Svar: Nattebøvs

11. november 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du har været opmærksom på at din dreng skulle bøvse af om natten, men med den alder han har nu, tænker jeg, at det ikke længere burde være nødvendigt - og det er nok derfor han bliver frustreret, når du forsøger at få ham til at bøvse :)

Samtidig er han nu blvet 6 måneder og det betyder, at han skal til at trappe ud af amningen om natten. Han skal stadig ammes sen aften og tidlig morgen, men amningen midt nat skal han stille og roligt vænnes fra, så han begynder at kunne sove igennem. Det betyder, at han nu begynder at kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...

Jeg tænker derfor, at du sen aften kan sætte dig og amme ham i stolen, som du plejer, og her så prøve at vurdere, hvorvidt han behøver blive bøvset af, før du putter ham - hvis han virker træt og bare gerne vil sove, så lad ham blive puttet og sove videre. Og det samme må du forsøge at vurdere tidlig morgen - amme ham og putte ham tilbage i seng hurtigst muligt, så du også selv kan komme tilbage og sove lidt videre :)

Sørg for ...

Annonce

... at elevere hans hovedgærde, så han bedre kan komme af med luften, når den er på vej op. Og da jeg ved fra dit tidligere brev, at han er meget motorisk aktiv og rigtig godt igang, så skal du naturligvis være opmærksom på, om han nogle gange vågne, lægger sig i kravlestilling osv. fordi han måske har luft der klemmer. Du kan her tage ham op, lade ham bøvse af og derefter putte ham igen, hvis han virker til at have behov for det - men kun hvis han virker til ikke at kunne klare det selv. Det vil være rigtig godt, at du forsøger at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Bruger han sut? En gang imellem kan det være godt med en sut, fordi den er med til at sætte gang i tarmperistaltikken og hjælper derfor både luft og mælk/mad videre ned igennem mave og tarm... En sut kan derfor også nogle gange være en idé. Det er dog vigtigt, at du ikke vænner ham til at skulle have sutten i munden hele natten, men stadig forsøger at hjælpe ham med dine hænder, stillingskift, beroligende ord osv.

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt