Brev:
Hjælp til søvn - dag og nat
27. november 2018
Alder:
5 mdr.
Hjælp til søvn - dag og nat
Hej Helen
Jeg har virkeligt haft stor gavn af din brevkasse, og jeg er nu nået til en problemstilling, som jeg ikke umiddelbart har kunne finde svar på. Som overskriften lyder, så har jeg brug for hjælp til hendes søvn. Både om dagen og om natten.
Lige lidt baggrundsinfo - Min datter er født inden for termin 3482 g. og 51 cm. Hun er nu 5,5 måneder og vejede 8 kg. for to uger siden. Jeg har altid haft rigeligt mælk. Jeg har dog haft indtryk af, at hun indimellem overspiste lidt, og vi har haft problemer med, at min mælk løb for hurtigt, hvilket resulterede i, at hun slugte en del luft, når hun spiste og derved ofte bøvsede og indimellem gylpede, hvilket virkede til at genere hende meget. Det virker dog til, at dette er blevet meget bedre de sidste par måneder, men hun har stadig brug for at komme op og bøvse længe, efter hun har spist.
Min datter har de første tre måneder af sit liv sovet som en drøm. Hun sov 12 timer med kun én opvågning om natten. Om dagen har hun stort set altid mest bare taget korte lure. Efter tre måneder, så var det slut med de dejlige nætter. Hun begyndte at vågne oftere og oftere, og i starten tænkte jeg, at det var det fjerde tigerspring, men det er desværre ikke blevet bedre. Hun vågner hver til hver anden time hele natten, og jeg er ved at være rigtigt rigtigt træt.
Om dagen falder hun selv i søvn (kommer tilbage til vores søvnrutine) også sover hun én søvncyklus på 40-45 minutter, også vågner hun. Den eneste måde jeg kan få hende videre i søvnen om dagen på, er at tage hende op, holde hende tæt give sut og nusseklud og gå rundt med hende. Hun falder oftest rimeligt hurtigt i søvn i mine arme, men jeg skal gå rundt med hende i ca. ti minutter, før jeg kan lægge hende fra mig.
Nogle gange er jeg dog nødsaget til at give hende brystet for at få hende videre i søvnen. Det lykkes oftest, når vi er hjemme, og vi ikke har besøg, men er vi ude, er det helt umuligt. Jeg har prøvet at gå med hende i barnevognen fra start, og jeg har prøvet at begynde at gå efter ca. 35 minutter, men lige meget hvad, så vågner hun helt op efter 40-45 min. Jeg har læst din bog (nogle gange efterhånden) og jeg har aktivt fulgt med i din brevkasse, og jeg føler virkeligt, at vi har gjort alt det rigtige, og alligevel....
Når hun skal sove om dagen, ammer jeg hende, bøvser hende af, giver hende tøj på til barnevognen (her bliver hun lidt irriteret) og går rundt med hende lodret, til jeg kan høre, at hendes vejrtrækning bliver afslappet (ca. 2-5 minutter). Derefter lægger jeg hende helt vågen i barnevognen, giver hende sutten og lægger nussekluden ved den ene kind. Så plejer hun med det samme at dreje hovedet ind i nussekluden og efter ca. 1 minut, så sover hun. Jeg hverken vugger eller gør noget. Enkelte gange lægger jeg dog en finger på hendes pande mellem øjnene, også sover hun.
Om aftenen er det endnu nemmere. Jeg ammer hende i stuen godt fra begge bryster, så går jeg op i soveværelset, bøvser hende af, lægger hende i babynestet i bedside cribben, og hun drejer hovedet ind i nussekluden i siden af babynestet, også er hun væk. (Det gælder om at ramme det helt rigtige tidspunkt, men hun er ret tydelig i hendes signaler, så det er ikke så svært.) Hun døser ikke hen ved brystet eller lignende inden, men hun gnider sig meget i øjnene. Sådan har vi gjort, siden hun var 2,5 måneder. Om aftenen får hun sutten de fleste af gangene, de andre gange når jeg det simpelthen ikke før hun sover. I forhold til søvnassociationer, så burde hun jo selv kunne komme videre i søvnen, efter én søvncyklus, det sker bare IKKE om dagen, og ikke altid om natten.
