Svar: Vikle vs. Barnevogn - søvn

27. november 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sara

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.

Du nævner, at din datter har fået klippet både tunge- og læbebånd i Holland for ca. 14 dage siden, og du fortæller også, at hun de første måneder ikke har taget nok på, - på trods af at hun har meldt sig en gang i timen om natten...

Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvordan amningen fungerer nu, men det er naturligvis en overvejelse værd, om jeres datter har brug for et supplement til amning, for netop at sove bedre og et længere søvnstræk.. Når børn er meget vågne, så er det nogle gange udtryk for, at de har brug for ekstra mad, og det kan ikke udelukkes, at hun ville have lettere ved at sove og blive puttet i f.eks. sin barnevogn, hvis hun fik mere at spise. Hvis hun spiser meget kortvarigt og meget hyppigt, hvilket det lyder som om, så er der en risiko for at hun får en del af den vandholdige mælk og dermed ikke så meget af de federe og mere mættende mælk, der netop er nødvendig for at hun tager nok på og også sover bedre og længere søvnstræk.

Jeg ved ikke, hvordan du har det med at skulle supplere hende med ekstra mælk (modermælkserstatning), men det kunne faktisk godt være med til at gøre en forskel hos jer...:) Det vil også give far mulighed for at komme lidt på banen, så du også får frigivet lidt tid til dig selv og til storesøster.. hvilket jo også kan være en rigtig god og vigtig prioritering :)

Derudover tænker jeg, at det kan være en god ide at overveje, hvad det er hun får, når hun ligger i sin vikle og så forsøge at efterligne dette, for på den måde at hjælpe hende til at sove på afstand af dig. Og umiddelbart tænker jeg, at viklen giver hende følgende:

- Hun føler sig omsluttet og holdt
- Hun ligger pakket i en lille hule og er skærmet meget fra omgivelserne
- Hun kan mærke dine bevægelser, din varme, din vejrtrækning, høre dit hjerte osv.

Dette kan du forsøge at skabe ved at svøbe hende, når hun skal sove. Som jeg læser dit brev, så puttes hun i en voksipose, og det er rigtig fint, men måske har hun brug for et rigtig svøbt, hvor hun svøbes "stramt" og med armene ind til kroppen, så hun føler sig mere holdt, når hun skal sove. Du kan finde youtube videoer af, hvordan ...

Annonce

... man svøber.

I forhold til at være i en vikle, så ligger hun meget åbent i en barnevogn, selvom kalechen er oppe, og måske har hun brug for yderligere skærmning, når hun skal sove. Nogle vælger at hænge en stofble eller lignende op foran barnevognen åbning, og det kan du godt vælge at gøre, det er dog vigtigt, at du fjerner den, når hun sover godt, så der kan komme frisk luft ned i vognen.

Bevægelser kan skabes ved, at du triller med vognen og på den måde luller hende i søvn. Og du kan downloade hverdagslyde, livmoderlyde, hjertelyd osv. eller det der hedder hvid lyd, som kan afspilles, når hun skal sove og dermed minde om det hun kender og som lige nu gør hende tryg.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan også overveje, om det lige nu er for stort et skifte for hende at komme fra vikle og over i barnevognen og at du derfor i stedet skal lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn ved siden af dig. Det vil stadig give hende masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, du vil ikke længere skulle bære hende, så du får også mulighed for at slappe af i ryggen og selv få et hvil, og så vil hun lære at falde i søvn liggende ned ved siden af dig - uden at være i din favn og uden at skulle bevæges. Det kan være en god måde at vænne hende til dette først og derefter så vænne hende til barnevognen...

En overvejelse kunne også være, om hun ville have glæde af en slyngevugge eller lignende, hvor hun puttes i en lille hule, stadig føler sig omsluttet og holdt, er skærmet mod verden, fornemmer stof, som i viklen og hvor du kan vugge hende lidt en gang imellem eller hun måske selv vugger, hvis hun sparker lidt med benene og bevæger sig.. og på den måde vænnes til at sove på afstand af dig, så du kan lave noget andet og mere praktisk imens hun sover....

Det lyder rigtigt, det du forsøger, med at skabe en tre-lurs-rytme og dermed arbejde på at hun sover lidt længere lure. Du skal ikke være bange for at skabe dårlige vaner lige nu - det betyder ikke så meget om hun falder i søvn med brystet i munden eller ved at blive vugget eller trillet - det vigtigste lige nu er, at hun får den søvn, som hun har behov for, fordi det naturligt også spiller ind på hendes vægtøgning og udvikling generelt.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!