Svar: Nattebøvs
11. november 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du har været opmærksom på at din dreng skulle bøvse af om natten, men med den alder han har nu, tænker jeg, at det ikke længere burde være nødvendigt - og det er nok derfor han bliver frustreret, når du forsøger at få ham til at bøvse :)
Samtidig er han nu blvet 6 måneder og det betyder, at han skal til at trappe ud af amningen om natten. Han skal stadig ammes sen aften og tidlig morgen, men amningen midt nat skal han stille og roligt vænnes fra, så han begynder at kunne sove igennem. Det betyder, at han nu begynder at kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...
Jeg tænker derfor, at du sen aften kan sætte dig og amme ham i stolen, som du plejer, og her så prøve at vurdere, hvorvidt han behøver blive bøvset af, før du putter ham - hvis han virker træt og bare gerne vil sove, så lad ham blive puttet og sove videre. Og det samme må du forsøge at vurdere tidlig morgen - amme ham og putte ham tilbage i seng hurtigst muligt, så du også selv kan komme tilbage og sove lidt videre :)
Sørg for at elevere hans hovedgærde, så han bedre kan komme af med luften, når den er på vej op. Og da jeg ved fra dit tidligere brev, at han er meget motorisk aktiv og rigtig godt igang, så skal du naturligvis være opmærksom på, om han nogle gange vågne, lægger sig i kravlestilling osv. fordi han måske har luft der klemmer. Du kan her tage ham op, lade ham bøvse af og derefter putte ham igen, hvis han virker til at have behov for det - men kun hvis han virker til ikke at kunne klare det selv. Det vil være rigtig godt, at du forsøger at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt :)
Bruger han sut? En gang imellem kan det være godt med en sut, fordi den er med til at sætte gang i tarmperistaltikken og hjælper derfor både luft og mælk/mad videre ned igennem mave og tarm... En sut kan derfor også nogle gange være en idé. Det er dog vigtigt, at du ikke vænner ham til at skulle have sutten i munden hele natten, men stadig forsøger at hjælpe ham med dine hænder, stillingskift, beroligende ord osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske