ham kl 20, så er det måske for tidligt for hans alder...

Sover han nogle gange 4 kortere lure om dagen og en lidt længere nattesøvn, så får han samlet stadig sit søvnbehov dækket, og det kan naturligvis også være tilfældet hos jer. Så når han nogle gange vågner, kan det altså også skyldes, at han ikke har behov for mere søvn fordi han samlet set sover nok. Det kan også skyldes, at hans nattesøvn måske er længere end 10 timer...

En skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre. Får ofte en ekstra amning, når dagen begynder.

Vågner, hygger, leger, pludrer...

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner, hygger, leger, pludrer, stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt...

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Vågner, hygger, leger, pludrer, stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag/tidlig aften: Ammes og puttes til dagens 3. lur

Aften: Ammes ofte hyppigt aftenen igennem og fylder sig derved ekstra op til natten.

Ammes og puttes til natten...

Sen aften/først på natten: Ammes

Midt nat: Ammes

Som du kan se af denne plan, så indgår der stadig en del amninger over et døgn, men amningerne ligger som en fast del af hans putteritual og ikke længere når han vågner. Dagen her er skruet sammen, så den indeholder 3 lure - heraf vi middagsluren ofte være den længste lur. Hvis din dreng nogle gange kan sove 3-4 timer her, så vil hans formiddagslur og dagens 3. lur naturligt ikke være særligt lange :)

Det er normalt at han begynder at have brug for flere oplevelser nu, at han har brug for stimuli på en anden måde og at du skal hjælpe ham med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt i hans vågne perioder. Du skal være opmærksom på, at han sagtens kan græde og brokke sig - ikke fordi han er træt og skal puttes, men måske fordi han keder sig og der skal ske noget. Når børn i denne alder begynder at "slatspise" og "slatsove", så får vi hurtigt skabt en rytme, hvor vi forsøger at få dem til at spise og sove hele tiden, hvilket forstærker problemet. Derfor vil det være rigtig godt, at du nu hjælper ham med at få aktive vågne perioder og så perioder, hvor han får mælk og hjælpes til ro og søvn :)

Det lyder som om, at det egentlig fungerer godt med barnevognen, hvis han puttes mæt og parat til at sove, og det vil derfor være rigtig godt at du holder fast i denne rutine. Så han sover f.eks. middagslur i sin barnevogn. Hvis det nogle gange hjælper at bruge slyngevuggen, så skal du naturligvis gøre det. Derudover må du også meget gerne lægge dig med ham, hvis du oplever, at det kan give ro. Han kan ammes i din seng og du kan blive liggende hos ham, være parat med brystet, når han begynder at vise tegn på at ville vågne og på den måde måske holde ham sovende - samtidig med at du også selv kan få lidt hvile i løbet af dagen :) Det er helt okay nogle gange at gøre sådan, han er jo stadig bare en lille dreng og du skal ikke være bange for at du så "forkæler" ham eller lignende. Det er vigtigt, at han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om, hvad der sker med søvnen i 3-4 måneders alderen og dermed om hvad der spiller ind hos jer :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor