Brev:
Vikle vs. Barnevogn - søvn
27. november 2018
Alder:
3 mdr.
Vikle vs. Barnevogn - søvn
Hej Helen.
Til storesøster fra Sep. 15 havde vi meget glæde af din bog om søvn og hun passede nærmest på minuttet på dine søvnhjul. Lillesøster fra Aug. 18 er en anden snak...
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få hende ind i en tre-lurs rytme som dit søvnhjul illustrerer. Problemet er bare, at lillesøster kun tager 2 timers lur om formiddagen hvis hun er i vikle og jeg går tur med hende. Hvis jeg går med hende i barnevognen og hun falder i søvn mens jeg går, og jeg fortsætter med at gå, dvs ingen ændring i tærren eller rytme i vognen, så vågner hun konsekvens efter 30 min. og sådan har det altid været.
Jeg må indrømme at jeg er træt af at gå med hende i vikle, det er hårdt for ryggen, og jeg vil gerne have hende i vognen, så jeg på sigt kan få hende til at sove i en stillestående vogn. For det er simpelthen for hårdt for mig ikke at kunne få bare lidt tid til fx hvile efter en hård nat.
Om natten melder hun sig ca hver 2-3 time (jeg fuldammer..) og det samme om dagen. Hun har i sine første 3 mdr. døjet med stramt tungebånd og tog slet ikke nok på, samt meldte sig hver time om natten. Hun slugte ekstremt meget luft og kunne slet ikke finde ro. Det hele er blevet bedre efter vi har været i Holland for 2 uger siden og fået tungebånd og læbebånd klippet, og jeg holder lidt fast i håbet om, at når vi rammer de 4 mdr. så begynder alt at falde i hak. Både fordi at hendes søvnstadier er udviklet, vi kan introducere putteritual, men også fordi at vi så er over det kæmpe tigerspring (nr. 4) som vi p.t er i.
MEN hvordan får jeg hende ind i den tre-lurs rytme, og hvad siger din erfaring mht god søvn i vikle men det modsatte i vognen, trods kontinuerligt gang?
Det er virkelig frusterende at bruge små 30 min. på at få hende til at falde i søvn i vognen, når hun så vågner og klynker/er træt/sur efter 30 min. og det gør det nærmest umuligt at have en rutine og rytme. Jeg har prøvet at hun falder i søvn mens jeg går, jeg har prøvet at hun sover tungt inden hun puttes, og jeg har prøvet at vognen står stille og forbliver sådan, men uden held. Når hun skal puttes uagtet vikle eller vogn, så giver jeg hende sovetøj på, ammer, putter hende i voksi/vikle når der er små øjne, og vugger hende stille/begynder at gå. Men ligeså snart jeg lægger hende i vognen trods videre vuggen, så græder hun. Så tager jeg voksien op, vugger til små øjne, lægger den i vognen igen, og bum - så kan jeg starte forfra, og dette kan jeg gøre 3-4 gange, før hun så falder i søvn og sover 30 min. Men hvis jeg fra start putter hende i vikle og går så sover hun.
Jeg er opmærksom på evt søvnassociationer, og at hun bevæger sig fra det ene søvnstadie til det andet (derfor jeg ikke tør stoppe min vandring når først hun sover:)), men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg gør forkert, siden hun bare ikke vil sove længe i vognen.
På forhånd tak
Sara