Jeg kan se, at du skriver i din bog, at det er okay at sove disse korte lure, hvis barnet trives. Når hun vågner ser hun helt frisk og glad ud, men efter ca. 10-15 minutter, så er hun helt færdig og pylret, og når jeg får hende videre i søvnen tager hun oftest 1,5 time til uden at vågne og er verdens gladeste pige efter.
Hun falder aldrig i søvn ved brystet, det har hun ikke gjort, siden hun var ca. 2,5 måned. For det meste fjerner hun selv hovedet, når hun er færdig, ellers lirker jeg brystet ud, inden hun falder i søvn. Hun er dog begyndt om natten at falde i søvn ved brystet, når hun vågner, og det er det eneste, der kan få hende videre i søvnen.
Vi har prøvet at lade far putte, men så bliver hun helt hysterisk, til hun kommer tilbage til mig. Vi har prøvet at give vælling, mme, tilbyde brystet oftere om dagen osv. hhv. lige inden sengetid og en time inden samt i løbet af dagen uden effekt. Jeg prøver at berolige hende med en hånd på brystet, vugge hende i sengen, sige shhh osv. Giver jeg hende sutten bliver hun gal. Det er helt tydeligt, at hun VIL have brystet for at sove videre om natten, men hun spiser ikke, så det er ikke sult. Har prøvet at give det og lire det ud, erstatte med sutten og vugge hoftet, men hun bliver gal, så snart jeg fjerner brystet om natten. Det er kun ca. 1-2 gange om natten, at hun faktisk spiser ved brystet og spiser nogle minutter.
Vores dagsplan ser sådan her ud :
Tidlig morgen mellem kl. 4-5: Vågner, ammes og sover videre ved brystet, vågner kl 6.30-7 (oftest uden amning)
Morgen 8: Tilbydes lidt boghvedegrød og vand af kop. (spiser ca. 3-4 tsk.)
Ammes og puttes til formiddagslur mellem 9-10 (prøver at strække den til kl. 10), sover her 45 minutter (prøver dog oftest at få hende videre i søvnen, men prøver kun kort. Hvis det lykkes sover hun i alt 2 timer).
Frokost 11.30: grøntsagsmos (ca. 1/2 dl) og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-14 alt efter hvor længe hun sov middagslur, efter 40-45 minutter tager jeg hende op, og får hende videre i søvnen, især hvis ikke det lykkedes om formiddagen. Her tager hun oftest 2-2,5 timer.
Ammes, når hun vågner.
Hvis det ikke lykkes at få en lang lur, så tager hun en tredje lur ca. kl. 16.30-17 i ca. 20-30 minutter. Hvor hun ammes.
kl. 17 Grøntsagsmos/grød (ca. 1/2 dl) og lidt agurk eller lignende i hånden at sutte på og vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19 hvis jeg er heldig kan jeg trække den til kl. 20, men det er næsten umuligt. Vi prøver virkeligt at trække den.
kl. 19.45 ( vågner indimellem og skal bøvses af og kan så lægges og sover videre oftest uden bryst).
ca. kl. 21 søger bryst, og får hun det ikke, eller jeg forsøger at fjerne det, bliver hun helt ulykkelig, men hun spiser ikke rigtigt. Her fra vågner hun ca. hver time. Hun er ikke ked af det men leger med sine ben og carter rundt, og falder først til ro ved brystet, Hun bliver dog ked efter lidt tid, hvis jeg prøver at lægge en hånd på hende og lignende.
Hun plejer at spise ca. kl. 23 og kl. 04. Alle de andre gange er bare hyggeamning.
Hun bliver stimuleret både mentalt og fysisk godt igennem dagen, og vi gearer ned ca. kl. 17. Jeg har aldrig tv tændt eller lignende. Hun er generelt en MEGET aktiv og glad pige, som griner rigtigt meget og er meget morsyg. Det skal dog bemærkes, at hvis hun sidder i bæreselen, så kan hun nemt sove to timer uden at vågne imellem. Hun har altid haft et stort tryghedsbehov, og har hængt meget på os (mest mig).
Hvordan får jeg hende til selv at finde videre i søvnen?
Hvad kan jeg gøre om natten?
Hilsen
En meget træt mor