Brev:
Min baby vågner hver 2. time eller oftere
23. september 2019
Alder:
4 mdr.
Min baby vågner hver 2. time eller oftere
Hej Helen,
Jeg har en søn på 4 måneder som sover utrolig dårligt, hvilket han har gjort helt fra starten af. Han sover maks to sammenhængende timer om aften/natten og efter kl. 2 er det nok nærmere 40 min til en time. Min kæreste og jeg er ved at være godt trætte efter 4 måneder med så lidt søvn, så vi er blevet lidt desperate for at hjælpe ham med at lære at sove.
Han har været en meget skrigende baby, så vi har tilbragt utrolig mange timer på yoga bolden, da det har været det eneste som hjalp på hans gråd samt amning og senere hen flasken. Når han skal puttes er det derfor ved brugen af yoga bold, da det ofte involverer en hel del skrig fra hans side med mindre han falder i søvn når han får flasken. Når han sover bliver han så lagt i hans lift eller seng. Vores udfordring er så, at han ofte vågner efter alt mellem 30 min til 2 timer i et voldsomt skrig. Det eneste der virker er, at han får flaske eller vi sætter os på yoga bolden og hjælper ham til at falde i søvn igen. Jeg tænker bare, at det jo ikke kan være rigtigt, at det er den eneste måde vi kan få ham puttet på og til at falde til ro igen. Vi er efterhånden desperate for at få implementeret nogle gode putte - og søvnritualer som gerne skulle gøre, at han sover nogle flere sammenhængende timer i løbet af natten, og håber hver dag, at det snart må vende.
Vi har haft ham til øre-næse-hals lægen for at se, om der skulle være noget med hans øre siden han har grædt så meget, og sovet så dårligt. Til zoneterapi og kranio-sakral, lagt ham til at sove lidt højere med hovedet men intet virker. Han går ofte fra 0-100 når han bliver træt, så det er meget svært at nå at fange ham inden han bliver så træt, så rådet om at lægge ham i liften inden han sover virker helt umuligt, da han ofte skriger helt vildt ved putning og når han bliver lagt - selvom det lyder så dejligt nemt, hvis man blot kunne lægge ham og evt. nusse og synge lidt sange.
Vi overvejer snart at introducere noget skemad til ham, så dette måske kunne hjælpe på hans søvn og ikke mindst at få sat lidt mere rutine på, hvornår han får mad, skal sove lure og sådan i håb om, at dette også kan hjælpe med mere struktur på hans hverdage og forhåbentlig give en bedre ro omkring hans søvn.
Har du bud på, hvordan sådan et kunne se ud for en på 4 måneder som blev introduceret til skemad kombineret med flaske.
På forhånd tak