Brev:
Svært ved at sove i dagtimerne
23. juni 2019
Alder:
4 mdr.
Svært ved at sove i dagtimerne
Kære Helen :)
Tak for dit tidligere svar angående min datters søvn om dagen, vi har taget alle dine råd til os, og ser på problematikken med nye øjne.
Nu kommer så endnu et spørgsmål angående min datters søvn, da det pludselig er blevet meget værre. Hun Er næsten 5 måneder gammel nu, og har i den seneste uge haft ekstremt svært ved at sove om dagen. Hvis vi er heldige sover hun 2 timer på 12-14 timer. Om natten sover hun imellem 8-10 timer.
Hun plejede at få 2 gode timer når vi gik med barnevognen om formiddagen, og resten af dagen fik hun ca 2x 30 minutter.
Fra den ene dag til den anden sover hun pludselig imellem 15-30 minutter i barnevognen om formiddagen, og resten af dagen kan der måske sniger sig en lille time ind. Om aftenen er hun SÅ overtræt, at hun ikke er til at putte til natten, og det kan godt tage 3 timer at få hende lagt til natten.
Vi har den sidste halvanden måned haft et putteritual, hvor hun ca ved 19.30 tiden kommer i bad, og derefter kommer hun ind i soveværelset, hvor vinduet er åbent, hun bliver svøbt lidt ind i et tæppe, og så får hun mad, og bliver derefter lagt ned i sin seng, hvor hun så størstedelen af gangene falder i søvn. Hun falder i søvn omkring kl. 21. Men lige for tiden falder hun i søvn ved 22-23 tiden. Vi tilbyder hende søvn hver gang hun viser tegn til det, og når det så ikke lykkedes med hende, vil vi ikke kæmpe med hende, da det også skal være hyggeligt og rart for hende, så vi går ud af soveværelset og ind på hendes legetæppe, og prøver igen når hun viser tegn.
Min kæreste og jeg har snakket om at vi ikke laver om på dette ritual, selvom det lige for tiden ikke virker, men for hendes skyld tænker vi at det er godt med nogen genkendelighed for hende. Før i tiden har vi også givet hende en sen lur på 30 minutter ved 17-18 tiden.
Men som beskrevet ovenover så sover hun minimalt om dagen for tiden, og mindre om natten end hun plejer.
Jeg har snakket med min SP som tror at hun måske er mere sulten, så vi har prøvet at give hende MM, men dette vil hun ikke have.
Så er jeg begyndt på grød, og dette vil hun gerne have, men det har desværre ikke hjulpet på hendes søvn endnu.
Jeg er begyndt at blive bekymret for hende, når hun får så lidt søvn. Tænker om der er noget galt, da hun ikke får i nærheden af det som det anbefales for babyer i hendes alder. Er bekymret for om hun får udviklet sig det hun skal. Det skal siges at trods hun får så lidt søvn så er hun ved nogenlunde godt humør det meste af dagen, hun er noget mere pirrelig og har ikke det samme overskud til dagens aktiviteter, men ellers så er hun glad nok. Det er om aftenen vi betaler prisen for den manglende søvn, da hun næsten ikke er til at kende.
Mine spørgsmål lyder på;
Ved du hvorfor hun pludselig sover så lidt?
Kan jeg gøre noget, for at hjælpe hende med at sove? Eller er det en periode, som hun lige skal igennem?
Skal jeg give hende grød to gange om dagen istedet for en gang?
Håber du kan hjælpe, og glæder mig til at læse dine tanker, da de sidste gang hjalp en hel del.
Hilsen Amalie.