Svar: Min baby vågner hver 2. time eller oftere

23. september 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til - og tak for den fine beskrivelse af jeres lille dreng og de første fire måneder af hans liv :)

Det lyder rigtig hård, og måske har han haft kolik? I hvert fald lyder det som om, at han er blevet grundigt undersøgt at både læge og øre-næse-hals-læge og ingen har kunne finde en forklaring på, hvorfor han har har grædt så meget... Jeg går ud fra, at lægen har undersøgt ham for maveproblemer, allergi, refluks, problemer med smerter fra nakke, skuldre osv. og udelukket problemer her?

I har helt ret i, at det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe lidt rytme i løbet af dagen - lidt faste tidspunkter for aktiviteter, mad, flaske og søvn - fordi det vil være med til at give jer lidt overblik og også vil kunne hjælpe jeres dreng til bedre ro. Genkendelighed giver tryghed og dermed større ro og også bedre søvn. Og I har også helt ret i, at start med skemad godt vil kunne hjælpe jer til lidt mere struktur i løbet af dagen, så på den måde vil tiden naturligt arbejde lidt for jer.

Om han er parat til skemad afhænger af hvordan I ser ham. Han skal være både fysiologisk og mentalt parat. I bør ikke starte med skemad før han er mindst 17 uger gammel og at han skal være fysiologisk parat betyder f.eks. at hans mave- og tarm skal være i stand til at nedbryde fastere føde. Hans mave skal fungere godt, afføringen være blød, han skal have godt med prutter osv. Han må også gerne savle og danne mundvand - det kan være tegn på, at der er flere enzymer, som kan nedbryde føden. Han skal også kunne holde sit hoved selv og dreje hovedet efter skeen, ligesom han skal kunne åbne munden bevidst, når du nærmer dig hans mund med en ske - f.eks. når han får sine d-dråber.

Mentalt parat betyder, at han skal virke interesseret. Når du sidder med ham på skødet og selv spiser mad, så skal han følge dette med øjnene, forsøge at række ud efter det, smaske og med sit kropssprog vise, at han synes det er interessant :)

Det vil være rigtig godt hvis flaske indgår som en fast del af hans putteritual. Det vil være rigtig godt, at han altid får mælk før han skal sove - det at få flasken, hjælper ham til at koble fra og finde ro, og samtidig vil en fyldt mave gøre, at han kan sove et længere søvntræk, før han vågner og har brug for mælk/mad igen.

På sigt vil det være en god idé at arbejde på en rytme, hvor han tilbydes lidt skemad og vand af en kop, når han vågner og så får sin flaske før han skal sove. Med den alder han har nu, vil han sandsynligvis trives rigtig godt med 3 (evt. 4) lure dagligt. Så han får en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen/først på aftenen - og da han har tendens til at sove korte lure, er det okay, hvis han også tager en 4. lur :)

Jeg vil anbefale, at I starter med skemad til frokost og i begyndelsen skal han kun tilbydes lidt smagsprøver. I begyndelsen er det kun for at smage og vænne sig til det og skemaden kommer ud over hans vanlige indtag af mælk. Stille og roligt så kan I øge hans indtag af skemad mere og mere - men han bør ikke tilbydes mere end ½-¾ dl. af gangen. Når han kan spise dette, så kan I begynde at tilbyde ham lidt skemad om aftenen, så han får ½-¾ dl. to gange dagligt. Det er bedre, at han spiser to små mængder dagligt end en større mængde på en gang :)

En dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Vågner, leger, er aktiv, hygger, pludrer

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til ...

Annonce

... formiddagslur

Vågner, leger, er aktiv, hygger, pludrer

Frokost 11: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

Leger lidt, hygger, tumler, pludrer

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 12-12.30 ... afhænger af, hvornår formiddagsluren ligger og hvor lang den er

Vågner, leger, er aktiv, hygger, pludrer

Eftermiddag 15-15.30: Flaske og puttes til dagens 3. lur

Vågner, leger, hygger, tumler, pludrer

Aften 17: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos - dette måltid introduceres først, når han har vænnet sig til grøden til frokost. Vand af kop.

Vågen, leger, er aktiv, hygger, pludrer

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes evt. til en 4. lur kl 19... eller puttes måske til natten her. Det afhænger helt af, hvordan han virker til at ville trives bedst. Det er ikke usædvanligt, hvis han går sent i seng i denne alder....

Sen aften 22.30-23: Drømmeflaske og sover

Nat: Flaske og sover videre. Det kan også være at han har en rytme, hvor han sover et meget langt søvnstræk først på natten, så han ikke har brug for flaske kl 23, men måske melder sig og søger flaske kl 01, og det er naturligvis også helt okay...

Hvorvidt han har brug for 3 eller 4 lure afhænger helt af hvor meget han samlet sover og hvordan hans rytme synes at være. Hvis han går tidligt i seng og nattesøvnen derfor ender med at være ret lang, så vil han naturligt ikke kunne sove særligt lange dagslure, men vil sove flere kortere lure. Går han senere i seng og sover han måske lidt længere om morgenen, så vil hans dagslure være længere og der vil være færre af dem.

Det er som sagt rigtig godt, hvis I kan begynde at skabe en rytme, hvor jeres dreng tilbydes flaske, som en fast del af hans putteritual, og det vil være rigtig godt, hvis han tilbydes flaske ca. hver 3-4 time jf. dagsplanen.

Det er ikke meningen, at han skal lægges vågen til at sove i lift eller seng - det vil være bedre, at I putter ham døsig - det vil sige, at I sidder med ham, giver ham flaske i jeres favn og først putter ham fra jer lige der, hvor han næsten sover, men ikke sover helt. Gerne lige der, hvor han stadig registrerer at han flyttes fra jeres favn, men hvor han er træt nok til at I med kærtegn, beroligende hænder, vugge ham lidt osv. kan lulle ham ind i søvnen.

Det er også en mulighed, at I tilbyder ham flasken der, hvor I ønsker, at han skal sove - så han ikke oplever et skift fra jeres favn og ned i sengen eller barnevognen, men får lov til at falde i søvn hvor han ligger. I givet fald så sørg for at elevere hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt f.eks. ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden. Og sørg også her for, at han slipper flasken før han sover helt - meget gerne nå dertil, hvor han spiser sin flaske, slipper flasken, smiler til jer og triller om på siden og sover :)

Da han har lært at sove med meget bevægelse, så kan det være en fordel, at I forsøger at putte ham i barnevognen, fordi I kan trille ham og på den måde stadig vugge ham - men samtidig også vænner ham til at sove lidt på afstand af jer, så han ikke altid behøver være i jeres favn for at kunne falde i søvn. I behøver ikke forsøge til alle lure, men kan f.eks. forsøge barnevognen til en lur dagligt, for at vænne ham til dette gradvist - fordi det vil være rigtig rart for jer alle tre på sigt, hvis han kan sove i sin barnevogn :)

Jeg håber, at mine tanker og forslag til rytme hjælper jer lidt videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder