Svar: Drømmeflaske hvordan?
22. juni 2019
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål :)
Drømmeflasken sen aften kan ofte gives mere eller mindre i søvne, og det er forskelligt hvordan det fungerer bedst. Ofte vil I kunne tage jeres dreng op i jeres favn, tilbyde ham flasken som han så vil drikke og derefter putte ham tilbage i egen seng igen. I kan i den forbindelse godt se, om han har brug for at bøvse af, men kommer der ikke en bøvs inden for ganske få minutter, så kan I putte ham fra jer og blot lade ham sove videre.
Nogle gange vågner børn for meget op, hvis man tager dem op, og her kan man så i stedet vælge at tilbyde flasken, imens han ligger i sin seng. Det er her vigtigt, at hans hovedgærde er eleveret, så han ikke ligger helt fladt. Det er vigtigt for, at der ikke sker tilbageløb af mælk til ørerne (det eustachiske rør), hvilket kan medføre mellemørebetændelse, og så hjælper det ham også til at holde mælken bedre i maven. I kan elevere hans hovedgærde ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen, da han er for lille til en hovedpude :)
Det vil være rigtig godt, hvis han stadig hjælpes med at dreje hovedet skiftevis til venstre og højre side, når han ligger på ryggen og sover. Hvis han så skulle gylpe, så har dette lettere ved at komme op og ud... :)
Hvis det viser sig ikke at fungere for jer, så må I lige nu lade ham vågne af sig selv og så tilbyde ham flasken, når han selv vågner og viser behov - og derefter putte ham tilbage i egen seng igen. Men I kan forsøge om det kan hjælpe jer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske